Jump to content
Annons

Ny användare av Reaper


Mike_B

Recommended Posts

Jag har suttit med Cubase i 7 år, men nu har jag nyss gått över till Reaper efter att ha blivit tipsad av en annan producent....Alla problem med krascher och minnesproblem som jag hade med Cubase är som bortblåsta...det går fortare att ladda projekt, allt flyter bättre osv osv

Jag älskar flexibiliteten i routingen och hur allt ändå är lättöverskådligt. 🤪

Vad jag inte kan förstå är hur detta program kan vara så lite använt.

Eller har jag fel? Finns det många Reaperanvändare här på forumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

*Räcker upp handen*

Reaper är ett SÅ j**vla bra program! Att det inte är mer använt än det är tror jag beror på "photoshop-syndromet"... att väldigt många tror att man måste ha ett visst dyrt och väldigt känt program för att kunna göra nåt som duger. Har pratat med flera som, trots att de precis börjat med musikinspelning, föredrar att sitta och pula med ett crackat cubase framför att köpa Reaper för en spottstyver, just för att de aldrig hört talas om det. Men jag tror jag har lyckats övertala ett par stycken att köpa Reaper istället. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Användare av REAPER här, sedan något år tillbaka. Gör allt i programmet; inspelning, mixning och maaastring. Tjyvlyssna gärna på låtarna som finns tillgängliga via min signatur (under "StudioForum Samarbetsprojekt"), dessa är producerade i huvudsak med REAPER.

Är även en stolt medlem av det officiella arbets-teamet som jobbar fram det grafiska gränssnittet i REAPER.

Jag tror att den stora anledningen till att REAPER ännu inte "slagit" igenom är att många fortfarande är av den uppfattningen att — eftersom REAPER i princip går att få tag på gratis, ja men då måste det vara sämre än t.ex. ett crackat Cubase. Fast det är bara vad jag tror... Förmodligen handlar det nog bara om att Cockos (utvecklaren) lägger ner större resurser på utveckling än på marknadsföring. Marknadsföringen står i princip "du" och "jag" för.

Men jag VET att REAPER är på väg att slå stort... Snart...

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag inte testat reaper men däremot traktion som också är en budgetprogram men mycket bra

om man vant sig vid cubase fullversion så tror jag man kan känna sig begränsad av ett program som inte har alla avancerade funktioner

men sen är det ju inte säkert man använder dessa i cubase

fortfarande har ju cubase fler funktioner och blir på så sätt bättre

men det betyder ju inte att man jobbar bättre utan man klarar sig med reaper

allt beror ju på hur man vill jobba och även vad man lärt sig jobba i

som jag skrev ovan är även traktion ett enkelt och bra program

testa!

http://my.mackie.com/products/tracktion/demov2.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstått saken rätt så är inte reaper nåt budgetprogram med färre möjligheter än andra utan ett fullfjädrat DAW där man skiter i att släppa en massa olika versioner med olika funktionsbegränsningar. Det gillar jag! Jag förbereder mig för en övergång så småningom, kommer naturligtvis att ta ett tag att lära in ett nytt program men nån gång under sommaren......

En tanke, varför har inte reaper en egen forumdel här som alla andra DAW? Kanske dags att ordna till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstått saken rätt så är inte reaper nåt budgetprogram med färre möjligheter än andra utan ett fullfjädrat DAW där man skiter i att släppa en massa olika versioner med olika funktionsbegränsningar. Det gillar jag! Jag förbereder mig för en övergång så småningom, kommer naturligtvis att ta ett tag att lära in ett nytt program men nån gång under sommaren......

