zygotized Postat 5 juni 2010 Postat 5 juni 2010 Hej. Har stött på ett litet problem, när jag spelar in midi från en trummaskin till cubase så verkar inte tempot synka. Trots att jag ställt in t.ex 150bpm i både cubase och trummaskinen så halkat trummaskinen efter... Har kollat runt en del bland midi-timecode inställningarna i cubase (då jag misstänker att det kanske kan ha något med saken att göra) men inte riktigt förstått hur jag ska göra. Hoppas någon förstår vad jag menar. jag har cubase 5, och trummaskinen är en gammal skräp-modul, men jag tycker inte det borde bero på den, eftersom den har inställningar för tempo. I trummaskinens midi-inställningar kan jag ange clock in/clock out till on eller off... har detta något med saken att göra? tack på förhand /David
D200 Postat 5 juni 2010 Postat 5 juni 2010 Nu är jag inte ägare av något liknande förutom Cubase 5 då, men känns som att du måste in i menyn och kolla på external clock eller nåt för att trummaskinen ska synka med Cubase...
zygotized Postat 6 juni 2010 Trådstartare Postat 6 juni 2010 Hittar inget som heter external clock i trummaskinen tyvärr, endast det med clock in/clock out som jag nämnde ovan, där har jag provat alla inställningar utan resultat. Eller menade du external clock i cubase? var hittar jag den isf? Har varit inne och grejat i project synchronization setup, med lite olika inställningar för MMC Master/Slave, förstår dock inte riktigt hur jag ska ställa in det 😮 och kanske är jag helt ute och cyklar... Kom också på nu att jag kanske inte kopplat in allt riktigt rätt, har läst på lite och det verkar som jag har kopplat en s.k. daisy-chain (keyboarden -> Trummaskin -> ljudkort), vilket inte verkar vara det allra bästa i alla lägen. är dock osäker på om heller detta ska spela någon roll för synkningen. sökandet går vidare 😄
drloop (oregistrerad) Postat 6 juni 2010 Postat 6 juni 2010 Och du har kopplat midi in/ut till datorn och din trummaskin? Annars får ju trummaskinen ingen klocka från datorn. Midikoppling bör se ut så här: Keyboard ut till trummaskin och sedan thru från trummaskin till dator. Dator ut till Keyboard och sedan thru till trummaskin.
zygotized Postat 6 juni 2010 Trådstartare Postat 6 juni 2010 Och du har kopplat midi in/ut till datorn och din trummaskin? Annars får ju trummaskinen ingen klocka från datorn. Midikoppling bör se ut så här: Keyboard ut till trummaskin och sedan thru från trummaskin till dator. Dator ut till Keyboard och sedan thru till trummaskin. tack, nu blev det rätt 😮 naturligtvis behövde jag ju dra midi ut från datorn också. tänk så logiskt allting verkar när man väl förstått hur det fungerar. tack för hjälpen.
drloop (oregistrerad) Postat 6 juni 2010 Postat 6 juni 2010 (redigerat) Du kan drabbas av lite rundgång i midit om du inte ställer in maskinerna på att ta emot på separata kanaler. EDIT: Om du bara har ett keyboard utan ljud så koppla inte datorns midi in till denna, dra kabeln direkt till trummaskinen från datorn. Jag tror nämligen att du kommer att få midi rundgång av min rekommenderade uppkoppling. Det var ett tag sedan jag kopplade midikablar. Redigerat 6 juni 2010 av drloop
zygotized Postat 6 juni 2010 Trådstartare Postat 6 juni 2010 Du kan drabbas av lite rundgång i midit om du inte ställer in maskinerna på att ta emot på separata kanaler. EDIT: Om du bara har ett keyboard utan ljud så koppla inte datorns midi in till denna, dra kabeln direkt till trummaskinen från datorn. Jag tror nämligen att du kommer att få midi rundgång av min rekommenderade uppkoppling. Det var ett tag sedan jag kopplade midikablar. ok, ja jag gjorde så nu för jag hade nämligen ingen extra kabel så jag tog bort keyboarden för tillfället och har nu bara trummaskin -> dator och vice versa.. det löste problemet med synken, men det funkar alltså inte att koppla keyboard ut -> trummaskin in -> trummaskin ut -> dator in -> dator ut -> keyboard in -> osv? hur ska man då göra för att få med alla tre i nätverket? måste jag ha någon typ av midi-hub kanske... en kort fråga till, är det någon skillnad på out och thru i midisammanhang? på trummaskinen står det out/thru på ut-porten med på keyboarden står det bara out....
drloop (oregistrerad) Postat 6 juni 2010 Postat 6 juni 2010 Out skickar det du spelar på klaviaturen och klocka. Thru skickar det som kommer från midi in och vidare.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.