Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag vill lägga på mjukvara effekter på min externa synth.

ivanlifa fall när man lägger på en insert effket på ett vst instrument så klickar man på Intrumentet och lägger på en insert effekt .

Men jag använder mig som sagt av en extern synth men jag kan inte lägga på mjukvara effekter som jag själv installerat enbart de effekter som redan finns i cubase hur gör jag?

Annons
Postat

Hej

Du menar alltså att du vill lägga en insert på en hårdvarusynth?

-Då måste du spela in den på ett audio-spår först.

-tryck på ´muteknapparna på alla andra spår.

-anslut synthens utgång till datorns/ljudkortets ingång.

-skapa en ny mono elle stereo-adio-kanal.(ställ in den för inspelning)

-spela en bit och ställ in nivån.

-spola tillbaks...tryck på record...borde funka

-sen kan du ju stänga av det midi spåret(som styrde din synth) och lägga insert-effekten på det nya audio-spåret...

-har någon ett bättre förslag?

mvh/Hwagang

Postat (redigerat)

Vet inte i Cubase , Men leta efter nån flik eller knapp som heter Typ

Software Monitoring , Så borde du kunna lyssna på effekterna samtidigt som du spelar in .

Ps.. Effekterna spelas inte in ..Ds

Redigerat av Piccazzo
Postat

Jo det har jag redan testat å det funkar som det skall(lägga på effekt på en audio kanal) men jag undrade om det att lägga på effekterna redan på midi spåret.

Postat (redigerat)

VSTeffekter på midi går inte.. de är enbart audiorelaterade, men avaktiverar du 'direct monitor' i VST Settings och sedan klickar på monitorknappen i Cubase Trackmanager, kan du spela på den externa synten och höra effekten i realtid utan att behöva spela in den...

Ehmm... du kan alltså spela in ett MIDIspår som vanligt och låta Cubase styra synten men du måste samtidigt ha ett audiospår som sköter monitorering av VSTeffekten

Fast jag kanske fattar fel?

Redigerat av demoniqus
SystemF (oregistrerad)
Postat

Det går att lägga effekter live utan att du först behöver spela in synthen på ett audio spår. Precis som piccaso sa.

Skapa en ny tom audio kanal och hitta "monitor" knappen i den så borde du höra din synth i realtid, så kan du lägga effekter på den kanalen bara, och sedan spela in med effekten på.

Postat

Tack så mycket för hjälpen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.