Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Jag har löst andra parentesen först och då fått:

(12^2 - 12*2*2√11 + 2^2)(3 + √11)

vilket enligt mina beräkningar blir:

144*3 - 48*3√11 + 4*3 + 144√11 - 48√11^2 + 4√11

vilket blir:

432 - 144√11 + 12 + 144√11 - 48*11 + 4√11

-84 + 4√11

-21 + (1)√11

Vart är felet? 😕

fetmarkering vid ett fel. ska väl vara 2^2*11?

Postat
fetmarkering vid ett fel. ska väl vara 2^2*11?

Ja det stämmer! Dock har jag inte gjort det felet i uppgiften jag gjorde på papper och skannade in men ändå fått fel svar. Jaja, får försöka med nya tag imorgon och går det inte då fråga någon av lärarna. Men tack, surt att jag inte kan kolla om ditt svar är rätt eller inte. 😕

Postat

sen har du delat med 4 i slutet utan att ha med den, den måste ju isåfall vara med som en faktor, 4(-21 + √11).

Postat
sen har du delat med 4 i slutet utan att ha med den, den måste ju isåfall vara med som en faktor, 4(-21 + √11).

detta felet var ju med på den inscannade också iofs.

Postat
detta felet var ju med på den inscannade också iofs.

Fast hur menar du nu? Jag förkortar ju bara. Dividerar med 4, fast jag har inte skrivit ut det bara. (-84 + 4√11)/4=-21 + √11

Postat
Kul om jag hade fått rätt om jag skrivit -15+33√3. 😕

Om alla beräkningar fram dit stämmer, så hade du garanterat fått det.

Postat
resten är nog bland det mest konstiga jag sett xD

Haha, jag vet. Vet inte riktigt hur man ska göra, men läste lite och tipset dom ger ut är att man ska använda konjugatregeln för att bli av med roten i nämnaren.

Postat
fast längst ner går det väl att förenkla ett steg till?

1/√8

Ja jag funderade på det men gissade på att för att divisionen ska bli korrekt måste roten ur först genomföras, och √8 blir massa siffror så då skriver man bara så. Däremot borde man kunna göra såhär:

8=2*2^2

64=16*2^2

Då får man (2√2)/2√16) och så kan man stryka 2 och alltså får man √2/√16.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.