Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)
Ok va kul! 😄 Eller menar näää 🙂

Har en fråga: Såg denna tråd om gratis samplingar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;hl=samplingar

men det känns som att leta efter en nål i en höstack efter det som jag behöver till ett uppdrag. Kan någon hjälpa mig hitta en länk eller om nån redan har nån sampling med hästgnägg, galopperande hästar, pistolskott samt även ljud där det låter som att man söker efter radiostationer via gammeldax analogt nät? 😠 Och jag behöver även ljud från skivknaster och "tapestop" = att en LPskiva stannar. Finns det nåt ställe där alla såna ljud finns samlade eller måste jag söka hela internet?? 😏 Hilfe. Några jag känner som ska göra nån kul bröllopssketch för den blivande frun så det får inte kosta nåt. Inte sysslat med sånt men tror jag fixart bara jag får tag på ljuden.

Tänk på att söka alla rättigheter som krävs, både producenträtt och upphovsrätt ska beaktas. När vi gjorde ett knippe låtar där två av dem innehöll naturljud i form av ett lejon respektive ljudet av regn (bägge dessa ljud tagna från av mig köpta effektljuds-cds för videoproduktion m.m) blev det ett djälva liv, men som tur VAR innan det färdigställdes. Håller fortfarande på med det... försenat allan. Det visade sig att regnljudet kunde jag inte få ha med på min skiva, även om regnljudet i sig inte ansågs unikt och tillhöra någon, utan där föll det på rättigheten till inspelningen, eller producenträttigheten till det inspelade materialet! Jag kunde däremot få spela in eget regn utan att få rättsliga problem. Min invändan då om att regnet träffade fönsterblecket och fönstret som inte tillhörde mig utan hyresvärden trodde de dock inte alls skulle ha någon betydelse. Så det var bara att köra. Därför har jag spelat in regn därför! Har inte ersatt det köpta regnljudet (från en av mig köpt effektskiva) ännu dock, med mitt egeninspelade regn. Men det kommer. Tog en videokamera för ändamålet. Ska bara hitta bandet nu, för det lär väl inte regna nämnvärt mer i sommar?!

När det gällde ljudet av lejonet på en av mig komponerad orientaliskt inspirerad låt så fick jag inte använda det heller, av samma skäl som regnet, dvs. det fanns en producenträttighet till skivan som jag måste ansöka om att få göra något av först. Krypa alltså. Sedan hindrades jag också av att någon ÄGDE lejonet, och denne eller dessa person/er hade upphovsrätten till lejonvrålet - och inte det stackars lejonet självt. Lejoninspelningen krävde alltså förfogade över TVÅ rättigheter, dels producenträtten och dels upphovsrätten (till vrålet).

Så att köpa cd-s med effektljud eller ladda ned samplingar, även om du betalat svindyrt för dem innebär INTE att du får använda dem öht annat än i en amatörinspelning som inte ska säljas vidare. Så är det alltid!! Det lärde jag mig av den saken iaf. Har en kompis som spelade in en gibbonapa i det vilda under semestern. Den tillhör ingen och det ljudet får jag därför använda. Om jag vill.

Tur i oturen är att jag kom på att det inte finns några lejon på den ö jag sjöng om i låten.

🙂

Redigerat av debatt
Postat

Men hur kunde nån komma på att du använde just det där regnljudet på den där skivan? Dessutom, är inte hela poängen med såna skivor att de är royaltyfria?

Postat

SVT Play har visst inte lyssnat på Guds son Steve Jobs. HTML5 är framtiden! Det står skrivet i stenarna! Eller på hans blogg åtminstone.

Postat (redigerat)
Vet inte vad rätt svar är 🙂

Men sopa. 😛 Men det e ju bara att kontrollräkna svaret och se om det blir samma svar som ursprungstalet.

Gjorde det nu och mitt var rätt. 🙂

Det blir ju kvaderingsregeln på den högre parantesen och sedan multiplicerar du in det på varje term i första parantesen. Sedan lägger man ihop alla likadana termer bara.

