Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ro hit med grejerna..... Visst iPhone 4 i all ära. Det uppdateras hit & dit och det kommer nya produkter titt som tätt, på precis allt, macbook, macbook pro, iMac, Mac Mini ...

UTOM Mac Pro och update på 30 tums skärmen, ryktet säger att en ny 27" är på g, samma som iMac.

Jag trodde ärligt att det skulle komma en dual hexacore nu på WWDC 2010. Men det var bara iPhone 4.

Det har nu gått över 460 dagar sen den aktuella (2.26) burken släpptes. Och modellen innan den (2.8), så tog det ca 400 dagar...

Skärmen är det närmre 1200 dagar nu...

Nu fick jag höra från Firechild att det ryktas att det är komponentbrist till cpu'erna...

Är det nån mer än jag som som sitter i samma sitts? Finns det nån här som vet nåt mer?

Hade jag inte haft ett UAD-2 Quad inkl massor av pluggar i mitt ägo så hade jag nog slagit till på en iMac i7.

Annons
  • Svar 121
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Störigt, du har ju väntat länge på ett köp:) Annars skaffa en early 2008, de är om inte bättre så iaf lika kraftfulla som iMac i7.

eller släng uad-skräpet. 🙂 Egentligen, varför måste du ha den senaste macpron om du ändå ska begränsa dig med uad-korten?🙂

Postat
Störigt, du har ju väntat länge på ett köp:) Annars skaffa en early 2008, de är om inte bättre så iaf lika kraftfulla som iMac i7.

eller släng uad-skräpet. 😮 Egentligen, varför måste du ha den senaste macpron om du ändå ska begränsa dig med uad-korten?😛

Hehehe... Ja jag har vart inne på det sen 2.26 kom (den senaste) Eftersom dollarn var svinhög då och att den nya då inte var så mkt snabbare än modellen innan. Men däremot så var det premiär för ddr3. Och då backade jag lite och funderade på en 2008 ist. Men i dåläget hade jag inga projekt på gång.

Nu ska jag prodda och mixa en hel platta och då vore det nice med en ny Mac Pro!

Och det kan tyckas vara overkill eftersom jag har ett UAD-2 Quad, som jag INTE tänker slänga 😉 Hehe... Nej UAD ligger mig varm om hjärtat. Mest för att det är pluggar som försöker låta som gammal orginalhårdvara. Har nästan alla pluggarna förutom Neve's! Men det kommer, funderar på ett Nevana 128 senare i höst...

Sen så är jag inte begränsad till bara UAD. Jag har en ybermassa native oxå. Plus en massa samplingsprogram som suger både cpu och ram.. RMX,Omnisphere, Trillian, Synthogy Ivory, IK Multimedia Miroslav, SVX, Toontrack Superior (rubbet) Plus ett ton med exs24-format... Kör INGET externt alls!

Visst, det blir en maskin som hulken på crack, men jag har heller inga planer på att köpa en ny mac på många år.

Postat
Och det kan tyckas vara overkill eftersom jag har ett UAD-2 Quad, som jag INTE tänker slänga 😮 Hehe... Nej UAD ligger mig varm om hjärtat. Mest för att det är pluggar som försöker låta som gammal orginalhårdvara. Har nästan alla pluggarna förutom Neve's! Men det kommer, funderar på ett Nevana 128 senare i höst...

Sen så är jag inte begränsad till bara UAD. Jag har en ybermassa native oxå.

... men dom använder man ju inte ändå om man har ett UAD Quad-kort! 😉

Hade en herrans massa pluggar innan jag gick över till UAD och nu använder jag i princip uteslutande UAD-pluggarna.

Postat
... men dom använder man ju inte ändå om man har ett UAD Quad-kort! 😮

Hade en herrans massa pluggar innan jag gick över till UAD och nu använder jag i princip uteslutande UAD-pluggarna.

Själv använder jag rätt många pluggar varav en del av dem är UAD.

pme (oregistrerad)
Postat

Apple tjänar väl mer pengar på iphone/ipad/ipod än på macintosh. Lite trist, jag väljer android före applefån. Men i musikstudion så vill jag köra Mac. Men de hänger inte med längre speciellt på hårdvarusidan. Jag har provat hackintoch och det fungerar väl siså där och imac skulle aldrig bli aktuellt.

Postat

Håller med där, jag var sugen på att ge upp min kära PC med det underbara Windows 7 till förmån för Macbook Pro, och jag väntade länge på uppdateringen. Men sen när den kom så var det ett fiasko, den ligger redan vid release långt sämre än motsvarande datorer. 4 GB minne känns inte aktuellt för det priset, och ingen SSD är det heller. Grafikkortet är bara på 512 MB också. Jag använder inte datorn enbart till musikproduktion, så ett bra grafikkort hade varit trevligt.

