Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Internet, vad är sant? 😑

Tänkte klistra in det där och säga att jag inte förstod frågan. 😛

Ser du det nu?

Postat

Så man får helt enkelt leva med att "offra" några tiotusen sjuka innan vi är där?

Ärligt talat vet jag inte hur tankegången bakom politiken går "officiellt" men gissningsvis så prioriterar man landets ekonomi före några tiotusen sjuka, ja. Inte för att vara den men den sidan av politiken intresserar mig inte särskilt mycket och därför är jag inte så insatt, det jag tycker är relativt intressant är handel och den offentliga ekonomin.

Borde läsa på nu när valmanifesten börjar komma med tanke på min omgivning i Uppsala, men det är rätt drygt.

Postat

Jag röstar faktiskt inte på de som skulle ge mig bäst, utan jag röstar på de jag tycker ger bäst för alla andra 😑

Men det är ju grejen också. Jag röstar ju höger för att det enligt min uppfattning är bäst för alla. Alla moderater är ju inte egoistiska och giriga Joakim von Ankor, precis som att alla sossar inte är lata soffliggare som vill ha mer i a-kassa så dom kan köpa mer chips.

Postat

Ärligt talat vet jag inte hur tankegången bakom politiken går "officiellt" men gissningsvis så prioriterar man landets ekonomi före några tiotusen sjuka, ja. Inte för att vara den men den sidan av politiken intresserar mig inte särskilt mycket och därför är jag inte så insatt, det jag tycker är relativt intressant är handel och den offentliga ekonomin.

Borde läsa på nu när valmanifesten börjar komma med tanke på min omgivning i Uppsala, men det är rätt drygt.

Då förstår du säkert om jag tycker du är "farlig" som tillåts rösta? Förstår om det där låter jävla elakt, men jag menar inte riktigt så. Grejen är den att detta val är sjuk ångest för mig. Med nuvarande regler så har jag hamnat i en situation där jag har ungefär ett halvår på mig att fixa allt som inte funkat i hela mitt vuxna liv. Som om inte arbetet med att reda ut och hitta rätt diagnoser och den biten var skit nog, nu är det en skadad tidspress också.

Vad är det då som skall fixas? Ja, det vet vi knappt ännu. Vården är inte snabbast heller alla gånger. Hoppas innerligt att det blir centralstimulanter omedelbart. Jag ogillar mediciner egentligen, tar helst inte ens en alvedon utan försöker vänta ut huvudvärk och liknande. Men jag behöver en snabb fix. Jag är desperat och behöver ett mirakelpiller.

Postat

Då förstår du säkert om jag tycker du är "farlig" som tillåts rösta? Förstår om det där låter jävla elakt, men jag menar inte riktigt så. Grejen är den att detta val är sjuk ångest för mig. Med nuvarande regler så har jag hamnat i en situation där jag har ungefär ett halvår på mig att fixa allt som inte funkat i hela mitt vuxna liv. Som om inte arbetet med att reda ut och hitta rätt diagnoser och den biten var skit nog, nu är det en skadad tidspress också.

Vad är det då som skall fixas? Ja, det vet vi knappt ännu. Vården är inte snabbast heller alla gånger. Hoppas innerligt att det blir centralstimulanter omedelbart. Jag ogillar mediciner egentligen, tar helst inte ens en alvedon utan försöker vänta ut huvudvärk och liknande. Men jag behöver en snabb fix. Jag är desperat och behöver ett mirakelpiller.

Ja, jag förstår. Och jag röstar inte så för att vara elak, men det är en svår ekonomisk situation nu och hög arbetslöshet, framförallt för ungdomar. Jag är övertygad om att alliansen löser problemen avsevärt mycket bättre än vad de rödgröna kan, speciellt på längre sikt. Igen, inte för att vara elak, men jag tycker det är viktigare frågor än bidrag. Kanske för att jag själv inte är drabbad, kanske för att jag aldrig varit särskilt bra på att relatera till andras problem (låter kallt men faktiskt sant, empati är inte direkt min starka sida).

Postat

Men herregud människor. Är jobben en viktigare fråga än rättssäkerhet, yttrandefrihet, privatliv, demokrati? Jag vill inte ha ett jobb i ett land där privata organisationer tillåts pressa folk på pengar utan domslut, där det är olagligt att tänka på nakna barn och polisen kan döma ut fängelse på plats.

