Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Just nu.

Till höger: Joe Meek Stereo Compressor, 2 x SPL Transient Designer, SSL Buss Compressor (klon), UREI LA22, Toft ATC-2, Peavey VMP-2, Alesis Microlimiter, FMR RNP, Presonus Digimax FS, Sytek MPX-4A

Till vänster: 2 x dbx 242, TL Audio EQ-5013, 2 x Empirical Labs Distressor, Ohm Audio Twin FET (stereo 1176-klon), SPL De-esser, Sony R7, Sony D7, Yamaha SPX90 (!), Två krattiga rolandburkar och Fostex Model 3180, Studer 1/4" bandare

Framför mig: Behringer BCF2000, SPL Model 2381, dbx 234XL

Redigerat av joachime
Postat

😏 Fän va gött med grejer! Jag vill haaa hehe. Ingen dålig samling du har!

Vad är det för SSL-clon du har?

Jag fyller väl på med mitt minimala.

Fmr pbc6a, Fatso Jr, A-designs Nail, Solo 610. Hmmm ska man ha en hammer kanske, eller manley, eller satsa

på en BAE-pre, dräggel!

Just nu.

Till höger: Joe Meek Stereo Compressor, 2 x SPL Transient Designer, SSL Buss Compressor (klon), UREI LA22, Toft ATC-2, Peavey VMP-2, Alesis Microlimiter, FMR RNP, Presonus Digimax FS, Sytek MPX-4A

Till vänster: 2 x dbx 242, TL Audio EQ-5013, 2 x Empirical Labs Distressor, Ohm Audio Twin FET (stereo 1176-klon), SPL De-esser, Sony R7, Sony D7, Yamaha SPX90 (!), Två krattiga rolandburkar och Fostex Model 3180, Studer 1/4" bandare

Framför mig: Behringer BCF2000, SPL Model 2381, dbx 234XL

Postat

Till höger: En genelec

Till vänster: En Genelec

Raktfram. två stycken samsung 19-tumsskärmar.

På golvet under: En case innehållande ett RME Fireface 800 plus 2 st RME Octamic II och en Genelec-sub och några dammråttor

På hyllan ovanför: Ett UAD-2 QUAD i kartong. Nån LaCice disk, En sony EP90 ES och en Sony stationär minidiscspelare

Inget mer.

På vinden: En kubik med kartonger innehållande program, ljud och samplingar!

Postat

Coolt, är du nöjd med Genelec, vilken genelec är det?

Till höger: En genelec

Till vänster: En Genelec

Raktfram. två stycken samsung 19-tumsskärmar.

På golvet under: En case innehållande ett RME Fireface 800 plus 2 st RME Octamic II och en Genelec-sub och några dammråttor

På hyllan ovanför: Ett UAD-2 QUAD i kartong. Nån LaCice disk, En sony EP90 ES och en Sony stationär minidiscspelare

Inget mer.

På vinden: En kubik med kartonger innehållande program, ljud och samplingar!

Postat
Coolt, är du nöjd med Genelec, vilken genelec är det?

Det är 8030A http://www.genelec.se/produkter/2-vagsmonitorer/8030a/

Subben är 7040A Finns inte längre. Men det kom en mer avancerad som heter 7040B Annars så är dom helt lika. Skillnaden är att A-Modellen har bara stereo in. Medans B-modellen har 5.1 in http://www.genelec.se/produkter/subbassystem/7050b/

Jag är rätt nöjd. Skulle vilja gå upp ett snäpp i storlekarna. Både på Monitorer och Sub!

Vore ju intressant att få lyssna på 8260A.Nya från Genelec. http://www.genelec.se/produkter/3-vagsmonitorer/8260a/

Trevägs men med samma design och utförande av 80XX-serien.

Men det är ju en gigant. 10" bas och 60cm hög, 36 cm bred, 35 cm djup.

Postat

genelec 8030a, truesystems p-solo & vintage design m73d preamps & en m-audio 61 midikeyboard

samt tc-electronics 24d ljudkort & ett par akg 271 lurar

om nu outboard betyder vad som är på skrivbordet framför en

samt en samsung 24 skärm alá 16:9 format 😛

Postat (redigerat)

Jag har bara omvandlare, preampar, hörlursförstärkare och monitorer utanför datorn, men här är min lilla lista:

Benchmark ADC1

Benchmark DAC1

RME ADI-96 Pro (som jag funderar på att sälja...)

RME ADI-8 DS

Benchmark Pre420

True Systems P-Solo

Audient MiCO

Behringer Powerplay Pro

SM Pro Audio M-Patch

ADAM S3X-V

Redigerat av Claes
Postat

Fan ser ju cool ut, jag har faktiskt kikat på dom, kommer du ihåg vad komponenterna gick på?