Men nu är jag ju så sugen på Logic, så jag kommer väl falla för frestelsen och köpa MBP i7 med 7200 rpm-disk och hi-res-skärm för över 23k...

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Håller med där, jag var sugen på att ge upp min kära PC med det underbara Windows 7 till förmån för Macbook Pro, och jag väntade länge på uppdateringen. Men sen när den kom så var det ett fiasko, den ligger redan vid release långt sämre än motsvarande datorer. 4 GB minne känns inte aktuellt för det priset, och ingen SSD är det heller. Grafikkortet är bara på 512 MB också. Jag använder inte datorn enbart till musikproduktion, så ett bra grafikkort hade varit trevligt.

SSD och extra minne kan du ju lägga till i Applestore men billigare att sätta in själv och 512MB grafikkort räcker väldigt långt.

På vilket sätt skulle MBP ligga sämre till än motsvarande PC-atorer?

Postat
Ro hit med grejerna..... Visst iPhone 4 i all ära. Det uppdateras hit & dit och det kommer nya produkter titt som tätt, på precis allt, macbook, macbook pro, iMac, Mac Mini ...

UTOM Mac Pro och update på 30 tums skärmen, ryktet säger att en ny 27" är på g, samma som iMac.

Jag trodde ärligt att det skulle komma en dual hexacore nu på WWDC 2010. Men det var bara iPhone 4.

Det har nu gått över 460 dagar sen den aktuella (2.26) burken släpptes. Och modellen innan den (2.8), så tog det ca 400 dagar...

Skärmen är det närmre 1200 dagar nu...

Den som väntar på något gott...Intel har tydligen haft svårt att leverera hexacore processorer i större mängder men antingen så kommer det nya Mac Pros inom några veckor eller så släpps dom precis efter sommaren då Apple brukar släppa uppdaterade datorer ....

Ny skärmar borde också dyka upp annars så finns det ju en uppsjö av bra skärmar även från andra tillverkare. Det lustiga med 30" skärmen är att trots att den släpptes för så länge sedan så håller den fortfarande väldigt bra klass i jämförelse även med nyare modeller från andra tillverkare.

Postat
SSD och extra minne kan du ju lägga till i Applestore men billigare att sätta in själv och 512MB grafikkort räcker väldigt långt.

På vilket sätt skulle MBP ligga sämre till än motsvarande PC-atorer?

HP Envy 1195 eo (tror jag den hette), t.ex. Det var 8 GB minne, 1024 MB gfx, 128 GB SSD och 320 GB 7200 rpm, och det till ett lägre pris än MBP:n. Att jag kan lägga till mer gör den ju bara dyrare. 1024 MB gfx behövs vid spel och övrig rendering.

Postat
HP Envy 1195 eo (tror jag den hette), t.ex. Det var 8 GB minne, 1024 MB gfx, 128 GB SSD och 320 GB 7200 rpm, och det till ett lägre pris än MBP:n. Att jag kan lägga till mer gör den ju bara dyrare. 1024 MB gfx behövs vid spel och övrig rendering.

HP... Humor 😏

Jag är också sugen på en ny PRO. Suktat efter en länge, men har inte samma tidspanik som dig kill 😲

Men nog borde det komma snart, vi får spamma jobs!

Postat

HP Envy är ju rätt schyssta datorer men om du kollar på recensioner på dom så får de ofta ganska medelmåttig kritik, de blir sjukt varma har kort batteritid och är inte mycket snabbare än MBPs, den du beskriver kostar runt 23000 för de pengarna får du ju en MBP med 8GB minne och en SSD...

Ska du rendera och spela tunga spel så är en stationär dator alltid att föredra....

Postat
Och MBP är kända för att inte bli så varma då eller ...

Som vanligt länkar du till gamla och mindre relevanta uppgifter.....

Postat (redigerat)
😲

Han du kolla igenom "Ungefär 3 520 000 resultat" på denna tid! 😏

114000 resultat om man tar senaste dygnet ...

http://www.google.se/search?as_q=MBP+hot&a...amp;safe=images

😄

Du kanske borde läsa själv?

Det står t.ex. My mac is cold but hot 😄 syftar på annat än värme va?

Eller en tråd om "hot spot" osv.

Ganska meningslösa google-sökningar ja..

hot + mac är nog väldigt vanligt förekommande, men inte av den anledningen du syftar på 🙂

Redigerat av Freddy
Postat (redigerat)

Det står t.ex. My mac is cold but hot 😏 syftar på annat än värme va?

