Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare alla glada!

Jag älskar Reason och använder det varje dag. Dock så saknar jag stöd för VSTs, röst etc, samt att lägga in reversade ljud på ett behagligt sätt, så jag använder Cubase för detta.

Datorn är inte begränsningen, det kan jag lova, en Intel i7 920 med 6 GB RAM, alla projekt funkar att köra i Reason stand alone utan några som helst problem och med låg latency.

MEN! När jag kör Reason Rewire via Cubase blir det knaster och projektet rasslar sönder totalt i de tunga partierna. Det är helt omöjligt att jobba så tyvärr 😮

Mitt ljudkort har bara latencymöjligheterna low/medium/high och oavsett vad knastrar det sönder totalt. Därför testade jag ASIO4ALL där man kan dra upp samplebufferten till runt 2048 samples, bara sämre resultat 😮

Hur löser ni det här? Jag kan tillägga att jag kör Reason 4, så tyvärr finns inget stöd för flera kärnor där. Jag antar att Reason 5/Record är lösningen, men vafan ReWire borde ju inte fucka upp hela Reasons perfekta performance? 🙂

Någon som har tips?

Det skulle uppskattas ENORMT!

Tack på förhand!

Johan

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Cubase är ju i detta fall den applikation som "äger" Asiodrivrutinerna eftersom den är host.

Kolla inställningarna i Cubase.

Postat

Nu kanske jag tänker helt fel, men det är inte windows 64-bitar som är problemet? För då funkar väl inte reasons rewireprotokoll så bra vill jag minnas. Eller det kanske inte funkar alls för den delen (vilket det ändå tycks göra för dig en aning)?

Postat

Grattis till kombination av mjukvaror. Kör exakt den själv, dessutom på en väldigt liknande dator. Jag har inte problem med rewireläget, det rullar på helt perfekt. Jag har ett M-Audio delta 1010lt kort som kanske är det som skiljer mellan oss(?). Det kortet har snurrat på perfekt i 3 olika datorer under minst 5 år nu. Jag föreslår att du kollar upp ett bra ljudkort. Asio4all har jag testat någon gång för flera år sedan (vet inte varör jag gjorde det...) men det var ingen höjdare. Hade liknande problem vill jag minnas. Väl tillbaka till ASIO drivisarna så fungerar det perfekt igen.

@JohnRick: Du kan ha 64 bitars OS, däremot ska Cubase vara 32 bitar då Rewire endast fungerar med en 32-bitars hostmjukvara.

DrLoop har också helt rätt, Cubase sköter allt gällande ljud när du kör rewire, så att mecka med inställningar i Reason är lönlöst för Rewire-läget.

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Nu är detta långt efter att jag skrev det första inlägget, men problemet kvarstår. Kör jag Reason standalone med mina ljudkortsspecifika ASIO-drivrutiner funkar det perfekt, kan köra med alla drivrutiner, funkar alltid bra. Inget knaster, ingenting. Helt perfekt. Direkt när jag startar Cubase och kör Reason så är det som om datorn inte pallar. Den kör musiken i superslowmotion för att hinna bearbeta, och det rasslar sönder TOTALT. Använder MAX 12 % av CPU i Reason, på en TUNG låt. Funkar verkligen perfekt. Sen startar jag Cubase och kör Reason ReWire istället. När jag BARA har Cubase drar det ca 12 %. Sen kör jag igång Reason, Cubase ligger då på ca 14 %, och Reason ligger på 0%, men det syns väl inte eftersom det går via ReWire-protokollet misstänker jag.

Skumt och GALET irriterande... Skulle gärna vilja veta om det löses med Reason 5 eller nåt. Funderar nästan på att skaffa Record BARA så jag kan lasta in ljud enklare och slippa Cubase, eller bara ha för sång t.ex.

Som sagt, datorn är inte problemet hårdvarumässigt... Känns skumt 🙁

Irriterande 🙁

Inga fler tips? :/

Tack på förhand, igen

Johan

Redigerat av johle
drloop (oregistrerad)
Postat

Senaste version avv Reason 4?

