Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
jahaja

Spotify, MySpace, Last.fm, Grooveshark och Soundcloud tas upp i senaste STIM-numret. Har ni kollat?

Nej, för Stim står för stora tyska illusionistmästerskapen.

Postat (redigerat)
jahaja

Spotify, MySpace, Last.fm, Grooveshark och Soundcloud tas upp i senaste STIM-numret. Har ni kollat?

Men Stim suger balle. Vår låt har blivit spelad en massa på spottan men fick inte ett öre. 😏

edit, jag vet att det bara kommer handla om kronor, men ÄNDÅ! 😄

Redigerat av Memphis
Postat (redigerat)

Om Myspace skriver de: "en streamsida där vemsomhelst kan lägga upp sin musik". Så har det inte låtit förr, då fick man inte finnas på Myspace för STIM om man var medlem i STIM.

fast de stavar inte vemsomhelst med vemsomhelst, utan med tre ord

Redigerat av debatt
Postat

Nån som har erfarenhet av såna där trumprogram? Funderar på att skaffa ezdrummer. Tycker det är svårt att programmera trummor.

Postat
Men Stim suger balle. Vår låt har blivit spelad en massa på spottan men fick inte ett öre. 😏

edit, jag vet att det bara kommer handla om kronor, men ÄNDÅ! 😄

Om ni påtalar det borde ni få ersättning ändå, trots att STIM i senaste numret skriver att Spotify bara har avtal med stora skivbolag. Man kan ju emellertid vad jag förstår ta betalt för sina alster på Spotify väl - hur liten man än är?

I senaste numret av STIM-tidningen skriver man även att man som artist eller band kan få ersättning från STIM om man haft ett gig men inte fått något av arrangören, för att denne t.ex. inte har licens från STIM. Man lämna SJÄLV in en musikrapport till STIM då. Antar att arrangören/caféägaren eller vad det nu är krävs på stålar, som man sedan får.

Om man spelas på radion så ska man också ha ersättning. Man kan även där påtala detta för STIM, som checkar upp det.

😄

Postat (redigerat)
Nån som har erfarenhet av såna där trumprogram? Funderar på att skaffa ezdrummer. Tycker det är svårt att programmera trummor.

Det är hur lätt som helst. Men det går minst lika bra att spela trumljuden live s.a.s., på trummaskinen eller på ett anslutet keyboard. Bara latencyn är hyfsat ok.

Redigerat av debatt
Postat

EZDrummer har lite väl färdigkomprimerade trumljud, svårt att göra nåt med dem. Jag tror Addictive Drums är bättre, men jag har aldrig provat det.

Postat

En MYCKET bra artikel i senaste numret av STIM-tidningen om den oberoende jazzsaxofonisten Jonas Kullhammar. Läs den! Hur brukar ni annars göra upp fördelningen mellan bandmedlemmarna om sådana finns, i procenttal?

Vi kör 50% till textförfattaren och resten fördelad bland de som varit kompositörer. Är vi bara 2 där och en av dem är jag får jag 75%, är vi 3 st ca 66.5% etc.

Har någon annan skrivit texten och vi varit 3 st och jag varit medkompositör "bara" blir min andel ca. 16.5%.

Postat
EZDrummer har lite väl färdigkomprimerade trumljud, svårt att göra nåt med dem. Jag tror Addictive Drums är bättre, men jag har aldrig provat det.

Det stämmer kan man säga, men EZ Drummer låter ju riktigt bra, de har liksom inte klantat sig vid bearbetningen. Nu får man fixa det själv.

Men jag valde Add drums just för att jag inte vill ha den fixningen.

Postat

Jag vill främst ha nåt som är lättanvänt.

Postat
Ett alternativ vore att uppgradera mitt cubase 4 studio till 5 studio. Då får man groove agent one. Nån som testat?

Det kan vara vettigt. Det verkar ju vara "några" som använder Groove Agent om man kollar i forumet.

Men vad kostar en sådan uppgradering?

😏

Postat

Det finns ju annars en drös med färdiga filer i Add drums och ÄVEN för EZ Drummer, antar jag.

😏

Postat
Det finns ju annars en drös med färdiga filer i Add drums och ÄVEN för EZ Drummer, antar jag.

😏

japp det följer med i ez-drummer

...eller alltså Japp följer inte med 😄

..och om man köper till mer trum-ljud till ez så följer det med fler filéer

Postat

Orkar/kan inte heller programmera trummor. Fastnar i portans trummaskinspresets å sen lägger jag på riktiga percussions. Eller cajon hela vägen med hihat eller med nån internettrummis eller D-drums eller så utan bonk i huvudtaget.

Postat
japp det följer med i ez-drummer

...eller alltså Japp följer inte med 😏

..och om man köper till mer trum-ljud till ez så följer det med fler filéer

Det finns ett företag, tror det är Cyberphoto, som alltid skickar med choklad när man beställer grejer. Första gången blev jag förvånad och trodde den hamnat fel men nästa gång beställde jag just av dem för chokladens skull...

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.