Eller en tråd om "hot spot" osv.

Ganska meningslösa google-sökningar ja..

hot + mac är nog väldigt vanligt förekommande, men inte av den anledningen du syftar på 😲

http://www.pcauthority.com.au/News/172791,...00-degrees.aspx

"To test just how much an influence cramming the Core i7 into the unibody Macbook Pro has we re-ran the tests on a Fujitsu Lifebook SH 760. This uses the same Core i7-620M CPU as the Macbook, but is designed with a copper heatsink that vents out the left side of its plastic shell. The CPU started out with an idle temperature of 40 Degrees. After 3 consecutive Cinebench runs the maximum CPU temperature seen was 81 Degrees, a full 20 below that experienced with the Macbook. It was also cool to the touch."

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p...mp;postcount=10

Redigerat av Gilbert
Postat
http://www.pcauthority.com.au/News/172791,...00-degrees.aspx

"To test just how much an influence cramming the Core i7 into the unibody Macbook Pro has we re-ran the tests on a Fujitsu Lifebook SH 760. This uses the same Core i7-620M CPU as the Macbook, but is designed with a copper heatsink that vents out the left side of its plastic shell. The CPU started out with an idle temperature of 40 Degrees. After 3 consecutive Cinebench runs the maximum CPU temperature seen was 81 Degrees, a full 20 below that experienced with the Macbook. It was also cool to the touch."

Gilbert du och PC-nissarna verkar missa att Fujitsun hade både ett klenare grafikkort och en mindre skärm, vilket givetvis innebär att den hade en fördel mot MBPn. Med samma grafikkort i båda och mer skärmpixlar att visa för Fujitsun så skulle processortemperaturen vara ungefär samma.....

Postat
Gilbert du och PC-nissarna verkar missa att Fujitsun hade både ett klenare grafikkort och en mindre skärm, vilket givetvis innebär att den hade en fördel mot MBPn. Med samma grafikkort i båda och mer skärmpixlar att visa för Fujitsun så skulle processortemperaturen vara ungefär samma.....

Processorerna verkar ha olika klockfrekvenser med?

Kul för övrigt att vi inte snackar Mac Pro i denna tråd. Akta så inte kill skickar hästhuvuden till oss snart?

Postat

Lite HP Envy humor...

"The Envy 15 can play any graphics intensive PC game in Full HD resolution with incredible speed. Imagine being able to INSTANTLY Alt+Tab between a memory intensive 3D game, a large file in Photoshop and a flash intensive web page, back and forth with absolutely no lag on the screen - with the Envy 15 you can do this, especially if you order the SSD option and 16GB RAM option.

However, many people have experienced severe "black screen" and freezing issues with the ATI Radeon HD5830 and HD4830 - see below:

Bottom line - if you can wait until HP resolves the problem with (1) "black screen" crashing / freezing and (2) low 4k read speed for the SSD, I would recommend the HP Envy over any other laptop out there.

Also, I would highly recommend waiting until April 13, as it has been reported that Apple will refresh the MacBook Pro line on April 13. If they do, I would check the new MacBook Pro specs as well.

HP Envy 15 Pros:

(1) Incredibly fast when working with memory/graphics intensive applications; editing large files in Photoshop, Illustrator, etc.

(2) Looks fantastic - slim, gorgeous FullHD glossy screen

(3) Reasonable battery life when using optional slice battery

(4) Currently one of the fastest USB 3.0 laptops available anywhere

HP Envy 15 Cons:

(1) Freezes up or crashes to black screen approximately 10-15 times per day. Many other buyers experienced the same exact issue.

(2) 4k read speed for the SSD is 10x slower than it should be (slower than the 4k write speed!)

(3) extremely expensive

(4) Annoying placement of special function keys to the left of the keyboard.

I purchased an Envy 15 about 1 month ago with the following specs:

i7-820QM processor

320GB Dual SSD (Raid0)

16GB RAM

ATI Mobility Radeon HD5830

Windows 7 Professional 64-bit

The complete price including tax for this customized model was well over $4,000. On the very first bootup on the day I received the model in the mail from HP shopping, I went through the process of setting up windows and then the system froze up. The screen became filled with a colorful static effect with moving black horizontal lines.

On restart, the windows error reporting was as follows:

"You received this message because hardware or software on your computer caused Windows to shut down unexpectedly and restart. This is a serious problem, commonly referred to as a stop error or blue screen. If you have received this error more than once, we recommend that you do the following: Back up your files to avoid data loss in case of a complete hardware failure. Contact the original manufacturer of your computer to determine the specific component which is failing. Although we know the problem is caused by a hardware component, the error report does not contain enough information to tell us the specific component. It is likely that the problem is being caused by one of the following computer components: Random access memory (RAM) System board Central Processing Unit (CPU) Power supply"

I called HP Envy tech support and they put me in touch with the customer support rep who sent me a shipping label to return the laptop and get a refund. She offered me a $170 discount in the event I decided to keep it, so I thought I would continue using the model and see if it was perhaps a one-time problem on setting up windows for the first time.