ÅH

Postat

Jag ber att få citera mitt inlägg från valtråden:

Det är ju jättefint att låtsas som att Sveriges nuvarande riksdagspartier bara är andra namn på de typexempel på politiska ideologier man fick lära sig om i högstadiet, men man kan ju knappast rösta på moderaterna och tro att världen blir någon slags liberalutopi helt plötsligt, eller att socialdemokraterna faktiskt skulle bry sig om vad det står i skolböckerna om socialdemokrati. I riksdagen sitter två centerpartier och fem ögontjänare och alla vill egentligen ungefär samma sak. Den största skillnaden om fel lag vinner är att man får hundratrettio kronor mindre i plånboken varje månad efter skatt. Skola vård och omsorg, halleluja.

Samtidigt som båda blockens kandidater till justitieministerposten tycker att det där med att man är oskyldig tills motsatsen bevisats inte är så noga, skampålestraff kanske inte är en så dum idé och vad sa ni om privatlivets helgd? Thomas Bodström jobbade fram det datalagringsdirektiv som kommer införas i höst oavsett vem som får bestämma, och vad beträffar Beatrice Ask är det väl fortfarande i färskt minne hennes psykryck om att skicka grälla kuvert till misstänkta (!) sexköpare och polisers rätt att utdöma fängelsestraff utan rättegång.

Dessutom är det helt i sin ordning att privata organisationer får driva egna förundersökningar och skicka utpressningsbrev till misstänkta kulturbrottslingar så man slipper det där jobbiga med domstol. Och det där med nya svåra begrepp som huruvida internetoperatörerna ska premiera trafiken som går genom vissa företags kanaler eller låta nätet sköta sig självt, statlig censur av vår tids största informationskanal och annat jobbigt, det är så krångligt att sätta sig in i så där bjuder vi in folk från en självutnämnt utsatt bransch som konstant ligger trettio år efter verkligheten och lyssnar på vad de har att säga.

Och enligt dem så består visst större delen av nätet av barnporr, så vi måste banne mig dra åt tyglarna lite om det där mediet som vissa tokstollar har fått för sig är det största som har hänt demokratin sedan allmän rösträtt. Mangateckningar med lite för mycket naken hud och ungdomars nakenbilder på sig själva kan vi ju förbjuda i samma veva.

Synd att det bara finns sju partier man får välja mellan och att inget börjar på P.

Postat

Jag som funderade på att rösta på Moderaterna men läste nu att de vill sänka skatterna för 20 miljarder och det gillar jag inte.

Svenskarna gnäller om att de vill ha sänkta skatter men bättre sjukvård etc, vilket inte är rimligt eftersom sjukvården finansieras av skatterna.

Skatter e något bra tycker jag, ett system för ett stabilt och fungerande samhälle där man får tillbaka mycket i slutändan. Så nu vet jag inte vad jag ska rösta på. 😑 Killis, hjälp?

Trodde inte du var Moderat heller.

Postat

Ja, jag förstår. Och jag röstar inte så för att vara elak, men det är en svår ekonomisk situation nu och hög arbetslöshet, framförallt för ungdomar. Jag är övertygad om att alliansen löser problemen avsevärt mycket bättre än vad de rödgröna kan, speciellt på längre sikt. Igen, inte för att vara elak, men jag tycker det är viktigare frågor än bidrag. Kanske för att jag själv inte är drabbad, kanske för att jag aldrig varit särskilt bra på att relatera till andras problem (låter kallt men faktiskt sant, empati är inte direkt min starka sida).

Det finns något som heter Emotionell IQ.

Min länk

Postat

Men herregud människor. Är jobben en viktigare fråga än rättssäkerhet, yttrandefrihet, privatliv, demokrati? Jag vill inte ha ett jobb i ett land där privata organisationer tillåts pressa folk på pengar utan domslut, där det är olagligt att tänka på nakna barn och polisen kan döma ut fängelse på plats.

ÅH

Visa gärna hur det är odemokratiskt att rösta på något av riksdagspartierna.

Oavsett vad man tycker om det så är det viktigare att ha en stabil vardag med en stadig inkomst än friheter (som inte är lika konkreta). Sakerna du nämner vill jag minnas dessutom bara var förslag på saker som kan utredas, det vill säga ingenting som partierna med nödvändighet hade tänkt att driva utan mer idéer man kan kolla närmre på.

Från en sak till en annan åt jag precis rostbiff. 🥰

Postat

Olagligt tänka på nakna barn?

Vadå tänka? Hurdå?

Pressa folk på pengar de är skyldiga eller inte är skyldiga?

Döma ut fängelse på plats? Hurdå? Vadå?

Kan man läsa om detta nånstans?

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.