Redigerat av Memphis
Postat
Men hur kunde nån komma på att du använde just det där regnljudet på den där skivan? Dessutom, är inte hela poängen med såna skivor att de är royaltyfria?

Jag läste om detta på någon webbsida hos ifpi tror jag det var. Eftersom jag hade köpt de två cd-skivorna med enbart effektljud för att använda i min ljudproduktion, vilket det stod på skivan att man kunde, så ville jag bara få klartecken/grönt ljus/en verifiering/deras uttryckliga godkännande, så att allt gick rätt till, bara för säkerhets skull. Jag tänkte även följa rekommendationen jag sett på skivor där det stod t.ex. "effect sound on track #3 used by permission from XRPHA Company" sedan, eller nåt i den stilen. Men blev då förvånad att jag dessutom var tvungen att ha tillstånd av olika slag.

Hade det gällt en amatörproduktion för att ses eller höras i hemmet enbart utan ytterligare spridning hade saken varit en annan. DÅ får man använda dessa dyrt köpta samplings-cds, effektljud-cds som man vill helt enkelt. Men inte om man tänker sälja sina låtar där dessa effekter är ett inslag i låtarna. Det gäller även samplade instrument som någon annan/något företag spelat in och lagt upp på någon webbsida. Köper man däremot en syntetisator med samplade ljud, som Clavias så äger man inte bara synthen ifråga utan även rätten att bruka de ljud som ingår i en egen cd-produktion. Antagligen tills något snille kommer på att Clavia ska ha ersättning för att man spelar på deras instrument...

Så... om man därför tar en sampling (utan att betala) från någon sida på Nätet exempelvis, vad det än är för sampling, och använder den i sin låt, så gör man sig skyldig till dubbelbrott; dels att ta sig rättigheter (upphovsrätt och producenträtt) som man inte själv förfogar över och dels ren stöld av samplingen som tillhör någon annan.

Att man inte har rätten att utnyttja effektljud-cds man dyrt köpt som man vill må vara lite sjukt, men ännu sjukare är väl att man inte får spela in en hund som skäller; för att någon äger hunden. Och att denne ägare ska agera manager.

Undrar hur många procent som följer (och vet) allt detta i sina produktioner?

🙂

Postat
Du är! 🙂

Det är en sak att nörda sig i musik, programmering, spel och andra saker. MEN VID MATTE, DÄR GÅR FAAAEEEEN GRÄNSEN! 🙂

Postat (redigerat)

Ett tillägg till detta om cd-produktioner.

Jag/vemsomhelst KAN använda effektljud från dyrt köpta effektljud-cds, men det innebär ett administrativt bök utan rimlighet. Man söker om tillstånd att gratis få använda effekterna till försäljning av 300 av ens cds t.ex., men sedan måste man betala en formell summa på överstigande antal till en viss nivå. Därefter ännu mer. Man KAN även betala en stor summa och slippa krånglet, men det är att ta en (för stor) risk om skivan inte säljer. Men det kruxigaste är att man måste betala för varje digital nedladdning av ens låt och hålla reda på ALLA de sidor där den kan laddas ned och antagligen som det verkade av deras information månatligen betala in summor. Dessutom varje gång man spelar låten/låtarna offentligt. Krångel! ALDRIG att jag använder samplingar mer.

[Edith: ett antal stavfel korrigerade.]

Redigerat av debatt
Postat

Skulle man gå steget längre och använda ett avsnitt, dvs. göra en egen sampling, av en del av någon annans låt, typ en trumvirvel, ett t-banetåg som bromsar in eller vadsomhelst (det var vad jag kom på just nu), då kommer upphovsrättigheterna in på ett annat sätt också. Kompositören kan säga nej.

Postat

Om inte Spanien, Holland, Paraguay eller Ghana spelar final i fotbolls-VM kommer jag för första gången sedan jag föddes INTE att se den.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.