Affe89 Postat 2 juni 2010 Postat 2 juni 2010 Hejsan, Har en ca 2,5 år gammal LP Studio som under en ganska lång tid har uppfört sig mycket märkligt. Om jag spelar på "rhythm" micken så sjunker ljudnivån ibland nästan till botten för att sedan några sekunder senare komma tillbaka. Har provat i annan förstärkare men samma problem kvarstår. Innan jag börjar gräva i gitarren vill jag gärna höra med er om vad ni tror kan vara felet? Något som känner igen problemet eller rent av råkat ut för samma märkliga beteende? Tacksam för alla svar!
Jotta Postat 2 juni 2010 Postat 2 juni 2010 Jag har en LP Studio, är inte hundra på vilken årsmodel.. Kan va 05-06. Där är ena micken glapp, ibland när jag byter till den funkar den inte. Spelar man hårt på strängarna så smyger sig ljudet upp igen.. rätt hackigt och sen funkar micken.. Ibland funkar dock micken som den ska i flera dagar utan att det är nått tjaffs med den. Jag har inte orkat göra nått åt det än dock. Kan det va nått med switchen kanske?
Affe89 Postat 2 juni 2010 Trådstartare Postat 2 juni 2010 Okej, vi har exakt samma problem! 🙂 Trist om det nu är ett vanligt förekommande på en annars strålande gitarr. Upplever också att jag kan få ljudet tillbaka om jag spelar hårt på strängarna. Kanske lika bra att ta isär del för del och leta efter taskiga lödningar? 😐
AnthonyS Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 Har du samma problem med aolika kablar, och påverkas problemet av hur ton- och volymkontrollerna är ställda på gitarren?
Jotta Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 Har du samma problem med aolika kablar, och påverkas problemet av hur ton- och volymkontrollerna är ställda på gitarren? Jag har samma problem med olika kablar. Jag tror inte att det spelar någon roll hur ton och volymkontrollerna är ställda, 90% säker. Det borde jag ha uppmärksammat isåfall tycker jag. Okej, vi har exakt samma problem! 🙂 Trist om det nu är ett vanligt förekommande på en annars strålande gitarr. Upplever också att jag kan få ljudet tillbaka om jag spelar hårt på strängarna. Kanske lika bra att ta isär del för del och leta efter taskiga lödningar? 😲 Jag öppnade upp vid baksidan för volymkontrollerna en gång. Jag är långt ifrån expert på ämnet men jag tror det såg bra ut där 😉 Men det kan kanske vara värt att kolla upp, berätta gärna hur det går för dig!
Mr Metal Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 lödningarna är nog ok ska ni se, det låter som att ni behöver spreja lite elektroniksprej på pottar o switchar bara. köp en burk 7-78 och spreja på så ska det nog låta fint igen! 🙂
Affe89 Postat 3 juni 2010 Trådstartare Postat 3 juni 2010 Skruvade också bort min lucka som skyddar volymkontrollerna men alla lödningar ser hela och fina ut. Ska prova elektroniksprej, bara att spreja över rubb och stubb då eller?
AnthonyS Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 lödningarna är nog ok ska ni se, det låter som att ni behöver spreja lite elektroniksprej på pottar o switchar bara. köp en burk 7-78 och spreja på så ska det nog låta fint igen! 🙂 Det var ju därför jag frågade efter volym- och tonkontrollerna ☺️ Tror också det är där problemet sitter.
Jotta Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 Ni menar alltså att man bara ska spraya lite vid lödningarna o så? Nån som kan ge en snabbkurs i spraya-gitarren-konst? Och vad menas med "en burk 7-78".. Är det nått jag köper på claes ohlson?
Cabron Postat 4 juni 2010 Postat 4 juni 2010 Ni menar alltså att man bara ska spraya lite vid lödningarna o så?Nån som kan ge en snabbkurs i spraya-gitarren-konst? 🙂 Och vad menas med "en burk 7-78".. Är det nått jag köper på claes ohlson? Tjena Du skall spraya i alla kontaktytor, dvs i switchar samt i volym- och ton-kontroller. Då rengör du kontaktytorna från smuts. Här är ett youtube-klipp där du ser hur det går till: Jag köpte min elektronikspray på MB men det finns säkert på Clas Ohlsson eller liknande också. Jag skulle tro att ert problem sitter i mickswitchen. Om det hade suttit i volym- eller tonkontrollerna så hade ni antagligen hört ett sprakande ljud när ni vrider på dem. /C
Jotta Postat 6 juni 2010 Postat 6 juni 2010 Jag försöker att ta bort volym"knapparna" (hittar inte ordet riktigt ). Men dom vill inte lossna? Sitter de fast eller? På min fender är det ju bara att dra av dem, men här går det inte.. Eller tar jag i för löst?
tAUG Postat 6 juni 2010 Postat 6 juni 2010 Skruva bort luckorna baki på gitarren och spruta ner skiten med kontaktspray, funkade för mig.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.