evilrocker Postat 11 juni 2010 Dela Postat 11 juni 2010 (redigerat) Som rubriken lyder đ , vad kör du för smaskig outboard i din studiosetup? Redigerat 12 juni 2010 av evilrocker Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
joachime Postat 11 juni 2010 Dela Postat 11 juni 2010 (redigerat) Just nu. Till höger: Joe Meek Stereo Compressor, 2 x SPL Transient Designer, SSL Buss Compressor (klon), UREI LA22, Toft ATC-2, Peavey VMP-2, Alesis Microlimiter, FMR RNP, Presonus Digimax FS, Sytek MPX-4A Till vÀnster: 2 x dbx 242, TL Audio EQ-5013, 2 x Empirical Labs Distressor, Ohm Audio Twin FET (stereo 1176-klon), SPL De-esser, Sony R7, Sony D7, Yamaha SPX90 (!), TvÄ krattiga rolandburkar och Fostex Model 3180, Studer 1/4" bandare Framför mig: Behringer BCF2000, SPL Model 2381, dbx 234XL Redigerat 11 juni 2010 av joachime Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 11 juni 2010 TrĂ„dstartare Dela Postat 11 juni 2010 đ FĂ€n va gött med grejer! Jag vill haaa hehe. Ingen dĂ„lig samling du har! Vad Ă€r det för SSL-clon du har? Jag fyller vĂ€l pĂ„ med mitt minimala. Fmr pbc6a, Fatso Jr, A-designs Nail, Solo 610. Hmmm ska man ha en hammer kanske, eller manley, eller satsa pĂ„ en BAE-pre, drĂ€ggel! Just nu. Till höger: Joe Meek Stereo Compressor, 2 x SPL Transient Designer, SSL Buss Compressor (klon), UREI LA22, Toft ATC-2, Peavey VMP-2, Alesis Microlimiter, FMR RNP, Presonus Digimax FS, Sytek MPX-4A Till vĂ€nster: 2 x dbx 242, TL Audio EQ-5013, 2 x Empirical Labs Distressor, Ohm Audio Twin FET (stereo 1176-klon), SPL De-esser, Sony R7, Sony D7, Yamaha SPX90 (!), TvĂ„ krattiga rolandburkar och Fostex Model 3180, Studer 1/4" bandare Framför mig: Behringer BCF2000, SPL Model 2381, dbx 234XL Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 11 juni 2010 Dela Postat 11 juni 2010 Till höger: En genelec Till vÀnster: En Genelec Raktfram. tvÄ stycken samsung 19-tumsskÀrmar. PÄ golvet under: En case innehÄllande ett RME Fireface 800 plus 2 st RME Octamic II och en Genelec-sub och nÄgra dammrÄttor PÄ hyllan ovanför: Ett UAD-2 QUAD i kartong. NÄn LaCice disk, En sony EP90 ES och en Sony stationÀr minidiscspelare Inget mer. PÄ vinden: En kubik med kartonger innehÄllande program, ljud och samplingar! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 11 juni 2010 TrÄdstartare Dela Postat 11 juni 2010 Coolt, Àr du nöjd med Genelec, vilken genelec Àr det? Till höger: En genelecTill vÀnster: En Genelec Raktfram. tvÄ stycken samsung 19-tumsskÀrmar. PÄ golvet under: En case innehÄllande ett RME Fireface 800 plus 2 st RME Octamic II och en Genelec-sub och nÄgra dammrÄttor PÄ hyllan ovanför: Ett UAD-2 QUAD i kartong. NÄn LaCice disk, En sony EP90 ES och en Sony stationÀr minidiscspelare Inget mer. PÄ vinden: En kubik med kartonger innehÄllande program, ljud och samplingar! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
joachime Postat 11 juni 2010 Dela Postat 11 juni 2010 Vad Àr det för SSL-clon du har? En kompis som har byggt utifrÄn Gyrafs ritning. LÄter autentisk. Brukar anvÀnda den för parallellkompression. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 11 juni 2010 Dela Postat 11 juni 2010 Coolt, Àr du nöjd med Genelec, vilken genelec Àr det? Det Àr 8030A http://www.genelec.se/produkter/2-vagsmonitorer/8030a/ Subben Àr 7040A Finns inte lÀngre. Men det kom en mer avancerad som heter 7040B Annars sÄ Àr dom helt lika. Skillnaden Àr att A-Modellen har bara stereo in. Medans B-modellen har 5.1 in http://www.genelec.se/produkter/subbassystem/7050b/ Jag Àr rÀtt nöjd. Skulle vilja gÄ upp ett snÀpp i storlekarna. BÄde pÄ Monitorer och Sub! Vore ju intressant att fÄ lyssna pÄ 8260A.Nya frÄn Genelec. http://www.genelec.se/produkter/3-vagsmonitorer/8260a/ TrevÀgs men med samma design och utförande av 80XX-serien. Men det Àr ju en gigant. 