debatt Postat 7 juni 2010 Postat 7 juni 2010 (redigerat) Har installerat Korg nano keyboard egna drivrutiner, Korg Kontrol Editor och Korg M1 le. Hittar inget av detta i Cubase Essential. Hur finner man Korg nano-keyboardet där till att börja med? Kan man inte få upp den där Korg Kontrol Editor grafiskt, från Cubase? Det "enda" som händer när jag trycker på tangenterna är att stapeln rör sig i Cubase... att det finns liv i det. Har också kollat att Nano keyboardet är listat i Maskinvara i Ljud och ljudenheter under Kontrollpanelen och fungerar korrekt där enligt informationen. 😄 Redigerat 7 juni 2010 av debatt
Linus Postat 8 juni 2010 Postat 8 juni 2010 KORG KONTROL Editor (nej, jag har inte glömt caps lock påslaget men det verkar KORG ha gjort) är ifall du vill anpassa konfigurationen på dina nano-produkter, annars behöver du den inte. T ex kan du konfigurera om hela klaviaturen att skicka helt andra midi-meddelanden, som att pitch bend down-knappen spelar ett A eller att F3-tangenten håller nere sustainpedalen eller att C1 ska styra play-knappen i Cubase. Kan man inte få upp den där Korg Kontrol Editor grafiskt, från Cubase?Nej, KONTROL Editor är fristående programvara och inte alls besläktat med Cubase eller något från Steinberg/Yamaha. Det "enda" som händer när jag trycker på tangenterna är att stapeln rör sig i Cubase... att det finns liv i det.Japp, precis som alla midisyntar. Skapa midispår och lira!
debatt Postat 8 juni 2010 Trådstartare Postat 8 juni 2010 (redigerat) Tack Linus! Ja, det lyser, både nano keyboardet och stapeln i Cubase Ess 4. Och tror du inte på 17 så lyckades jag få in Midi-info också och inte nog med det jag kunde även spela upp den och höra den i lurarna samt redigera midi-materialet efteråt. Vad jag dock inte förstår det är varför det står "Not connected" om mitt nano keyboard näår man öppnar Korg Kontrol Editor och väljer Korg Nano Keyboard (ja, att de andra två enheterna (nano pad och nano control) är "not connected" är ju inte så konstigt, de har jag ju inte. Men oavsett att det står "not connected" så presterade jag alltså det jag skrev om inspelning och uppspelning ovan. Och pitch och modulation fungerar, vilket var en huvudsak för mig. Jag lyckades alltså installera och registrera Korg M1 le-pluginen som medföljde. Det som krävdes var att Addera den pluginen under x2 VST Plug-In paths i Cubase Ess 4, för att den skulle hamna tillgänglig från Cubase Ess 4. Jag hade ju lagt den enligt den förvalda sökvägen vid installationen, i mappen KORG. Det var inte lyckat. Men SKA man inte kunna välja den förvalda sökvägen och Cubase ändå hittar vst-instrumentet sedan?? Redigerat 8 juni 2010 av debatt
debatt Postat 8 juni 2010 Trådstartare Postat 8 juni 2010 (redigerat) 😛 Redigerat 8 juni 2010 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.