Over the course of 2 weeks, I experienced black screen crash or freezing (with repeating loop of 1 frame of corresponding audio) approximately 10-15 times per day. The only way to get out of that screen was by hard reset.

I also noticed when running the crystalmark benchmark my 4k read speed was 10x lower than it should have been - in fact, the 4k read speed for the SSD Raid0 was slower than the 4k write speed!

"

Postat
Och MBP är kända för att inte bli så varma då eller ...
I det här specifika fallet måste jag hålla med katten ( 😱 ), för Unibook-MBP är inte i närheten så varm/fläktkrävande som de gamla modellerna -2008.
Postat
Jag har provat hackintoch och det fungerar väl siså där
Det beror väl på vilka komponenter du sätter i datorn, från moderkortets chipset till grafikkortets chipset. Om du bygger en kraftig burk genomtänkt och anpassad för detta, då fungerar det jättebra.

En vanlig low-end PC har med största sannolikhet inte det som krävs.

[/off topic]

Postat
Det beror väl på vilka komponenter du sätter i datorn, från moderkortets chipset till grafikkortets chipset. Om du bygger en kraftig burk genomtänkt och anpassad för detta, då fungerar det jättebra.

En vanlig low-end PC har med största sannolikhet inte det som krävs.

[/off topic]

Aargh! Öppen tagg, öppen tagg! 😱

[/internet]

Postat

Det står t.ex. My mac is cold but hot 😄 syftar på annat än värme va?

Om du syftar på den här artikeln: Apple’s MacBook Pro sure is cool, but, wow, it’s hot! Så handlar den ju faktiskt om att den blir väldigt varm om man läser mer än bara rubriken 😱

Postat
Om du syftar på den här artikeln: Apple’s MacBook Pro sure is cool, but, wow, it’s hot! Så handlar den ju faktiskt om att den blir väldigt varm om man läser mer än bara rubriken 😱

jaja, men det var ju långt ifrån alla hans sökningar som handlade om det han menade. det var min poäng, att det var felvisande. Och ja, jag läste snabbt för det kändes rätt löjligt 😄

Postat

Vad roligt det är att så fort man diskuterar nånting om apple så kommer PC invasionen och försöker försvara sin sörja =)

och så blir det konflikt för vad som är bäst. Alla vi som har en mac har haft PC tidigare. eller hur? Så vi vet skillnaden. Av alla ni som har PC idag har ni bytt från MAC till PC så ni kan jämnföra åt det hållet? Förmodligen inte för har man bytt till MAC så inser man vad man har gått missta om. Prestandan är kanske liknande på papper men i verkligheten går det nog att jämföra på det sättet min kära kollega gjorde.

Två stycken deltagare i ett racerbåt lopp:

Deltagare 1 (apple):

Man sätter in en V6 motor i en racerbåt som är strömlinjeformat, viktoptimerad och välsmord.

Deltagare 2 (PC):

Man sätter i en värsting V12:a i en stålcontainer.

Vilken av följande deltagare vinner? Om man då skulle sätta en V12 i första deltagarens båt så de får samma spec, vem vinner loppet?

Ungefär så tycker jag man kan jämföra PC/MAC. Alla program till apple, os'et, dokumentation, musik, film osv osv är välanpassade till varandra där allt kontrolleras av apple. Program till PC måste man lägga ihop ett och ett och ha ett stödprogram här och ett stödprogram där av alla olika tillverkare.

Hehe... Tack för att jag visa min syn på det hela. Förstår att det inte löste er konversation men kunde inte låta bli. Alla ni som kämpar för att hålla PC upp i topp ska nog köpa sig en MAC. Använda den i ett år och sen utvärdera vilket som var bäst. Förmodligen slipper ni nog gärna att byta tillbaka till omformatering, kraschar, virus, buggar, bluesceen maskinerna så kallade PC...

Puss på er

Postat

Kontentan av detta är att båda deltagare kan bli av med körkortet! Man uppfyller grundkriteriet. Man tar sig från A till B!

Nog tjafs om detta. Då kan vi lika gärna dra in en rullbandare in i diskussionen oxå...

Tråden handlar om missnöjet med att Apple är sega på att leverera topburken mac pro och server. Och min undrar var. varför dörjer det? Och nån mer som vet nåt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.