Senaste version av din Cubase?

Har du kört denna för att kolla dinl atency?

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Vad får du för resultat?

Har du stängt av strömspar funktioner i BIOS?

Har du optimerat för bakgrundsprocesser och inte för program?

Postat

Inte kollat om jag har senaste versionerna, eftersom det funkat så bra med Reason4 standalone. Körde Cubase 3 förut, men det var exakt samma problem som jag har nu i Cubase 5. Så det känns som att problemet ligger någon annanstans tyvärr.

Jag körde testet i det där programmet och fick:

This machine should be able to handle real-time streaming of audio and/or video data without drop-outs.

Current latency 120 μs, absolute max 267 μs.

Ska direkt kolla BIOS...

Sen optimeringar... har inte gjort något där egentligen? Men det känns ju verkligen som att Cubase är boven i dramat här eller? 🙁

Tack för tipsen!

Johan

drloop (oregistrerad)
Postat

Låt testen gå några minuter.

drloop (oregistrerad)
Postat

Mysko.

Har du senaste Rewire versionen?

Postat

Skumt. Kör du MIDI i reason när du kör rewire? Eller kör du MIDI i cubase till reason? Vad har du för ljudkort? Vilket OS kör du med? Har du nått igång som kan stängas av, tänker på wi-fi, webkamera, skrivare, virusprogram... brainstormar lite här... aero i Vista eller w7 ?

Postat (redigerat)
Mitt ljudkort har bara latencymöjligheterna low/medium/high och oavsett vad knastrar det sönder totalt.
Vilket ljudkort?
Jag kan tillägga att jag kör Reason 4, så tyvärr finns inget stöd för flera kärnor där. Jag antar att Reason 5/Record är lösningen
Jo, Record 1+Reason 4 (eller Reason 5) skulle säkert hjälpa.

Processorn är fyrkärnig så det är klart att du missar 75% av CPU-kraften. Utan stödet för multicore är det lätt att du balanserar på gränsen till att slå i taket.

Om det är Cubase som knuffar upp belastningen för en processorkärna i taket, då funderar jag om det går att tvinga Cubase att bara använda de andra kärnorna. CPU-förlust för Cubase visserligen, men det kanske skulle räcka ifall du inte gjorde så mycket processande i Cubase?

EDIT: Vid närmare eftertanke svarar jag på min egen fundering. Det går att reservera Cubase att använda 1 CPU i en maskin med flera processorer, men trådar och multicore är en annan sak. Tyvärr.

Redigerat av Linus
Postat

Johle,

Loste just ett problem med min egen win 7 maskin - och detta kanske galler dig ocksa?

Jag har haft problem med att kora mitt Presonus interface pa native drivers on win 7 ... men alla problem forsvann nar jag satte min Presonus Firestudio Project som master MIDI clock i bade Cubase och Reason.

Kommer ej ihag hur det var pa XP - och installations manualer namner inte detta.

Men, att satta sit hardvaru interface som clock master har alltsa lost flera problem for mig.

Sven

Postat

Tack för alla tips, jag har ett Yamaha Audiogram 6 ljudkort, så det är väl inte det bästa, men för mina ändamål fungerar det ypperligt. Jag testade att stänga av Hyperthreading och nån annan Inter-funktion Smartstep eller liknande, vilket verkar ha förbättrat Cuabse beteende en del faktiskt. Dock får jag för tillfället nöja mig med att spela in röst i Cubase, mixa klart och sedan sampla in i Reason, det går tyvärr inte att jobba med båda igång... Det får nog blir ett inköp av Reason 5/Record eller vad det nu blir för combo i höst. 😮 Känns som rätt steg att tag nu efter allt...

Postat

Införskaffade Record+Reason 4 idag, så man får Reason 5 och Record 1.5 den 25 aug. Nu fungerar det finfint! 🙂 Tack alla!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.