Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja, fan! Jag har jävligt svårt att bygga riff. Och har ingen aning hur jag ska göra. Får inte till någon bra RYtm eller något. Använder mycket palm mute och power ackord. Och brukar använda en del tremoLo riff. Allt låter som fan. Någon som har en idé hur jag kan få det att låta bra? Ska jag spela utifrån en skala? I så fall vilken? Vad ska jag använda för tekniker? Och hur ska jag kombinera mina riff och så. Vill spela death så som deicide, death, Dismember, Unleashed etc... Har kollat upp tabs och så. Och försöka göra om och sno delar från riff. Men det blir aldrig något bra ☺️

Annons
Postat

Att lära sig hur andra har gjort är en bra väg att gå, så jag som så många andra började. Metal är överlag rätt mycket moll, naturlig mollskala är bra, men även lite mer "exotiska" skalor som frygisk och harmonisk moll förekommer en hel del. Så dessa skalor kan vara bra att ha koll på, som grund.

Men annars skulle jag säga att du ska fortsätta som du gör nu, lär dig andras riff och arr (hur låtar är uppbyggda). Ta t.ex. och lär dig ackorden/kompet till en låt du gillar, sen försöker du hitta ny melodi till de ackorden, eller riff, eller rytm... ☺️

En annan sak är ju att kanske hitta någon att lira med, en annan gitarrist eller trummis. Så kan ni hjälpa varandra att utvecklas.

När det kommer till teknik så ska du inte stirra dig blind på det, börja enkelt, försök hitta någon ackordslinga du gillar, någon melodi till den, eller tvärtom.

Postat

Ok, tack! Jag får väl helt enkelt testa mig fram mer. Men det känns som så Fort jag försöker spela något så låter det likadant och bara tråkigt. Att hitta på melodier är jag också värdelös på. Har försökt hitta på några riff och melodier i huvudet också. Men det går inte heller så bra. Inte så bra fantasi.. XD Men jag får väl bara öva mer. Tänkte om du visste några specielle exempel jag kunde öva på. ☺️ Jo jag kanske hittar några att lira med senare när jag flyttar. Bor just nu i uppsala precis som du 😛

Postat
Ok, tack! Jag får väl helt enkelt testa mig fram mer. Men det känns som så Fort jag försöker spela något så låter det likadant och bara tråkigt. Att hitta på melodier är jag också värdelös på. Har försökt hitta på några riff och melodier i huvudet också. Men det går inte heller så bra. Inte så bra fantasi.. XD Men jag får väl bara öva mer. Tänkte om du visste några specielle exempel jag kunde öva på. 😛 Jo jag kanske hittar några att lira med senare när jag flyttar. Bor just nu i uppsala precis som du 😛

Testa att spela in de riff du skriver. Sen kan du lyssna på dem under en längre tid och försöka nynna fram bra melodier. Spela gärna in flera olika melodier till riffen. Till slut lyckas du kanske få fram något som låter bra. Likadant med riffen. De kan behövas ändras efter hand.

Men som tidigare sades i tråden: Spela mycket av andra artister som du gillar. På det sättet lär du dig vilka tekniker, vilken frasering och vilka ackordsföljder som får riff att låta så som du vill.

Postat
Ok, tack! Jag får väl helt enkelt testa mig fram mer. Men det känns som så Fort jag försöker spela något så låter det likadant och bara tråkigt. Att hitta på melodier är jag också värdelös på. Har försökt hitta på några riff och melodier i huvudet också. Men det går inte heller så bra. Inte så bra fantasi.. XD Men jag får väl bara öva mer. Tänkte om du visste några specielle exempel jag kunde öva på. 😛 Jo jag kanske hittar några att lira med senare när jag flyttar. Bor just nu i uppsala precis som du 😛

Ta någon låt med en grupp du gillar, det är roligare då. 🙂 Sen får du ge det tid och övning, du blir bättre.

Postat

För min del var det tid och åter tid, spela och åter spela som gällde... Satt och harvade hur mkt som helst när jag började skriva, och gjorde riff som sedan åkte i sopsäcken. Tog ett år eller två innan jag fick fason på det. Att försöka hålla det enkelt är bra. Bolt Throwers "For Victory" var en stor inspiration för min del.

En loop-pedal kan vara kul att lattja med, du gör ett enkelt grundriff, spelar in det och loopar, sedan kan man spela på det och försöka bygga ihop ngt.

Men att ha tålamod och inte tappa sugen fastän det låter piss är nog det viktigaste.

Postat

Bara hört lite av bolt thrower. Har för mig att det var mid-death? Bra var dem iaf vad jag mins 😮 aja skit samma ☺️ låter lite onödigt med en sådan pedal. Fast det kanske är jävligt användbart ändå.... Eller så kan jag ju bara ha en backing track 😮 just nu surfar jag på mobilen. Ska bli jävligt skönt att skaffa en dator. Då kan jag ju leka med guitar pro och lära mig mycket enklare 😮

• 6 månader senare...
Postat

Svårt att börja med deicide som inspiration då grabbarna är rätt svinsäkra på att lira!

när jag började spela death metal så spelade jag mycket Entombed dismember och på äldre dagar har jag insett

att mycket av deras riffande egentligen i grunden är punk-riff som går äckelfort!

"Nail it back dude, it aint no candy"

• 2 veckor senare...
Postat

Dödsmetall är mycket dim och heltonskala, framförallt dim!

Experimentera med den skalan så kommer du snabbt i rätt stämmning. Både halv/hel och hel/halv. Har själv skrivit mycket dödsmetall låtar och utgår alltid från den skalan.

Även "orientaliska skalor" typ 0-1-4-5-7-8-11-12 passar in. Allt som låter ondskefullt! 🙂

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.