Jump to content
Annons

Monopol-pengar?


debatt

Recommended Posts

Hej!

Fick för första gången i mitt liv en utbetalning av sjukpenning från FK (Försäkringskassan).

Blev väldigt förvånad över två egenskaper:

1) Beloppet var på cirka 1000 SEK för 7 veckors sjukpenning. Ett skämt?

2) Det fanns inget beslut med utan bara en Monopol-liknande check kallad värdeavi som jag kan lösa ut på 7-Eleven t.ex.

Ska man inte få ett beslut? Nu vet jag ju inte alls hur de har räknat.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fick du också bara en sån där löjlig värdeavi, eller fick du med något slags beslut i brevform där du kunde se hur de hade räknat också?

Jag tror att jag fick det, men jag bryr mig bara om pengarna så jag är inte säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bara du och Jag på Forumet som någonsin vara sjuka mer än 2 veckor och fått sjukpenning från Försäkringskassan, jag tror inte det.

Blir att skicka en kopia på alla bilagor igen och ett ensidigt brev med förfrågan.

Sända alltsammans till maskinverkstan i norr.

Min förhoppning är att de skickar månatligen i efterskott,

att detta bara gällde någon enstaka dag i april.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara du och Jag på Forumet som någonsin vara sjuka mer än 2 veckor och fått sjukpenning från Försäkringskassan, jag tror inte det.

Varför skulle det vara så konstigt...? Att vara arbetsoförmögen i mer än två veckor är (med beaktande av gällande bestämmelser och regelverk) förhållandevis lång tid, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Varför skulle det vara så konstigt...? Att vara arbetsoförmögen i mer än två veckor är (med beaktande av gällande bestämmelser och regelverk) förhållandevis lång tid, tycker jag.

Vad har regelverk med det att göra?

Ta bara en sån sak som influensa eller halsfluss, första veckan går ju åt för att febern ska stiga upp till max-läget, sedan håller den i sig i dryga veckan för att sedan klinga av.

Tre veckor är väl rimligt bara för en sån "struntsak".

Att vara sjuk i mindre än två veckor är exceptionellt kort tid, tycker jag.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta bara en sån sak som influensa eller halsfluss, första veckan går ju åt för att febern ska stiga upp till max-läget, sedan håller den i sig i dryga veckan för att sedan klinga av.

Sjukskriven i två+ veckor för halsfluss!? Lägg the fuck av...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Sjukskriven i två+ veckor för halsfluss!? Lägg the fuck av...

Jag har haft halsfluss 7 gånger, alltid haft relativt hög feber (över 39) i minst 2.5 veckor då och penicillin var gång.

Bl.a. gjorde det att skolan en gång tyckte att 2 veckor var nog, tvingade mig indirekt tillbaka, fortfarande med penicillinkuren igång och det slutade med hjärtmuskelinflammation för min del. Resultat att jag fick totalt idrottsförbud av kardiologen i ett halvår och uteblivet betyg i det ämnet den terminen.

Blev f.ö. förvånad över att du angrep halsfluss, eftersom det alltid är mer segdraget än influensa.

Har du själv nånsin haft halsfluss och hur gjorde du då för att bli av med det så snabbt?

☺️

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du själv nånsin haft halsfluss och hur gjorde du då för att bli av med det så snabbt?

Nej, jag minns inte när, eller ens om, jag har haft halsfluss. Men jag passade på att fråga min fru som fått skiten en handfull gånger under "vår" tid, och hon menade på att det brukar kirra sig på max en vecka. Fast visst, hon har kanske en mindre känslig hals — och jag då, en stålmannen-hals.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det var bara för att jag hade provat att jobba en enstaka dag emellan som det blev så.

Sedan visste jag inte att man betalar skatt i vanlig ordning.

Inte konstigt det inte blev nåt kvar då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...