En kompis som har byggt utifrån Gyrafs ritning. Låter autentisk. Brukar använda den för parallellkompression.

Aha nice, fan jag har usel lyssning, creative datorhögtalare (jag skojar inte) Har ett par kassa Fostex som jag använder ibland men jag kan mina datorhögtalare så bra haha.

Men dock har jag bra lurar. Men Genelec är ju rätt dyra, vad är det minsta från dom som man klarar sig med?

Det är 8030A http://www.genelec.se/produkter/2-vagsmonitorer/8030a/

Subben är 7040A Finns inte längre. Men det kom en mer avancerad som heter 7040B Annars så är dom helt lika. Skillnaden är att A-Modellen har bara stereo in. Medans B-modellen har 5.1 in http://www.genelec.se/produkter/subbassystem/7050b/

Jag är rätt nöjd. Skulle vilja gå upp ett snäpp i storlekarna. Både på Monitorer och Sub!

Vore ju intressant att få lyssna på 8260A.Nya från Genelec. http://www.genelec.se/produkter/3-vagsmonitorer/8260a/

Trevägs men med samma design och utförande av 80XX-serien.

Men det är ju en gigant. 10" bas och 60cm hög, 36 cm bred, 35 cm djup.

Fan genelec hos dig också avis!

genelec 8030a, truesystems p-solo & vintage design m73d preamps & en m-audio 61 midikeyboard

samt tc-electronics 24d ljudkort & ett par akg 271 lurar

om nu outboard betyder vad som är på skrivbordet framför en

samt en samsung 24 skärm alá 16:9 format 😆

Nice, har inte Benchmark nån kombinerad ad/da?

Skulle behöva en bra omvandlare men alla är ju så jävulskt dyra.

Har kollat på Rosetta och Lynx.

Jag har bara omvandlare, preampar, hörlursförstärkare och monitorer utanför datorn, men här är min lilla lista:

Benchmark ADC1

Benchmark DAC1

RME ADI-96 Pro (som jag funderar på att sälja...)

RME ADI-8 DS

Benchmark Pre420

True Systems P-Solo

Audient MiCO

Behringer Powerplay Pro

SM Pro Audio M-Patch

ADAM S3X-V

Postat
Fan ser ju cool ut, jag har faktiskt kikat på dom, kommer du ihåg vad komponenterna gick på?

Komponenterna är inte särskilt dyra. Har för mig innanmätet går på 1500-2000 kr. Lådan kan däremot kosta. Om man har en gammal Behringer (eller liknande) som ligger och skräpar kan man slakta den och byta ut frontplåten.

Sedan är det ju jobbet att montera den som kostar eller tar tid.

Men Genelec är ju rätt dyra, vad är det minsta från dom som man klarar sig med?

Jag skulle kika på 8040.

Höll på att skriva att Event Opal ligger i samma prisklass, men insåg att det var styckpriset jag kollade på!

Jag imponeras hursomhelst av dess öppna och samtidigt kraftfulla ljud.

Strax över 10000:-/paret hittar du också KRK VXT8 och Mackie HR824. Ganska biffiga i ljudet, men är man medveten om det kommer man fram till bra resultat.

Har inte hört Yamaha MSP7, men dom ligger i samma prisklass även dom.

Vad har du för anslutningsmöjligheter? Och vilka behov har du, stereo in/ut eller åtta av varje?

Jag tycker att RMEs ADI 8 DS är mycket omvandlare för pengarna. Jobbar dessutom i TDIF och ADAT-format. Vill du ha tvåkanalsburkar kan du kolla in Mytek, Apogee, Lynx och Benchmark.

Postat
Nice, har inte Benchmark nån kombinerad ad/da?

Benchmark har bara separata burkar för AD eller DA - ingen kombinerad.

RME:s omvandlare är bra för en relativt billig peng, så ADI-8 DS (som jag har själv) är nog mitt förslag där - eller ADI-2 om det räcker med stereo AD/DA. För ett snäpp bättre, så kolla på Lynx Aurora8, som kostar några tusenlappar mer än ADI-8 DS.

Postat

Jag har ju en Digi 003 så optiskt har jag. Frågan är ju det här med omvandlarna, dom måste ju vara bättre än digi 003's egna.

Det enda jag ska ha det till i så fall att köra ut in i Fatso -> Nail -> tillbaka till digi003, så en tvåkanals hade ju räcker ju.

Postat

---Till höger---

Genelec 8040

---Till vänster--

Genelec 8040

API grejer (älskar dem)

ljudkort etc.