10" bas och 60cm hög, 36 cm bred, 35 cm djup. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 11 juni 2010 Dela Postat 11 juni 2010 genelec 8030a, truesystems p-solo & vintage design m73d preamps & en m-audio 61 midikeyboard samt tc-electronics 24d ljudkort & ett par akg 271 lurar om nu outboard betyder vad som Ă€r pĂ„ skrivbordet framför en samt en samsung 24 skĂ€rm alĂĄ 16:9 format đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 11 juni 2010 Dela Postat 11 juni 2010 (redigerat) Jag har bara omvandlare, preampar, hörlursförstÀrkare och monitorer utanför datorn, men hÀr Àr min lilla lista: Benchmark ADC1 Benchmark DAC1 RME ADI-96 Pro (som jag funderar pÄ att sÀlja...) RME ADI-8 DS Benchmark Pre420 True Systems P-Solo Audient MiCO Behringer Powerplay Pro SM Pro Audio M-Patch ADAM S3X-V Redigerat 11 juni 2010 av Claes Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 12 juni 2010 TrĂ„dstartare Dela Postat 12 juni 2010 Fan ser ju cool ut, jag har faktiskt kikat pĂ„ dom, kommer du ihĂ„g vad komponenterna gick pĂ„? En kompis som har byggt utifrĂ„n Gyrafs ritning. LĂ„ter autentisk. Brukar anvĂ€nda den för parallellkompression. Aha nice, fan jag har usel lyssning, creative datorhögtalare (jag skojar inte) Har ett par kassa Fostex som jag anvĂ€nder ibland men jag kan mina datorhögtalare sĂ„ bra haha. Men dock har jag bra lurar. Men Genelec Ă€r ju rĂ€tt dyra, vad Ă€r det minsta frĂ„n dom som man klarar sig med? Det Ă€r 8030A http://www.genelec.se/produkter/2-vagsmonitorer/8030a/Subben Ă€r 7040A Finns inte lĂ€ngre. Men det kom en mer avancerad som heter 7040B Annars sĂ„ Ă€r dom helt lika. Skillnaden Ă€r att A-Modellen har bara stereo in. Medans B-modellen har 5.1 in http://www.genelec.se/produkter/subbassystem/7050b/ Jag Ă€r rĂ€tt nöjd. Skulle vilja gĂ„ upp ett snĂ€pp i storlekarna. BĂ„de pĂ„ Monitorer och Sub! Vore ju intressant att fĂ„ lyssna pĂ„ 8260A.Nya frĂ„n Genelec. http://www.genelec.se/produkter/3-vagsmonitorer/8260a/ TrevĂ€gs men med samma design och utförande av 80XX-serien. Men det Ă€r ju en gigant. 10" bas och 60cm hög, 36 cm bred, 35 cm djup. Fan genelec hos dig ocksĂ„ avis! genelec 8030a, truesystems p-solo & vintage design m73d preamps & en m-audio 61 midikeyboardsamt tc-electronics 24d ljudkort & ett par akg 271 lurar om nu outboard betyder vad som Ă€r pĂ„ skrivbordet framför en samt en samsung 24 skĂ€rm alĂĄ 16:9 format đ Nice, har inte Benchmark nĂ„n kombinerad ad/da? Skulle behöva en bra omvandlare men alla Ă€r ju sĂ„ jĂ€vulskt dyra. Har kollat pĂ„ Rosetta och Lynx. Jag har bara omvandlare, preampar, hörlursförstĂ€rkare och monitorer utanför datorn, men hĂ€r Ă€r min lilla lista:Benchmark ADC1 Benchmark DAC1 RME ADI-96 Pro (som jag funderar pĂ„ att sĂ€lja...) RME ADI-8 DS Benchmark Pre420 True Systems P-Solo Audient MiCO Behringer Powerplay Pro SM Pro Audio M-Patch ADAM S3X-V Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
joachime Postat 12 juni 2010 Dela Postat 12 juni 2010 Fan ser ju cool ut, jag har faktiskt kikat pÄ dom, kommer du ihÄg vad komponenterna gick pÄ? Komponenterna Àr inte sÀrskilt dyra. Har för mig innanmÀtet gÄr pÄ 1500-2000 kr. LÄdan kan dÀremot kosta. Om man har en gammal Behringer (eller liknande) som ligger och skrÀpar kan man slakta den och byta ut frontplÄten. Sedan Àr det ju jobbet att montera den som kostar eller tar tid. Men Genelec Àr ju rÀtt dyra, vad Àr det minsta frÄn dom som man klarar sig med? Jag skulle kika pÄ 8040. Höll pÄ att skriva att Event Opal ligger i samma prisklass, men insÄg att det var styckpriset jag kollade pÄ! Jag imponeras hursomhelst av dess öppna och samtidigt kraftfulla