Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Lägger in frågan här oxå eftersom jag ska skicka efter imorrn. Tror väl själv inte att det nån större betydelse, men vad vet jag. Vilken är bäst?

Ska skicka efter billigaste FENDER SQUIER BULLET STRAT-modellen från Thomann för 940 spänn. Ser nu att de finns med olika träslag i kroppen, nämligen basswood, hardwood och laminated hardwood. Har detta någon betydelse?

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=st-modeller&oa=pra

Postat (redigerat)

Ja, nu är det ett ord.

Jag tror inte du ska beställa laminerat iaf. Hardwood hade jag tagit. Är det verkligen samma pris för de varanterna?? Normalt är det ju bara olika lacker och färger.

England fick ett mål bortdömt. Konstigt att alla underdogs både har motståndarna OCH domarna emot sig.

Fattas nu bara att Argentina vinner. Fy fan.

Redigerat av debatt
Postat
Ja, nu är det ett ord.

Jag tror inte du ska beställa laminerat iaf. Hardwood hade jag tagit. Är det verkligen samma pris för de varanterna?? Normalt är det ju bara olika lacker och färger.

England fick ett mål bortdömt. Konstigt att alla underdogs både har motståndarna OCH domarna emot sig.

Fattas nu bara att Argentina vinner. Fy fan.

Argentina Mexico 2 - 0.

Postat

Apropå gitarren... lätt val... sunburst var ju dessutom snyggast. Tremolo är med på dessa modeller (naturligtvis) - det har inte jag på någon gitarr tyvärr.

Postat
Argentina Mexico 2 - 0.

Alla lag jag hållit på i åttondelarna hittills har ju förlorat, så det stämmer säkert det också.

Jag borde förresten fortsatt att lämna in dina säkra tips...

😳

Postat

Idag har jag designat, det är rätt kul.

Kom på att 3 låtar som ska vara med saknar text. Måste skriva dessa (nu).

He da!

😳

Postat
Apropå gitarren... lätt val... sunburst var ju dessutom snyggast. Tremolo är med på dessa modeller (naturligtvis) - det har inte jag på någon gitarr tyvärr.

Men träslaget?

Postat (redigerat)
svara gärna på min gitarrfråga istället.

Jag har då ingen aning... men jag tror inte de e någon större skillnad egentligen. Eller jo kanske lite.. men jag tror mer på att en lättspelad gitarr låter bättre vilket dom billigare modellerna inte brukar vara förutom fender och deras breda halsar då kanske. Jag har dålig koll på sånt dock... Fast å andra sidan så brukar väl en hel kropp (i ett trästycke) vara mer klang i en sån?? Och sedan så påverkar ju även om det är lönnhals eller mahognyhals eller annat... oxå 😳

Jag skulle då iallafall i första hand titta på att hitta en lättspelad gitarr.. För att om du köper en trögspelad gitarr så får den vara byggd i vilket material som helst och det kommer att låta dåligt ändå.

Mina 5 cent! 🙂

Redigerat av Neosus
Postat
Jag har då ingen aning... men jag tror inte de e någon större skillnad egentligen. Eller jo kanske lite.. men jag tror mer på att en lättspelad gitarr låter bättre vilket dom billigare modellerna inte brukar vara förutom fender och deras breda halsar då kanske. Jag har dålig koll på sånt dock... Fast å andra sidan så brukar väl en hel kropp (i ett trästycke) vara mer klang i en sån?? Och sedan så påverkar ju även om det är lönnhals eller mahognyhals eller annat... oxå 😳

Jag skulle då iallafall i första hand titta på att hitta en lättspelad gitarr..

Mina 5 cent! 🙂

Nu generaliserar jag förvisso, men normalt är det så att "skolinstrument" av allehanda slag räknas som lättspelade och ÄR det också, jämfört med sina dyrare professionella kusiner i modellserierna. Detta gäller blåsinstrument av olika slag, fioler, cellos m.m. Varför skulle det i så fall inte gälla även för gitarrer? Just en Squier by Fender har jag läst varit ett tips till nybörjare flera gånger, innan man går upp till och får råd med någon av de mer svårspelade pjäserna från Gibson, Gretsch eller Duesenberg t.ex. Jag har själv testat Squier i butik och skulle inte kalla dem svårspelade precis... Sedan kan man ju ha svårt att spela av olika anledningar ändå.

Träslaget betyder en hel del för tonen i en gitarr. Mahogny bidrar till en mörkare och dovare ton. Lönn agerar i motsatt riktning. Kombinationen av träslag är av vikt. En laminerad kropp har ofta en mindre sustainrik ton. Sedan är detta inte hundraprocentiga sanningar rakt av. Dvs. ALLA gitarrer som är laminerade har inte brist på sustain. Kort sagt blir det en fråga om kvalitet vid ihopsättningen också och inte bara en materialfråga. Vilken lack och dess tjocklek inverkar också på tonen. Att eftersträva att köpa gitarrer utan en massa tjock färg på trä kan vara vettigt - och många av Fenders modeller ser ju väldigt "plastiga" ut. Laminerade gitarrer är i regel billigare än solida. En del enklare spanska gitarrer lamineras med vanligt tidningspapper faktiskt i osynliga mellanskikt.

Generellt kan sägas att träslagen i en gitarr har större betydelse för en akustisk eller spansk gitarr jämfört med en elgitarr. Men det inverkar även på en elgitarr.

☺️

Postat (redigerat)

De ballaste träslagen är ju sjödränkt ek/svartek , kolsvart pga att det legat på havets botten i minst 100 år samt träslaget Purpleheart, som är lila till färgen, fast naturligt.

Redigerat av Memphis
Postat

Ska se om jag kan få färdig mitt kinesiska instrument jag började bygga förra sommarn, blev nästan klar, använde Al tror jag, inte det mest upphetsande träslaget kanske men det är hållbart iaf. 😲 En sånhär ere:

erhu_2.jpg

Erhu, över tusen år gammalt tvåsträngat stråkinstrument.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.