Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

ljud vvvvvv eller zzzzzzzz eller jjjjjjjj och känn på bägge sidor om adamsäpplet,

så visst känner du att det vibrerar?

Det kallas tonande ljud och vid sådana vibrerar stämbanden (det är de man känner).

Men om man säger ssssssss eller ffffffff eller ssshhhhhhh så vibrerar de inte.

Dessa kallas tonlösa ljud.

Men man brukar även lägga k till de tonlösa ljuden.

Säg inte kåååååååå utan bara ett jättekort k och känn efter. Vad händer?

Rör sig stämbanden?

Redigerat av debatt
Postat

När man kollar racingen så förstår man bättre att Colin McRae och liknande spel man kört faktiskt är realistiska.

Det går så förbannat fort!

Postat

Herrejävlar va fort Block kör ändå, typ vid 1.38min. 🤪😄

Då ska du få åka med i min Honda.. De går så jäklarns sakta så att man tror att det går fort 🤪😑😱

Postat

ljud vvvvvv eller zzzzzzzz eller jjjjjjjj och känn på bägge sidor om adamsäpplet,

så visst känner du att det vibrerar?

Det kallas tonande ljud och vid sådana vibrerar stämbanden (det är de man känner).

Men om man säger ssssssss eller ffffffff eller ssshhhhhhh så vibrerar de inte.

Dessa kallas tonlösa ljud.

Men man brukar även lägga k till de tonlösa ljuden.

Säg inte kåååååååå utan bara ett jättekort k och känn efter. Vad händer?

Rör sig stämbanden?

Kan tyvärr inte hålla med dig. Säger man ssssss eller ffffff så vibrerar de inte men hur man än säger "K" så kan man inte undvika att stämbanden kopplas in och vibrerar.

Du har cepe stämband isåfall! 😛

Postat

När man kollar racingen så förstår man bättre att Colin McRae och liknande spel man kört faktiskt är realistiska.

Det går så förbannat fort!

Det sjuka e ju hur farligt det är också, när de dundrar på alldeles intill stupkanter. 🤪

Postat

Då ska du få åka med i min Honda.. De går så jäklarns sakta så att man tror att det går fort 🤪😑😱

😆

Visst, gärna. 🥰☺️

Postat

Kan tyvärr inte hålla med dig. Säger man ssssss eller ffffff så vibrerar de inte men hur man än säger "K" så kan man inte undvika att stämbanden kopplas in och vibrerar.

Du har cepe stämband isåfall! 😛

Nej alltså, grejen är att jag fått detta besked av sjukvården att stämbanden SKA INTE vibrera vid kort k och du kan läsa att det ska vara så i all studentlitteratur som finns på området.

Men... mina stämband är som dina då! 😳

När vi säger ett jättekort "k" (utan ååååå), så hugger det liksom till vid strupen, eller hur?

Men problemet är att det gör ont som fan på mig... 🙁

Postat (redigerat)

Nej alltså, grejen är att jag fått detta besked av sjukvården att stämbanden SKA INTE vibrera vid kort k och du kan läsa att det ska vara så i all studentlitteratur som finns på området.

Men... mina stämband är som dina då! 😳

När vi säger ett jättekort "k" (utan ååååå), så hugger det liksom till vid strupen, eller hur?

Men problemet är att det gör ont som fan på mig... 🙁

Ja, det hugger till nere i strupen, är ju normalt liksom.

Jobbigt att det gör ont. 🙁

Redigerat av Memphis
Postat

När man säger zzzzzzz, jjjjjjjj och vvvvvvvv så både vibrerar stämbanden och slås ihop, men det har jag inga större problem med.

Däremot k som är ett explosivt tonlöst fonem (enl litteratiren). Vid kort k (utan ååå-ljud) går stämbanden isär och har ingen kontakt.

Hur kan jag då ha ont?

Om stämbanden inte vibrerar, vad gör de då? Är de avslappnade eller spända?

Är det spänningen som gör ont?

Muskelfäste?

Börjat med övningar nu...

😲

Postat

Ja, det hugger till nere i strupen, är ju normalt liksom.

Jobbigt att det gör ont. 🙁

Men du skulle se min röstterapeut.

Hon sa tydliga korta k utan att det rörde sig i strupen, helt avslappnat.

När jag gjorde k mittemot, så hugg det till i halsen ända upp till

hakan, så hon sa att det var otäckt.

Säg k avslappnat, var beskedet.

:rolleyes:

Postat (redigerat)

Louis Armstrong vet ni vem det är, eller?!

Död gammal jazztrumpetare och spngare med skrovlig röst.

Fick reda på att han helt saknade stämband!

😳

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Varför ger antivirusprogrammen i sig fler problem än att köra helt utan, antagligen...?

Redigerat av debatt
Postat

Jag kör Nod32 och har inga problem alls ☺️

Jag vet, men jag har inte råd att lägga mer än max 700 per år på ett antivirusprogram, tror jag. Har McAfee.

Tyvärr är det dock för effektivt och gör att jag inte kunnat installera köpta program utan trix och nu med den

nya uppdateringen kan man inte ens stänga av sina datorer om man har McAfee, de tar av RAM så mycket att det

inte räcker till för avstängning. Absurt! Vågar inte tänka på hur det skulle gå att spela in...

🤪

Postat

Snart blir det kaffe och bulle 🥰

Här är det olivbrödmacka med kalkon och mazarinkaka till Oboy Dark.

En ny Oboy med mer stuns i. "Spetsad" liksom... med extra choklad.

☺️

Postat

Mcafee och Norton är blä, usch, kräks, fy, blä en gång till osv.

Iofs inte testat dem på flera år, men jag blev ju rejält avskräckt. Ser ingen anledning att göra annat än smutskasta dem resten av mitt liv. xD

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.