Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Kul att läsa att fattigdomen är på väg ner. 1990 levde 46% av jordens befolkning i fattigdom, men 2005 var den siffran 27%. Målet 2015 är 23%.

Då börjar de flesta tänka på jordens resurser men man får ju tänka på att de flesta av dem inte lever en så "rikt" liv som västerlänningar men iaf ett drägligt liv där barn kan gå i skolan, de har något jobb att försörja sig. Så jag tror jorden klarar sig, iaf några hundra år till.

Postat

Kul att läsa att fattigdomen är på väg ner. 1990 levde 46% av jordens befolkning i fattigdom, men 2005 var den siffran 27%. Målet 2015 är 23%.

Då börjar de flesta tänka på jordens resurser men man får ju tänka på att de flesta av dem inte lever en så "rikt" liv som västerlänningar men iaf ett drägligt liv där barn kan gå i skolan, de har något jobb att försörja sig. Så jag tror jorden klarar sig, iaf några hundra år till.

Va bra! ☺️

Postat (redigerat)

Intressant. Alla de där procenten som det minskat med som jag inte hade en aning om - trodde siffran stigit, måste bero på att de som låg i farozonen helt enkelt dött.

Konstigt att det minskar med 46-27=19 % på 15 år, men att man sedan sätter ett så futtigt mål för 10 år som 4%. Det målet borde ju vara 12.5% om takten skulle hålla i sig. Alltså 14.5% bara år 2015 och inte 23%.

😑

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Intressant. Alla de där procenten som det minskat med som jag inte hade en aning om - trodde siffran stigit, måste bero på att de som låg i farozonen helt enkelt dött.

Konstigt att det minskar med 46-27=19 % på 15 år, men att man sedan sätter ett så futtigt mål för 10 år som 4%. Det målet borde ju vara 12.5% om takten skulle hålla i sig. Alltså 14.5% bara år 2015 och inte 23%.

😑

Det futtiga målet beror till stor del av den ekonomiska krisen i väst, därav kan inte lika mycket resurser satsas på U-länderna, som innan.

Det är till stor del Asien och Indien som tagit flest ur fattigdomen. Under de 10 senaste åren har Kina trefaldigat sin BNP etc. 🤪

edit, 10 senaste åren var det visst, inte 30. 🤪

Redigerat av Memphis
Postat

Jag vill ha källa till svälten Memph!

Gått dokumentär om Hans Rosling och även en om TED på SVT rätt nyligen.

Kolla gärna Hans föreläsning på

, väldigt intressant.
Postat

Rätt jobbig text i denna annons.

Ja eftersom det står ej vvs, vinterbonad. Då vet man inte om det ska vara "vinterbonad" eller "ej vinterbonad".

"Nästan" som stugan på bilden är också lite jobbigt. Då undrar man varför han inte tagit bild på den riktiga stugan istället.

Men den är väl inte ens halvfärdig.

Annars var huset på bilden trevligt!

Jag gillar det.

Det jobbiga i annonsens text är ju att det inte är utsatt riktiga punkter och komman.

:rolleyes:

Postat

Kung Fu Panda 2 kommer snart också! ☺️

School of Rock 2 kommer snart med! ☺️

Pirates of Caribbean 4 är på gång! 🤪

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.