Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
min nya laptop är hyfsad som studioburk ändå. med 4 ms latency (128 samples) rullar den på ganska bra, med något litet knäpp någon gång då och då. I det läget spelar jag in vsti's, för då spelar det ingen roll om det kommer nåt knäpp, plus att det känns bulkigt att spela in exempelvis trummor med den dubbla latencyn.

Sång och gitarr och sånt spelar jag i teorin in med typ 8 ms (256 samples), där jag fortfarande inte hört något latency-knäpp.

(fast i praktiken har jag hittills spelat in uteslutande i 128 samples utan problem, för jag har inte gjort något seriöst än)

Jag kör 256 samples, 48 kHz och 24 bitar alltid.

Skulle det komma knäppning/ar så hörs de ju bara vid uppspelningen och kommer inte med på inspelningen.

Postat
Jag kör 256 samples, 48 kHz och 24 bitar alltid.

Skulle det komma knäppning/ar så hörs de ju bara vid uppspelningen och kommer inte med på inspelningen.

Är det så? i mitt gamla system spelade man in knäppningarna om det var audio man spelade in.

Postat

Jag kopplade in den "gamla" externa hårddisken till laptopen och skulle spela upp låtar jag gjort med mitt förra ljudkort. Ser alla staplar röra sig upp och ned i Cubase, men hör ingenting. Går in på VST Connections och ser vilka anslutningar som är igång, men irriteras över att det står i sidan av IN 1, 3 eller 5, och inte mono/stereo 1 etc. som det brukar med mitt nya ljudkort. Och på outputsidan står det inte STEREO OUT 1, utan BUS 1. Det finns inget sätt att ändra namnen på dessa inputs och outputs i Cubase heller. Får inte något ljud utan tröttnar och stänger av filen och programmet. Datorn frågar inte heller om jag vill spara några ändringar, eftersom jag inte gjort några ändringar. Öppnar programmet och samma ljudfil igen efter några minuter. Fortfarande heter det IN 1,3,5 och BUS 1 istället för vad det brukar heta med mitt nya ljudkort. IN och BUS hette det med mitt gamla ljudkort ju. Ser staplarna röra sig upp och ned igen "som vanligt", men med den stora skillnaden att jag nu faktiskt HÖR det som spelas upp. Varför? Trög fattningsförmåga för datorn? Måste man starta om datorn eller åtminstone programmet 2 gånger för varje gammal låt man vill spela upp med den nya datorn och det nya ljudkortet? Ska det vara så? Prova detta idag, låt för låt, och det är samma procedur VARENDA GÅNG. Likväl går det fortfarande inte att döpa om inputs och outputs till vad de SKA heta med mitt nya ljudkort...

🙂

Postat

Skrev fel förut - mina filer har inte fel namn, det är grejset som står till vänster på bildskärmen när man har igång Cubase och som ska tala om vilka bussar som är aktuella och aktiva i programmet och ljudkortet, antar jag. Själv åker jag mest 80-bussen och 95-an...

🤪

Postat
Ja 😑

Är memphis ute och kör bil dagarna i ändan nu för tiden månne 😛 , å var är Gote å Picolorrkko 🤪

Häääääääär mamma! 😄

Postat

Om den ganska brutalt klippta hängbjörken som står på mina föräldrars tomt hade varit en frisyr, hade den varit jävligt snygg.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.