---Framför--

27" iMac i7

12" dsp subba

Postat

Ja men vad för API-grejer!!! 🙂

---Till höger---

Genelec 8040

---Till vänster--

Genelec 8040

API grejer (älskar dem)

ljudkort etc.

---Framför--

27" iMac i7

12" dsp subba

drloop (oregistrerad)
Postat

om du inte har bra lyssning är

ny adda pengar i sjön.

Postat

Håller med till viss del, jag skulle hellre säga att man bör kunna sina monitorer.

Jag kan mina lurar och mina bajshögtalare till 110%, testar givetvis med monitorerna

till och från. Men jag har mitt sätt. Och min outboard har förbättrat mina mixar så löjligt

mycket, så att bara säga "om du inte har bra lyssning kan du lika väl ha en behringer-kompressor"

är lite i klassisk studio-forum-maner. Det här är absolut inget försvarstal, ni sitter inne med en

massa kunskap men ni har ingen kunskap om mig 🥰

om du inte har bra lyssning är

ny adda pengar i sjön.

+1
Postat

Toft ATC-2

FMR RNLA

2 x Valley People Gain Brain II

Klark Teknik DN50 (fjäderreverb)

Amtech ARS-2 (leslie som har ett sopigt leslie men kul eq)

Postat

Hur är toften? Läste mycket om den när jag letade pre sist.

Toft ATC-2

FMR RNLA

2 x Valley People Gain Brain II

Klark Teknik DN50 (fjäderreverb)

Amtech ARS-2 (leslie som har ett sopigt leslie men kul eq)

Postat

Claes! Du verkar ju ha lite koll på omvandlare ändå, vet du hur digi 003s håller sig i förhållande till

bättre? Vad blir skillnaden? En rymd, en liten tydlighet uppe i 19800khz? Hehe skämta bara, nä men

vinner man något tex med RMEs? Skit i lyssning nu, jag menar i slutresultat. Om man kör outboard

så går ju ändå mixen ut en gång och in en gång igen med ljudkortets ad/da.

Postat
Claes! Du verkar ju ha lite koll på omvandlare ändå, vet du hur digi 003s håller sig i förhållande till

bättre? Vad blir skillnaden? En rymd, en liten tydlighet uppe i 19800khz? Hehe skämta bara, nä men

vinner man något tex med RMEs? Skit i lyssning nu, jag menar i slutresultat. Om man kör outboard

så går ju ändå mixen ut en gång och in en gång igen med ljudkortets ad/da.

Tyvärr kan jag inte säga något om den jämförelsen, eftersom jag inte har testat någon omvandlare från Digi. 😄

Postat

Okej, kanske är hugget som stucket, jag mixar ju för fan mestadels punk, det ska låta skit!!

Back to topic! Är det så dåligt med outboardprylar här? Kör de flesta helt itb?

Tyvärr kan jag inte säga något om den jämförelsen, eftersom jag inte har testat någon omvandlare från Digi. 😄
Postat
😏

Yes, the Henke! 😲

bättre?

Har spelat in med Digitech 002 och tycker den håller bra klass. Lite i samma klass som Presonus Digimax FS.

RME ADI8 är ändå bättre.

drloop (oregistrerad)
Postat

forum.studio.se/index.php?showtopic=76517&hl=

jag har testat lite hur stor skillnad adda gör. Kolla länken.

Postat

De burkarna har jag för tillfället:

Vintagedesign M81r

LineAudio 2MP

Joe Meek vc7

SP vtb-1

Och de används i princip i den ordningen jag skrev ner dom.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Okej, kanske är hugget som stucket, jag mixar ju för fan mestadels punk, det ska låta skit!!

Back to topic! Är det så dåligt med outboardprylar här? Kör de flesta helt itb?

Jag tror det är svårt att motivera kostnaden för outboards om man inte jobbar professionellt.

Visserligen finns det billiga prylar, men de tjänar man oftast mindre på att ha när det finns bra plugins.

Jag tycker man vinner mycket workflow på att slippa göra allt i datorn och kunna trixa så mycket som möjligt innan det landar på hårddisken.

Det jag använder mig av, minus omvandlare och synthar:

Universal Audio 4110

Universal Audio 2108

Calrec RQP 3200 channelstrip

2x Amek 9098 preamp och eq

Line Audio 8mp

Urei LA 4

Gates SA 39B

Buzz Audio SOC

Universal Audio 2-1176

2x 1176 kloner

2x DBX 163x

Audio Logic mt66

Culture Vulture rördist

Kitty Hawk rörpreamp/dist

Redigerat av Elof

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.