Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Demolåtarna till HALion Sonic låter verkligen bajs. Jag var skeptisk till pluggen innan, och nu är jag säker på att den är kass... 😕

Postat
Å då vill jag sätta mig in i detta med midi och trumprogrammering mm. Finns det några bra tutorials som är lättförstådda på youtube?

Ja fast det beror på hur du menar..

Man kan via en midikeyboard spela in trummor... eller via en drum-map eller piano-roll, klicka in prickar på varje grej man vill... greja med lixom. Men så kan man även använda elektroniska trummor och banka in trummor eller så kan man helt enkelt skita i att banka eller klicka eller spela eller så... och använda midifiler istället. Finns en hel radda med färdiga trumkomp i midifiler på internätt att ladda ner.

Men sedan om man vill klicka in "noter" istället så finns det en del trix att göra för att få det att låta mer levande som t.ex. ändra till olika velocity värden på "noterna" när man gör trumsolo på virveln eller om man vill ha ett sjysst sväng på hi-haten eller så.

Man kan även spela live på keyboarden och då fuska till det så att man börjar spela in hihat och sedan virvel och så vidare

Man kan även... göra en massa annat

Nä ja vet inte! 😄

Hajaru? 😲

Postat
Orka att bejewled blitz segar! 😲

Mmmm.. Jag tyckte det verkade lovande först när dom ändrade på grafiken. Fast nu vet ja int.. 😄

Postat

Ja jag hajar ungefär. Tack! har ju ett digitaltrumset i källaren som ska bonkas igång. Min midiexpertkompis har ju aldrig tid att visa. Eller han säger ja men då gör du så här å så här å så här. KLART! Aja det löser sig säkert men vore smutt att kunna byta ut ljud efteråt om än man spelar irl å kunna flytta vansinnesslag utan att jobba ihjäl sig. Höll ju på med trummaskiner å programmerade sånt förr på 90-talet. Då fick man grejsa å göra en hel låt..hehe / slej the offside man 😲

Nu funkar BB bättre. 😄

Postat

...fast sen äre frågan om man vill använda en extern ljudmodul eller om man vill använda trumprogram i dattan och så och då om man ska koppla in el-trummor så vet ja int hur man gör 😄😲

Postat (redigerat)

Ja, det där med midi... midi IN ska gå till midi UT i den andra maskinen och vice versa. Så mycket vet jag iaf. Lyckades dock aldrig få in midi i datorn från mitt keyboard och ljudkort... men det berodde nog mest på Cubase Essential 4, att jag inte, iaf inte DÅ visste hur jag skulle ställa midikanalerna däri. Visste inte om MIDI och/eller usb-kablarna skulle vara anslutna. Får gå på det igen vid tillfälle. Nu har jag "bara" spelat live på det keyboardet in i låtarna direkt istället.

Nu på sistone har jag petat med lilla Korg Nano keyboardet och spelat M1 mjukvara, det är också midi. Det föll på plats utan att jag behövde göra nånting. Vilken röta. Usb bara. Ingen midisladd, men ändå midi-info i Cubase Essential 4.

morgonmacka möjligen

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

VA GÖ NI?

Ni beställer prylar för musiken. Jag tror inte jag har utrymme för det denna sommar...

Fluktat på lite småprylar...

😲

Redigerat av debatt
Postat
VA GÖ NI?

Ni beställer prylar för musiken. Jag tror inte jag har utrymme för det denna sommar...

Fluktat på lite småprylar...

😲

Mmmm... Jag försöker spara ihop till lite grejer men man får se om det blir nått. Kan va bra att ha till annat viktigare lixom.. Man vet allri!

Mvh // Snåljåpen

Postat

mikpreamp ifall jag ska spela in trummor med flera mikar

minidragspel, ifall det ska vara med på refränger på en låt

mjukvarublås då det ska vara med på en och annan låt

MMM

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.