Martin Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 (redigerat) *redigerat* Redigerat 1 januari 2014 av Martin
MattiasA Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 Vad är det för preamp? En del rörpreamps har lite mörkare ton. Med tanke på puckeln vid 150 Hz kan det bli väldigt mycket energi där nere i lågmiden. Om kondensatormicken är lite vass i diskanten så kanske man kan använda rörpreampen till den.
spass Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 jag skulle aldrig spela in en gitarr med en dynamisk mic eller menar du en förstärkare? dynamisk funkar då bättre på sång om du inte vill ha spill så ska du nog göra pålägg istället angående preamp så måste du nog testa dig fram...
Demonproducenten Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 skulle vilja höra vad ni erfarna skulle gjort om ni inte hade tid att testa. separat inspelning av gitarr å sång - båda med b1:an i det här fallet
Martin Postat 3 juni 2010 Trådstartare Postat 3 juni 2010 Jag kan inte lägga sakerna separat, det ska vara en tagning. B1:an har ju fruktansvärd diskant vid runt 8000 hertz. Så köra rör-preampen (VTB-1) på den och sedan pula lite med rörpluggar på den dynamiska micken som inte får någon värme? Ja, det låter väl bra! TACK
Audiorent Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 Shure Beta 87 'är inte dynamisk den är en kondensator. 57:an hade jag valt bort även om den kan va cool till viss musik på sång. Det kommer läcka åt båda hållen men med rätt placering kan du hålla ner det så att det är acceptabelt. Vilken som låter bäst till vad beror på hur du/ni låter så testa båda kombinationerna. Sen kan man ju även experimentera men någon slags liten hemmagjord skärm monterat på t.ex. ett mickstativ som skärmar bort lite läckage.
Martin Postat 3 juni 2010 Trådstartare Postat 3 juni 2010 Ja, just det kondensator... är helt slut... Bra tips Audiorent. Så vinkla ner B1:an lite från sången. Bra där! Det här ska nog gå 🥰 tusen tack alla.
Martin Postat 3 juni 2010 Trådstartare Postat 3 juni 2010 Om jag skulle köpa en njure kondensator till gitarren... Vad finns det för härliga saker i prisklassen runt 1500 kr?
MattiasA Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 line audio cm3 är nog bra. Har själv föregående modellen cm2 som låter kanon. billiga och svenskgjorda. http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1...mp;artno=168951
Martin Postat 3 juni 2010 Trådstartare Postat 3 juni 2010 Nog? Och CM2:an låter perfa till akustisk gitarr med lite bett i ?
Claes Holmerup Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 Nog? Och CM2:an låter perfa till akustisk gitarr med lite bett i ? CM2/3 är neutrala i ljudet, så vill du ha en färgande mick, så är de inte rätt - men de är väldigt bra för pengarna, så det finns egentligen inga vettiga ursäkter för att inte ha en sådan (eller två...). En färgande mick som är kalasbra till acke, är också Oktava MK012. Det finns ljudexempel på min testsite på både CM2, CM3 och MK012 (och några till...), om du vill lyssna på smakprov på hur de kan låta. 😄
basshole Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 Beyer M160 eller M130 (bandmikrofoner) är väldigt bra till akustisk gitarr. För lite extra fläsk komplettera gärna med en Beyer MT88.
Neosus Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 Enligt den lilla erfarenhet jag har av att micka en acke med CM3 så skulle jag rekomendera någon annan mick istället eftersom det blir mer brus med en CM3. Jag har istället använt mig av en AKG C2000B med ett betydligt bättre resultat.
Martin Postat 3 juni 2010 Trådstartare Postat 3 juni 2010 Oj alla vill komma och hjälpa till! Man tackar ödmjukast. Får se vad man väljer för någon när tiden är inne...
Martin Postat 3 juni 2010 Trådstartare Postat 3 juni 2010 (redigerat) Fick en liten idé här när jag såg B1:an... Vad jag förstått så tar den upp väldigt runt och till och med bakom (vilket betyder att om jag vinklar den nedåt så kommer baksidan ta upp sång). Om jag tejpar på metallgrillen överallt utom vid framsidan där gitarrljudet ska in. Någon som testat det eller vet så mycket om mikrofoner att du på en gång kan säga att det här crazy? Redigerat 4 juni 2010 av Martin
Claes Holmerup Postat 4 juni 2010 Postat 4 juni 2010 Den tar upp betydligt sämre bakifrån än framifrån - och om du täcker för baksidan, så skapar du en mick som mer närmar sig omni - och alltså tar upp ännu mer av rummet. Det är ju en cardioidmick - och tekniken fungerar så, att det skapas utsläckning mellan framsidan och baksidan - och det är därför man måste ha den öppen på båda sidor - för om man täcker över den ena, så fungerar inte utsläckningen som det är tänkt...
Martin Postat 4 juni 2010 Trådstartare Postat 4 juni 2010 (redigerat) Ja... jag kunde nästan ana det... det var därför jag frågade. CRAZY. Redigerat 4 juni 2010 av Martin
spass Postat 4 juni 2010 Postat 4 juni 2010 Fick en liten idé här när jag såg B1:an... Vad jag förstått så tar den upp väldigt runt och till och med bakom (vilket betyder att om jag vinklar den nedåt så kommer baksidan ta upp sång). Om jag tejpar på metallgrillen överallt utom vid framsidan där gitarrljudet ska in. Någon som testat det eller vet så mycket om mikrofoner att du på en gång kan säga att det här crazy? spill är ju inget problem så om du vill spela in samtidigt så behöver du inte ens fundera på att försöka undvika det (klart lite svårare om du spelar in med trumset) om du gör flera tagningar som ska klippas samman så ska du hela tiden klippa båda spåren på samma ställe lägger du på bakgrund kan man klart ändra mer utan att det hörs däremot kan du ju mixa med olika effekter på de olika spåret
Martin Postat 14 juni 2010 Trådstartare Postat 14 juni 2010 (redigerat) om du gör flera tagningar som ska klippas samman så ska du hela tiden klippa båda spåren på samma ställe Varför ska man göra detta? 🤪 (och tack) Har det nått att göra med man håller ner på hack/brus? Redigerat 14 juni 2010 av Martin
spass Postat 18 juni 2010 Postat 18 juni 2010 Varför ska man göra detta? 😮 (och tack)Har det nått att göra med man håller ner på hack/brus? idag kan man göra vad man vill om det bara låter som man vill hack och brus har inget med det att göra hack blir det inte om man crossfadar och brus ska det heller inte bli eftersom du spelar in samtidigt kommer alla mikar ta upp lite av allting om du då spelar fel på gitarren och klipper ut det så finns felet ändå med i den andra miken och i akustiken men det är inte säkert att det hörs eftersom det rätta gitarrljudet som du klipper in är starkare om du spelar in utan tempo så är ju risken även att timingen eller exakt tempo inte är samma då är det bättre att göra pålägg när man spelar in klassisk musik tex så klipper man hundratals gånger men man klipper aldrig in ett enskilt spår från en annan tagning
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.