Pazo Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 Får man fråga varför? Jag vill inte heller gifta mig 😑 Inte clara heller så de e fint 😑
Memphis Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 (redigerat) ok 😑 och så en ninja men det funkar. 😄 Redigerat 21 augusti 2010 av Memphis
Fidden Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 Får man fråga varför? Tja, lova varandra tomma löften? känns bara otroligt onödigt. Ett förhållande som håller år in och år ut utan äktenskaplig tvångströja känns starkare i mina ögon. bara för att nämna nåt.
Dingbats Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 Bara folk som egentligen inte tycker om musik så mycket lyssnar på Spotify med reklam.
Pazo Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 Bara folk som egentligen inte tycker om musik så mycket lyssnar på Spotify med reklam. Bara folk som suger kuk säger så 😛
Dingbats Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 Bara folk som suger kuk säger så 😛 Nej. Vad hände med din kommunism?
debatt Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 Jenny McCarthy blir Playmate of the Year. Det var väl hon som senare gick ut med att barn blir autistiska om de vaccineras?
Pazo Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 Jenny McCarthy blir Playmate of the Year. Det var väl hon som senare gick ut med att barn blir autistiska om de vaccineras? Jag stör mig sjukt enormt på henne... Så enormt felinformerad hon är, och dessutom sprider sin felinformation till allmänheten som köper det...
debatt Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 Tja, lova varandra tomma löften? känns bara otroligt onödigt. Ett förhållande som håller år in och år ut utan äktenskaplig tvångströja känns starkare i mina ögon. bara för att nämna nåt. Tomma är de väl bara om man inte tar dem på allvar och inte tänkt leva efter dem? Och det är klart, DÅ finns det ju ingen anledning att gifta sig.
Dingbats Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 Hur menaru? 😛 Du sa förut att du var kommunist. Krossa kapitalet.
Pazo Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 Du sa förut att du var kommunist. Krossa kapitalet. Ja lite så är jag, men vad har de med spotify att göra? 😛
Fidden Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 Tomma är de väl bara om man inte tar dem på allvar och inte tänkt leva efter dem? Och det är klart, DÅ finns det ju ingen anledning att gifta sig. men vadå, kan du lova att du kommer att älska nån om 10 år? Det är ju fullständigt orimligt.
Memphis Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 (redigerat) Tja, lova varandra tomma löften? känns bara otroligt onödigt. Ett förhållande som håller år in och år ut utan äktenskaplig tvångströja känns starkare i mina ögon. bara för att nämna nåt. Det behöver väl inte vara tomma löften? Om jag varit tillsammans med henne i säg 5 år och det funkat hur bra som helst och känner att jag vill leva me henne resten av livet så skulle det inte vara tomma löften. Men som jag tidigare sade att jag "gärna gör det" men däremot är det ingen nödvändighet, utan samtycker delvis med din åsikt att ett långvarigt förhållande utan något bindande är starkare eftersom man själv (och andra) då ser att det är kärleken som håller ihop oss och inte giftemålet. Redigerat 21 augusti 2010 av Memphis
Neosus Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 Men det har sina ekonomiska fördelar om man gifter sig med nån som e rik............ 😑
debatt Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 men vadå, kan du lova att du kommer att älska nån om 10 år? Det är ju fullständigt orimligt. Haha. Extremt rimligt.
Fidden Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 Haha. Extremt rimligt. jag kan inte ens lova att jag fortfarande älskar nån imorgon xD
Pazo Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 Jag håller med fidden 😑 Det enda man vet är ju att man NU vill vara med någon för jämt... Dessutom känns de fett onödigt och dyrt att gifta sig 😛
debatt Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 När det gäller hat då? Är det samma sak? Om du hatar en person, hatar du denne för evigt då?
Fidden Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 När det gäller hat då? Är det samma sak? Om du hatar en person, hatar du denne för evigt då? nej, det är ju det som är poängen.
Neosus Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 Att gifta sig Många tycker att så länge man vill vara ett par spelar det ingen större roll om man är sammanboende eller gifta med varandra. Men om någon dör, eller om man behöver separera, kan samlevnadsformen vara viktig. Att vara gift innebär att man har ett mer omfattande rättsligt skydd än om man är sambo. Innan man gifter sig så måste man ansöka om hindersprövning. Hindersprövningen är till för att undersöka att inga hinder för äktenskapet finns. I hindersprövningen får man bl.a. intyga att man inte är nära släkt, redan är gift eller registrerad partner med någon. Ansökan om hindersprövning gör man hos försäkringskassan eller hos skattemyndigheten. Äganderätt Trots att man ingått äktenskap är man fortfarande två ekonomiskt självständiga individer. Var och en äger det man själv köper eller införskaffar, både före och efter vigseln. Dock så gäller speciella regler vid inteckning, pantsättning eller överlåtelse av fastighet eller bostadsrätt. Samäganderätt Det mesta köper man kanske tillsammans när man är gift. Ibland kan det uppstå situationer då det behövs bevis på att man köpt tillsammans, exempelvis mot ena makens långivare. Utav den anledningen kan det vid större inköp vara bra att notera vad var och en betalat. Gemensamma lån Även om båda makarna står som låntagare är det den som faktiskt betalar räntorna som har rätt till avdrag. Egna skulder Var och en ansvarar för sina skulder inom äktenskapet. Man har alltså inte något automatiskt ansvar för sin makes skulder. Man behöver inte fråga varandra om lov för att ta ett eget lån. En make får dock inte ta ut en inteckning i fastighet utan den andre makens samtycke, om inte den permanenta bostaden är enskild egendom på grund av gåva eller testamente. Giftorätt En skillnad mellan att vara sambo och gift är giftorätten. Som gifta har man giftorätt i varandras egendom om det inte finns något annat avtal. Det innebär att man har rätt till hälften var av värdet på boets alla tillgångar efter avdrag för skulder. Även sådan egendom man skaffat var för sig innan äktenskapet. Giftorätten omsätts vid dödsfall eller om äktenskapet löses upp genom skilsmässa. Giftorätten kan även aktualiseras om makarna begär bodelning under äktenskapet.
debatt Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 "Man behöver inte fråga varandra om lov för att ta ett eget lån." Jag har aldrig läst nåt så djävla dumt! Vem har skrivit det? Krokodil, Dingbats och OK måste gå i taket när de ser detta. INDIVIDER gör väl för fan hur de vill inom äktenskapet när det gäller den saken. Det är så självklart att det inte behöver skrivas ned. *skrattar fortfarande*
Recommended Posts