Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Då finns de nästan bara nördar inom naturvetenskapliga ämnen då?

Nja, jag venne, jag har ingen vattentät definition. Men jag tycker det ska vara på en högre nivå än att man tycker att trummaskinerna låter fint eller att klockorna är snygga, är man nörd har man en viss personlighet. Det handlar alltså inte bara om ett intresse, utan är man nörd tycker jag man ska vara socialt efterbliven och allmänt awkward.

Postat
Men rasmus å marcus är ju inte direkt socialt efterblivna eller awkwarda... och dom är ju sjuuukt nördiga

Inga riktiga nördar. Jag fattar ju din poäng och håller delvis med dig, men det måste finnas någon tröskel man måste över. Annars kan ju Olle, som är dum i huvudet, bli en "nörd" bara för att han är intresserad av motorer.

Postat
Inga riktiga nördar. Jag fattar ju din poäng och håller delvis med dig, men det måste finnas någon tröskel man måste över. Annars kan ju Olle, som är dum i huvudet, bli en "nörd" bara för att han är intresserad av motorer.

Men om han kan asmkt om motorer så äre ju helt uppenbart att han inte är dum i huvudet? 🙂

Postat
Nej. Men dom är ju inte dumma i huvudet heller. Bara nishade ffs

Nä, men för att vara nörd ska man ju vara smart. Bara för att man har intresse som man läser på mycket om och kommer ihåg grejer så betyder ju inte det att man är smart.

Postat

Fast jag tycker ändå det beror på.

Har man nån dude som älskar motorer å liksom bara sitter hemma om dagarna å bygger motorer eller läser på om moterer typ asmkt å sjukt besatt så skulle jag anse honom vara en "motornörd"

Postat

Hela grejen är ju egentligen att nörd från början var något man inte vill vara, något dåligt, eftersom det betydde att man var extremt insatt i något tekniskt, vetenskapligt och/eller intellektuellt utmanande som gjorde att man bortprioriterade socialt umgänge och, om man inte redan var det, så blev man då socialt efterbliven. Numera är det ju däremot så att alla ska vara nördar hela tiden och ordet slängs runt hela tiden och folk kallar sig själva för nördar för att vara coola. Det enda det betyder när dom säger det är att dom har ett intresse på sin höjd, och det tycker jag är lite lame. Det som om folk idag skulle börja gå runt och säga att fan vad bögig jag är eller jävlar vilken fitta jag är nu! Också derogatory ord precis som nörd var en gång i tiden.

Postat

Tror inte att begreppet nörd är positivt för de flesta, eller för den delen något många vill va. Det är nog bara i vissa kretsar det förhåller sej på det viset, förmodligen för att förekomsten av utpräglade nördar är hög där.

Postat
Tror inte att begreppet nörd är positivt för de flesta, eller för den delen något många vill va. Det är nog bara i vissa kretsar det förhåller sej på det viset, förmodligen för att förekomsten av utpräglade nördar är hög där.

Jag tror det för det mesta är att folk säger "Nej! jag är ingen nörd!" samtidigt som dom bara myser inombords för att dom tror att dom är einstein nu.

Postat

Jag tycker inte heller att man behöver vara "smart" för att vara "nörd", utan extraordinärt entusiastisk, intresserad och ambitiös i ett ämne, speciellt om det är ett udda ämne. När någon lägger ner oerhört mycket tid -vilket brukar drabba det sociala livet- på att öva upp extrema färdigheter i något eller bli überkunnig om något ämne. Det är iaf min definition. Sedan brukar detta sammanfalla med att just "smarta" människor har en tendens att bli "nördar" oftare än andra och sticker då ut men man behöver inte ha hög IQ för att va en neeeeerd.

😉

Postat (redigerat)

Jävlar va jag svingade förut! 😄 Sköt sjuukt långt! 😉 Blev av me de 3 bollarna jag hade med mig så fick dra hem.. xD Det var kul iaf!

Redigerat av Memphis
Postat
Jävlar va jag svingade förut! 😄 Sköt sjuukt långt! 😉 Blev av me de 3 bollarna jag hade med mig så fick dra hem.. xD Det var kul iaf!

Inga fönster krossade? 😄

Postat (redigerat)
Inga fönster krossade? 😄

😉

Nej. 😄

Fastän jag var ute på stora fält så var jag en bit ifrån att träffa en kille me sin hund som promenerade långt bort för den skruvade sig massa 😄 xD

Redigerat av Memphis
Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.