Dingbats Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Lägga. För det verbet använder jag dagligen en massa gånger i imperfekt, la. Men det är nästan ingen annan som säger så... inte så ofta i alla fall. Jag hör i alla fall ingen som säger "lade". Det vore ju absurt.
Dingbats Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Annars är väl ställa en större favorit egentligen även om jag nog bara använder det 1-2 gånger per år. Det låter mest positivt. Sätta använder jag nog 1-2 gånger per månad. Lägga 1-2 gånger i timmen. Stoppa då?
debatt Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Jag hör i alla fall ingen som säger "lade". Det vore ju absurt. Nej, men läraren menade att man skiljer på skrift och tal. Bara för den sakens skull så kollade jag i en del skönlitteratur härhemma för ett tag sedan och hittade inte en enda författare i de böckerna som skrev "la", men däremot "lade". La är slang, tycker en del.
debatt Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 (redigerat) Stoppa då? Det använder jag nog lika sällan som ställa, eller mindre sällan än så. Justering: Lägga 1-2 gånger i timmen Sätta 1-2 gånger i månaden Ställa 3-4 gånger om året Stoppa 1-2 gånger om året. Redigerat 12 september 2010 av debatt
Dingbats Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Det använder jag nog lika sällan som ställa, eller mindre sällan än så. Justering: Lägga 1-2 gånger i timmen Sätta 1-2 gånger i månaden Ställa 3-4 gånger om året Stoppa 1-2 gånger om året. Vilket ord använder du mest av alla?
Memphis Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 (redigerat) Nej, men läraren menade att man skiljer på skrift och tal. Bara för den sakens skull så kollade jag i en del skönlitteratur härhemma för ett tag sedan och hittade inte en enda författare i de böckerna som skrev "la", men däremot "lade". La är slang, tycker en del. Japp, man skiljer på skrift och tal vad gäller båda. Skriver Lade och Sade men uttalar det inte så. Redigerat 12 september 2010 av Memphis
debatt Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Sedan använder jag nog mest följande former: Ställa - perfekt och imperativ Sätta - imperativ Lägga - imperfekt, pluskvamperfekt och futurum preteriti Stoppa - imperativ och presens
Dingbats Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Jag skulle aldrig skriva "sade", och det ska till väldigt speciella omständigheter för att jag ska skriva "lade". Känns som att skriva "om jag sutte på min stol" typ.
debatt Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Japp, man skiljer på skrift och tal vad gäller båda. Skriver Lade och Sade men uttalar det inte så. Så var det förr. Men numera skriver man "sa" oftast. Dock har inte "la" accepterats ännu. Bata!
Dingbats Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Sedan använder jag nog mest följande former: Ställa - perfekt och imperativ Sätta - imperativ Lägga - imperfekt, pluskvamperfekt och futurum preteriti Stoppa - imperativ och presens Vilka brukar du imperera och vad är "futurum pretetiti"?
Memphis Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 (redigerat) Jag skriver alltid så, typ ryser när jag ser journalister stava fel. 😛 Redigerat 12 september 2010 av Memphis
debatt Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Vad hände där?? När jag hade skrivit och skulle röra pekplattan så försvann allt... Åhh!!! 😠
Memphis Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Så var det förr. Men numera skriver man "sa" oftast. Dock har inte "la" accepterats ännu. Bata! Ja, det är väl så, språk ändras ju hela tiden. Gamla ord försvinner och nya tillkommer. Ord som LOL, twittra, facerape etc.
Pico Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Sätta, ställa, lägga, vilken är eran favorit? "he"
Memphis Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Kaffe vore nåt Tog mig just dagens fösta kopp. Ljuvligt var det. 🥰
debatt Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Vilket ord använder du mest av alla? Antagligen "mm" 😆 Nej, men det är en svår fråga. Kandidater är t.ex.: man ska om vi jag det I övrigt använder jag aldrig orden "patetiskt" och "banal". Däremot oftare än andra: "vederstyggligt", "indolent" och "torftigt". 😆
debatt Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Vilka brukar du imperera och vad är "futurum pretetiti"? Vilka personer menar du? Vemsomhelst, de flesta... men mest de man känner väl kanske. Futurum preteriti är det förflutnas framtid. Exempel: "Jag skulle lägga till en halv."
Dingbats Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Antagligen "mm" 😆 Nej, men det är en svår fråga. Kandidater är t.ex.: man ska om vi jag det I övrigt använder jag aldrig orden "patetiskt" och "banal". Däremot oftare än andra: "vederstyggligt", "indolent" och "torftigt". 😆 Jag kanske skriver min C-uppsats om ditt mystiska språkbruk sen 😛
Memphis Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 (redigerat) Jag tycker det är kul att använda ordet Plufsig. 😛 eller stavas det med två f? 😳 Redigerat 12 september 2010 av Memphis
Dingbats Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Vilka personer menar du? Vemsomhelst, de flesta... men mest de man känner väl kanske. Futurum preteriti är det förflutnas framtid. Exempel: "Jag skulle lägga till en halv." Hmm okej, aldrig hört den termen för det. Fast jag tror du menar "futurum preteritum".
debatt Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Jag tycker det är kul att använda ordet Plufsig. 😛 eller stavas det med två f? 😳 Min morsa använder relativt ofta ordet plump!!! 😄 Jag säger ALDRIG någonsin kelen, däremot kelig.
debatt Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Hmm okej, aldrig hört den termen för det. Fast jag tror du menar "futurum preteritum". Det står preteriti i min svenskabok och min lärare använde det och hade doktorerat i svenska.
debatt Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Preteritum betecknar väl dåtid har jag för mig?!
Dingbats Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Det står preteriti i min svenskabok och min lärare använde det och hade doktorerat i svenska. Ajuste, dumma mig. Latinsk genitiv. Nu blir jag underkänd!
debatt Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Skulle aldrig säga "steka på" som somliga här... 😉 utan bara "steka".
debatt Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Men nu ska jag tippa så att jag kan vinna idag också. Några säkra?
debatt Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Rätt kul att säga "Har du några säkra?" till en helt främmande person.
Recommended Posts