Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det en bra ide att använda en kontakmic för akustik gitarr? Tanken är att få bort ekon i hemma studion i "köket".

En god gissning från min sida att ljudet inte låter akustiskt med en konstkmic (har alltså aldrig provat), så jag får nog lösa ekon etc.

• 1 månad senare...
Annons
Postat

Det finns kontaktmicksystem med flera kontaktmickar som låter väldigt bra har jag läst. Så bra att de ibland använder enbart dem i riktiga studios med tillgång till värsta mickarna. De låter alltså inte alls som vanliga piezomickar. Finns mycket skrivet om dessa på forumet förut. De funkar lika bra till liveljud också.

Postat

Det finns kontaktmicksystem med flera kontaktmickar som låter väldigt bra har jag läst. Så bra att de ibland använder enbart dem i riktiga studios med tillgång till värsta mickarna. De låter alltså inte alls som vanliga piezomickar. Finns mycket skrivet om dessa på forumet förut. De funkar lika bra till liveljud också.

Jag har aldrig hört något som slår en vanlig konding rätt placerad.

Postat

Håller med om att en bra konding och rätt placerad det bästa.

Problemet hos mig är att jag inte har tillgång till ett bra ekofritt rum, utan måste lösa det på något annorlunda sätt.

Ekofritt rum är nog något av det sämsta du kan spela in ett akustiskt instrument i (bortsätt från helt odämpade rum då med för lång efterklang). Du vill ha en ”levande” akustik men givetvis på rätt sätt. Prova sånghörnsprincipen och se hur det funkar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.