ljud. Strax över 10000:-/paret hittar du ocksÄ KRK VXT8 och Mackie HR824. Ganska biffiga i ljudet, men Àr man medveten om det kommer man fram till bra resultat. Har inte hört Yamaha MSP7, men dom ligger i samma prisklass Àven dom. Skulle behöva en bra omvandlare men alla Àr ju sÄ jÀvulskt dyra.Har kollat pÄ Rosetta och Lynx. Vad har du för anslutningsmöjligheter? Och vilka behov har du, stereo in/ut eller Ätta av varje? Jag tycker att RMEs ADI 8 DS Àr mycket omvandlare för pengarna. Jobbar dessutom i TDIF och ADAT-format. Vill du ha tvÄkanalsburkar kan du kolla in Mytek, Apogee, Lynx och Benchmark. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 juni 2010 Dela Postat 12 juni 2010 Nice, har inte Benchmark nÄn kombinerad ad/da?Skulle behöva en bra omvandlare men alla Àr ju sÄ jÀvulskt dyra. Har kollat pÄ Rosetta och Lynx. Benchmark har bara separata burkar för AD eller DA - ingen kombinerad. RME:s omvandlare Àr bra för en relativt billig peng, sÄ ADI-8 DS (som jag har sjÀlv) Àr nog mitt förslag dÀr - eller ADI-2 om det rÀcker med stereo AD/DA. För ett snÀpp bÀttre, sÄ kolla pÄ Lynx Aurora8, som kostar nÄgra tusenlappar mer Àn ADI-8 DS. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
SkunkFunk Postat 12 juni 2010 Dela Postat 12 juni 2010 Som ADDA ska ju behringer ADA8000 vara nÄgot fruktansvÀrt prisvÀrd. Finns flera berömmande trÄdar pÄ gearslutz om den... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 12 juni 2010 TrÄdstartare Dela Postat 12 juni 2010 Jag har ju en Digi 003 sÄ optiskt har jag. FrÄgan Àr ju det hÀr med omvandlarna, dom mÄste ju vara bÀttre Àn digi 003's egna. Det enda jag ska ha det till i sÄ fall att köra ut in i Fatso -> Nail -> tillbaka till digi003, sÄ en tvÄkanals hade ju rÀcker ju. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Alexho Postat 12 juni 2010 Dela Postat 12 juni 2010 ---Till höger--- Genelec 8040 ---Till vÀnster-- Genelec 8040 API grejer (Àlskar dem) ljudkort etc. ---Framför-- 27" iMac i7 12" dsp subba Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 12 juni 2010 TrĂ„dstartare Dela Postat 12 juni 2010 Ja men vad för API-grejer!!! đ ---Till höger---Genelec 8040 ---Till vĂ€nster-- Genelec 8040 API grejer (Ă€lskar dem) ljudkort etc. ---Framför-- 27" iMac i7 12" dsp subba Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 12 juni 2010 Dela Postat 12 juni 2010 om du inte har bra lyssning Àr ny adda pengar i sjön. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 juni 2010 Dela Postat 12 juni 2010 om du inte har bra lyssning Àrny adda pengar i sjön. +1 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Linus Postat 12 juni 2010 Dela Postat 12 juni 2010 Ohm Audio Twin FET đ„° Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 12 juni 2010 TrĂ„dstartare Dela Postat 12 juni 2010 HĂ„ller med till viss del, jag skulle hellre sĂ€ga att man bör kunna sina monitorer. Jag kan mina lurar och mina bajshögtalare till 110%, testar givetvis med monitorerna till och frĂ„n. Men jag har mitt sĂ€tt. Och min outboard har förbĂ€ttrat mina mixar sĂ„ löjligt mycket, sĂ„ att bara sĂ€ga "om du inte har bra lyssning kan du lika vĂ€l ha en behringer-kompressor" Ă€r lite i klassisk studio-forum-maner. Det hĂ€r Ă€r absolut inget försvarstal, ni sitter inne med en massa kunskap men ni har ingen kunskap om mig đ„° om du inte har bra lyssning Ă€rny adda pengar i sjön. +1 Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
basshole Postat 12 juni 2010 Dela Postat 12 juni 2010 Toft ATC-2 FMR RNLA 2 x Valley People Gain Brain II Klark Teknik DN50 (fjÀderreverb) Amtech ARS-2 (leslie som har ett sopigt leslie men kul eq) Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 12 juni 2010 TrÄdstartare Dela Postat 12 juni 2010 Hur Àr toften? LÀste mycket om den nÀr jag letade pre sist. Toft ATC-2FMR RNLA 2 x Valley People Gain Brain II Klark Teknik DN50 (fjÀderreverb) Amtech ARS-2 (leslie som har ett sopigt leslie men kul eq) Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
