Jump to content
Annons

Fas

evilrocker

Recommended Posts

Annons

Nä exakt 😛 men när är fastvändningen aktiverad på tex en la610 då? när den står på in eller out? På många andra

preamps har du ju en fasknapp som du vänder med när du trycker in den, när den inte är intryckt så är det

alltså inte fastvänt, men på UAs hårdvara står det ju in och out som sagt. Den spaken går ju upp och ner, inte en

knapp som är aktiverad.

då ska du inte aktivera fasvändning
Dela på andra sajter

Jo men om jag spelar in akustisk gitarr med två preamps, den ena är en chandler ltd-1 där fasknappen inte är intryckt och sen en la-610 på

andra micken, då vill jag ju inte fasvända den andra micken, ska den stå på in eller out då för att matcha den andra signalen?

Om du inte spelar in en liknande signal samtidigt så spelar det ingen roll om du fasvänder eller inte.
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jo men om jag spelar in akustisk gitarr med två preamps, den ena är en chandler ltd-1 där fasknappen inte är intryckt och sen en la-610 på

andra micken, då vill jag ju inte fasvända den andra micken, ska den stå på in eller out då för att matcha den andra signalen?

Om du syftar på en "fasknapp" så brukar intryckt innebära "på" (aktiverad).
Redigerat av Gilbert
Dela på andra sajter

Jag tycker det är smått otroligt att ingen har kunnat svara på din enkla fråga ännu! 😛

In betyder att fasvändningen är aktiv (dvs. 180* ur fas), och out motsatsen såklart.

Dela på andra sajter

Tack Tack Tack Tack!!!! 😛 Äntlisch!!!

Jag tycker det är smått otroligt att ingen har kunnat svara på din enkla fråga ännu! 😄

In betyder att fasvändningen är aktiv (dvs. 180* ur fas), och out motsatsen såklart.

Dela på andra sajter

Jag tycker det är smått otroligt att ingen har kunnat svara på din enkla fråga ännu! 😮

Jag har svarat flera gånger! 😄

Dela på andra sajter

vad menar du?

har han svarat eller inte?

Det är skillnad på att svara så att alla förstår och att svara så att endast man själv (och eventuellt Demonproducenter) förstår. Låt mig visa med exempel:

Frågeställare: Hej, vad är grejen med Relativitetsteorin?

Gilbert-svar: E=mc²

Bättre svar: Den centrala tanken teorin är att två observatörer som rör sig relativt varandra oftast uppmäter olika tids- och rums-intervall för samma händelser, men fysiska lagar gäller lika för båda. (Tack, Wikipedia!)

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det är skillnad på att svara så att alla förstår och att svara så att endast man själv (och eventuellt Demonproducenter) förstår. Låt mig visa med exempel:

Frågeställare: Hej, vad är grejen med Relativitetsteorin?

Gilbert-svar: E=mc²

Bättre svar: Den centrala tanken teorin är att två observatörer som rör sig relativt varandra oftast uppmäter olika tids- och rums-intervall för samma händelser, men fysiska lagar gäller lika för båda. (Tack, Wikipedia!)

Inaktiverad = Fas oförändrad (0 grader fasvinkel).

Aktiverad = Fasvänt (180 grader fasvinkel).

Om du syftar på en "fasknapp" så brukar intryckt innebära "på" (aktiverad).

Hur mycket tydligare än så kan det bli?

Ditt exempel med relativitetsteorin är ganska löjligt ... 😛

Redigerat av Gilbert
Dela på andra sajter

Hur mycket tydligare än så kan det bli?

OK, då var det alltså frågeställaren som fattade trögt — eller?

Ditt exempel med relativitetsteorin är ganska löjligt ... :rolleyes:

Så klart. Så klart.

Dela på andra sajter

Den slutsatsen får stå för dig.

Visst — men vilka slutsatser drar du själv då, utifrån att frågeställaren inte fick klart för sig trots att dina svar inte kunde bli "tydligare än så"?

(Dessutom var det ju en annan inläggsförfattare som klargjorde hela skiten i ett svep.)

Dela på andra sajter

Visst — men vilka slutsatser drar du själv då, utifrån att frågeställaren inte fick klart för sig trots att dina svar inte kunde bli "tydligare än så"?

(Dessutom var det ju en annan inläggsförfattare som klargjorde hela skiten i ett svep.)

Eftersom du tycker att mina svar är otydliga så får du berätta exakt på vilket sätt mina svar kan missuppfattas. Jag tycker inte man på något vis kan misstolka vad jag menade men om du tycker det så får du tame tusan berätta hur eller sluta klaga. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det här undrade jag också över när jag hade en LA610a, inte så konstigt eftersom det står IN och OUT.

Då kan det ju antingen betyda att fasvändning är aktiverad när man ställer switchen på IN (alltså att den är fasvänd), eller att signalen är i fas (IN PHASE). Det står i manualen. När switchen står på IN är signalen IN PHASE, dvs INTE fasvänd.

OUT står alltså för out of phase, dvs en 180 graders vändning av signalen.

Alltså tvärt om mot vad alla svar verkar påpeka.

OUT = 180 graders fasvändning.

Redigerat av Elof
Dela på andra sajter

vadå rör sig relativt varandra?

vem står still å vem rör sig?

vadå lagar?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.