Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ja som topic antyder så spelar vi ibland in våra rep i replokalen. Vi är sex personer och kör bluesrock.

Vi kör in vår musik i Cubase via en Macie Onyx med firewire och vi har alla hörlurar när vi spelar in.

Men gitarrstärkarna och trummorna går ju liksom ut i lokalen och läcker som ett såll in i sångmicarna. Sångspåren blir därför riktigt tråkiga att mixa...

Vi har sexton kanaler som fördelas enligt följande:

1+2 klaviatur (line)

3 elgitarr1 (SM57 mot stärkare)

4 elgitarr2 (SM57 mot stärkare)

5 Leadvocal

6 Vocal 2 (basistens sångmic)

7 Vocal 3 (trummisens sångmic)

8 Elbas (line)

9 - 16 Trummor, med olika micar inkl OH i stereo

Det är alltså framförallt kanalerna 5-7 som vi har problem att få till inspelning av (där framförallt leadsången på 5an är i akut behov av förbättring).

Någon som har nåt bra tips? ...Som inte innebär att lägga sången i efterhand eller att stänga in sångaren i ett annat rum ;-).

Kanske vi bör skaffa nån speciell livemic som inte har så stort upptagning? Eller köra nåt annat teknik- eller riggningstrolleri på sångtagningen?

Tack på förhand!

/R.

EDIT1: Justerade topic

Redigerat av Crownfield
Annons
Postat

Dynamiska mickar har som regel inte lika stort upptagningsområde som kondensatormickar (även om det finns undantag). Shure Beta58 är ett hett tips. Den låter enligt min mening klart bättre än SM58 och har dessutom hypercardioid-upptagning, så att upptagningen från sidorna är mindre - också en sak som reducerar läckaget från andra ljudkällor.

Det kan också vara idé att fundera på någon eller ett par mikrofonskärmar, som sE Electronics ReflexionFilter eller liknande, för ytterligare avskärmning.

Postat
Dynamiska mickar har som regel inte lika stort upptagningsområde som kondensatormickar (även om det finns undantag). Shure Beta58 är ett hett tips. Den låter enligt min mening klart bättre än SM58 och har dessutom hypercardioid-upptagning, så att upptagningen från sidorna är mindre - också en sak som reducerar läckaget från andra ljudkällor.

Det kan också vara idé att fundera på någon eller ett par mikrofonskärmar, som sE Electronics ReflexionFilter eller liknande, för ytterligare avskärmning.

Mikrofoner med karakteristiken hyperkardioid tar upp ljud rakt bakifrån också. Inte lika mycket som framifrån men tillräckligt mycket för att man bör fundera på hur man placerar mikrofonen eftersom det i den här situationen är läck man vill undvika. Jag tror också att hyperkardioid är att föredra men var noga med placeringen.

Postat

En annan väg att gå är att acceptera läckaget och jobba för att helheten låter så bra som möjligt i sångmicken. Då är njure, bred njure eller rundtagande att rekommendera. Placera sångaren (och micken) på att det ljudstarkaste instrumentet (antagligen trummorna) befinner sig längst bort.

• 1 månad senare...
Postat

En Beta58 på sången tror jag är bland det bästa. Lägg till en mickscreen, Thomann har en för ca en tusing. Skulle det ändå läcka för mycket spelar ni för högt.

Jag kör Beta58 live och lyssnar i lurar, jag får en j-a kontroll på sångljudet med den. Kör även lagom kompressor på den micken, det går väldigt bra om man inte har medhörningslådor på golvet.

Skaffa en Beta58 om ni inte redan har den!

Postat

JJlabs BMD950, bra livemik har aldrig varit mer prisvärt. Väljer den före både 58:or och Beta58:or.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.