basshole Postat 12 juni 2010 Dela Postat 12 juni 2010 Ok preamp, Ok kompressor, Svinbra Eq. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 12 juni 2010 TrÄdstartare Dela Postat 12 juni 2010 Claes! Du verkar ju ha lite koll pÄ omvandlare ÀndÄ, vet du hur digi 003s hÄller sig i förhÄllande till bÀttre? Vad blir skillnaden? En rymd, en liten tydlighet uppe i 19800khz? Hehe skÀmta bara, nÀ men vinner man nÄgot tex med RMEs? Skit i lyssning nu, jag menar i slutresultat. Om man kör outboard sÄ gÄr ju ÀndÄ mixen ut en gÄng och in en gÄng igen med ljudkortets ad/da. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 juni 2010 Dela Postat 12 juni 2010 Claes! Du verkar ju ha lite koll pĂ„ omvandlare Ă€ndĂ„, vet du hur digi 003s hĂ„ller sig i förhĂ„llande tillbĂ€ttre? Vad blir skillnaden? En rymd, en liten tydlighet uppe i 19800khz? Hehe skĂ€mta bara, nĂ€ men vinner man nĂ„got tex med RMEs? Skit i lyssning nu, jag menar i slutresultat. Om man kör outboard sĂ„ gĂ„r ju Ă€ndĂ„ mixen ut en gĂ„ng och in en gĂ„ng igen med ljudkortets ad/da. TyvĂ€rr kan jag inte sĂ€ga nĂ„got om den jĂ€mförelsen, eftersom jag inte har testat nĂ„gon omvandlare frĂ„n Digi. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 12 juni 2010 TrĂ„dstartare Dela Postat 12 juni 2010 Okej, kanske Ă€r hugget som stucket, jag mixar ju för fan mestadels punk, det ska lĂ„ta skit!! Back to topic! Ăr det sĂ„ dĂ„ligt med outboardprylar hĂ€r? Kör de flesta helt itb? TyvĂ€rr kan jag inte sĂ€ga nĂ„got om den jĂ€mförelsen, eftersom jag inte har testat nĂ„gon omvandlare frĂ„n Digi. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
joachime Postat 12 juni 2010 Dela Postat 12 juni 2010 đ Yes, the Henke! đČ Claes! Du verkar ju ha lite koll pĂ„ omvandlare Ă€ndĂ„, vet du hur digi 003s hĂ„ller sig i förhĂ„llande tillbĂ€ttre? Har spelat in med Digitech 002 och tycker den hĂ„ller bra klass. Lite i samma klass som Presonus Digimax FS. RME ADI8 Ă€r Ă€ndĂ„ bĂ€ttre. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 13 juni 2010 Dela Postat 13 juni 2010 forum.studio.se/index.php?showtopic=76517&hl= jag har testat lite hur stor skillnad adda gör. Kolla lÀnken. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
coffa Postat 13 juni 2010 Dela Postat 13 juni 2010 De burkarna har jag för tillfÀllet: Vintagedesign M81r LineAudio 2MP Joe Meek vc7 SP vtb-1 Och de anvÀnds i princip i den ordningen jag skrev ner dom. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 13 juni 2010 Dela Postat 13 juni 2010 (redigerat) Okej, kanske Ă€r hugget som stucket, jag mixar ju för fan mestadels punk, det ska lĂ„ta skit!!Back to topic! Ăr det sĂ„ dĂ„ligt med outboardprylar hĂ€r? Kör de flesta helt itb? Jag tror det Ă€r svĂ„rt att motivera kostnaden för outboards om man inte jobbar professionellt. Visserligen finns det billiga prylar, men de tjĂ€nar man oftast mindre pĂ„ att ha nĂ€r det finns bra plugins. Jag tycker man vinner mycket workflow pĂ„ att slippa göra allt i datorn och kunna trixa sĂ„ mycket som möjligt innan det landar pĂ„ hĂ„rddisken. Det jag anvĂ€nder mig av, minus omvandlare och synthar: Universal Audio 4110 Universal Audio 2108 Calrec RQP 3200 channelstrip 2x Amek 9098 preamp och eq Line Audio 8mp Urei LA 4 Gates SA 39B Buzz Audio SOC Universal Audio 2-1176 2x 1176 kloner 2x DBX 163x Audio Logic mt66 Culture Vulture rördist Kitty Hawk rörpreamp/dist Redigerat 13 juni 2010 av Elof Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.