Jump to content
Annons

Fas

evilrocker

Recommended Posts

Det här undrade jag också över när jag hade en LA610a, inte så konstigt eftersom det står IN och OUT.

Då kan det ju antingen betyda att fasvändning är aktiverad när man ställer switchen på IN (alltså att den är fasvänd), eller att signalen är i fas (IN PHASE). Det står i manualen. När switchen står på IN är signalen IN PHASE, dvs INTE fasvänd.

OUT står alltså för out of phase, dvs en 180 graders vändning av signalen.

Alltså tvärt om mot vad alla svar verkar påpeka.

OUT = 180 graders fasvändning.

holy crap :rolleyes:

med andra ord är manualen alltid ett säkrare kort än "sunt förnuft"

kudos till elof (och manualen) 😎

Dela på andra sajter

Annons
Eftersom du tycker att mina svar är otydliga så får du berätta exakt på vilket sätt mina svar kan missuppfattas. Jag tycker inte man på något vis kan misstolka vad jag menade men om du tycker det så får du tame tusan berätta hur eller sluta klaga. :rolleyes:

Nej, jag klagar inte... Jag påpekar; ifrågasätter; det är väl OK?

Jag vill hänvisa till mitt "löjliga" exempel ovan, där "Gilbert-svaret" syftar på att "Gilbert-svararen" inte alltid tänker på att alla inte är på samma nivå vad gäller terminologi och tekniska specifikationer, och därför bidrar dels till ytterligare frågetecken (istället för tvärtom), dels, i värsta fall, känslan hos frågeställaren att vara totalt out of the loop. (Inte för att frågeställaren i den här tråden nödvändigtvis måste ha känt sig, eller anses vara, out of the loop.)

Dela på andra sajter

Det här undrade jag också över när jag hade en LA610a, inte så konstigt eftersom det står IN och OUT.

Då kan det ju antingen betyda att fasvändning är aktiverad när man ställer switchen på IN (alltså att den är fasvänd), eller att signalen är i fas (IN PHASE). Det står i manualen. När switchen står på IN är signalen IN PHASE, dvs INTE fasvänd.

Det var som tusan! Undrar hur många som gått på den niten?

Tur att man skrev som man gjorde:

Om du syftar på en "fasknapp" så brukar intryckt innebära "på" (aktiverad).

:rolleyes:

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Nej, jag klagar inte... Jag påpekar; ifrågasätter; det är väl OK?

Jag vill hänvisa till mitt "löjliga" exempel ovan, där "Gilbert-svaret" syftar på att "Gilbert-svararen" inte alltid tänker på att alla inte är på samma nivå vad gäller terminologi och tekniska specifikationer, och därför bidrar dels till ytterligare frågetecken (istället för tvärtom), dels, i värsta fall, känslan hos frågeställaren att vara totalt out of the loop. (Inte för att frågeställaren i den här tråden nödvändigtvis måste ha känt sig, eller anses vara, out of the loop.)

Men i detta fall så är ett “Gilbertsvar” bättre då det iallafall inte var fel ...

Jag tycker det är smått otroligt att ingen har kunnat svara på din enkla fråga ännu! 😎

In betyder att fasvändningen är aktiv (dvs. 180* ur fas), och out motsatsen såklart.

(Dessutom var det ju en annan inläggsförfattare som klargjorde hela skiten i ett svep.)

:rolleyes:

Redigerat av Gilbert
Dela på andra sajter

Pojkar pojkar pojkar! 😄 Tagga ner! Ok tack för ytterligare ett svar, 🙂 nu hoppas vi att det är rätt, det var lite lurigt det där.

Ni får gärna kalla mig puckad å trög osv, jag tar inte åt mig ändå 😎 , forum är till för dom som inte fattar... hehe.

Jag gör goa låtar iaf... tycker jag då.

Dela på andra sajter

LA610a låter mer som ett undantag än en regel.

In brukar innebära On när det gäller en funktion i din pryl. Se det såhär:

In-knappen på t ex en EQ gör att ljudsignalen går in i maskinen, trycker du ut knappen (dvs. Out) så går signalen utanför EQ:n helt orörd och direkt till ljudutgången.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Men i detta fall så är ett “Gilbertsvar” bättre då det iallafall inte var fel ...

😄

Nej, eftersom du effektivt undvek att över huvud taget svara på frågan. Istället skrev du några påståenden som visserligen var sanna, men vad hjälper det? 😎

Jag kan däremot erkänna att jag hade fel såklart. Där ser man. OUT är alltså UR FAS, där ser man. Min förklaringsmetod var dock fläckfri! Den går att avnjuta genom läsning på förra sidan i tråden.

Inaktiverad = Fas oförändrad (0 grader fasvinkel).

Aktiverad = Fasvänt (180 grader fasvinkel).

Detta svarar inte på trådskaparens fråga, utan förklarar snarare betydelsen av orden aktiv/inaktiv vilket alla i tråden redan visste.

Om du syftar på en "fasknapp" så brukar intryckt innebära "på" (aktiverad).

I detta fallet sitter det en switch. Så visst, det du säger är sant men det hjälper inte trådskaparen.

LA610a låter mer som ett undantag än en regel.

In brukar innebära On när det gäller en funktion i din pryl. Se det såhär:

In-knappen på t ex en EQ gör att ljudsignalen går in i maskinen, trycker du ut knappen (dvs. Out) så går signalen utanför EQ:n helt orörd och direkt till ljudutgången.

Ja det var så jag tänkte när jag svarade, eftersom det kändes självklart.

Redigerat av desvaenger
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Åsså säger jag så här då.. IN för mig betyder att det är i fas. OUT för mig betyder att det INTE är i fas.. Fast läser man manualen så står det så här 🙂

"Polarity

The front panel toggle switch labeled IN ∅ and OUT ∅ determines the

polarity of the LINE OUTPUT. When IN ∅ is selected, pin 2 is hot (positive).

When OUT ∅ is selected, pin 3 is hot (positive).

"

Med andra ord.. Har man lött XLR-kontakten korrekt så har jag samt Elof rätt 🙂

EDIT. Missade att Elof svarat helt pedagogiskt korrekt redan ☺️

Redigerat av hegobald
Dela på andra sajter

Japp precis så 😑

Så att in har då samma fas som en pre tex digi003s preamps (som inte går att vända fas på)?

Fan vilket jävla meck för lite skit...

Dela på andra sajter

olle (oregistrerad)

Fas är något relativt, inte absolut. Vid 1 kHz är det typ 30 cm, så beroende på hur man placerat microfonerna så kn man alltid prova om det låter bättre att vända fas på nån mic.

Rätt eller fel...?...finns inga regler...man går efter det sound man gillar. En mic = inga problem...flera micár alltid problem, välj det som låter bäst.

Fasriktighet är en HiFi sak, vid inspelning och uppmicning är det ett av verktygen för att skapa sound.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.