En tanke, varför har inte reaper en egen forumdel här som alla andra DAW? Kanske dags att ordna till det?

med budgetprogram menar jag inte att det inte skulle vara en fullversion utan helt enkelt billigare

det kostar att utveckla alla program och om man vill ligga främst så kostar det ännu mer

och därför betalar man mer för en fullversion av cubase

men man kunde ju producera musik i cubase för 10år sedan utan större problem

ändå har extremt mycket hänt sen dess

men grundfunktionerna är ju de samma

reaper är ett fullvärdigt daw utan fråga

men det finns många funktioner som inte finns i reaper

sen är det ju möjligt att reaper har något som inga andra program har

traktion är ju också just tänkt att innehålla endast det enklaste men viktigaste

och det är ju det de flesta använder

och mer krävs inte

vill man ändå ha mer betalar man mer

alla daws har ingen egen forumdel: DP, ardour, traktion, record mm

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstått saken rätt så är inte reaper nåt budgetprogram med färre möjligheter än andra utan ett fullfjädrat DAW där man skiter i att släppa en massa olika versioner med olika funktionsbegränsningar.

Correctomundo! Programmet (som man helt enkelt laddar ner) är en "fullversion" oavsett vilken licens man betalar för. Det är i princip upp till dig att brottas med samvetet; Om du (med REAPER som "verktyg") tjänar >= 160 000 SEK/år, då kostar licensen dig 1800 SEK (exkl. moms), i annat fall kostar licensen 600 (inkl. moms). Och saknar du samvete och skiter i att betalar, visst... Oavsett så fungerar programmet utan begränsningar i så väl funktioner som tid. Det är bara att ladda ner — och efter en 30-dagars testperiod är det dags att rådgöra med samvetet.

Installationen tar typ 30 sekunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

med budgetprogram menar jag inte att det inte skulle vara en fullversion utan helt enkelt billigare

det kostar att utveckla alla program och om man vill ligga främst så kostar det ännu mer

och därför betalar man mer för en fullversion av cubase

men man kunde ju producera musik i cubase för 10år sedan utan större problem

ändå har extremt mycket hänt sen dess

men grundfunktionerna är ju de samma

reaper är ett fullvärdigt daw utan fråga

men det finns många funktioner som inte finns i reaper

sen är det ju möjligt att reaper har något som inga andra program har

traktion är ju också just tänkt att innehålla endast det enklaste men viktigaste

och det är ju det de flesta använder

och mer krävs inte

vill man ändå ha mer betalar man mer

alla daws har ingen egen forumdel: DP, ardour, traktion, record mm

Men vilka funktioner skiljer då mellan reaper och en fullversion av cubase? Kan det vara så att du luras av namnets storhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vilka funktioner skiljer då mellan reaper och en fullversion av cubase? Kan det vara så att du luras av namnets storhet?

jo jag är ju lite hjärntvättad av cubase då jag jobbart med det i över 10år men endast till sx sen gick jag över till logic

men jag funderade nyligen på att gå över från logic till reaper...

men nej inte ännu

kan man skriva noter i reaper, finns avancerad audio analys, flera mixrar?

sen är det medföljande effekter o instrument

men det flesta hittar man ju lika bra gratis idag

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har som sagt använt Cubase i 7 år...och ständigt har jag störts av minnesfel, segheten i programmet osv...och nu när jag bytt till Win 7 64-bit så visar de sig att cubase knappt stöder detta för att deras bridge för 32-bitar är kass!

Jag känner en polare som arbetat med först Cubase, sen Logic, sedan Pro Tools, och som gick över till Reaper för 2 år sedan och han säger att han aldrig vill byta tillbaka. Det var han som tipsade mig 🙂

Och han läser musikproduktion på universitet där dom har Reaper i studion! så nog är det ett professionellt program om de föredrar det framför Pro Tools!

Sen älskar jag deras synsätt på både programmering (Cleant och inge cpu-hogs) och vänligheten mot användarna...de lyssnar =)

Jag tänker definitivt sprida ordet =)

+1 för Forumdel till Reaper

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här verkar ju klart intressant. Jag kör i dagsläget med Cubase SL3 och börjar bli sugen på något nytt. Uppgradering lockar inte riktigt så Reaper ska testas! 🙂

Är det någon som tror installation av Reaper kan det störa min befintliga installation av Cubase? Vill ju gärna köra parallelt i början....

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här låter helt klart intressant. Jag kör Cubase 4 nu, men är väl inte helfrälst på allting i det programmet o skulle va kul att testa nåt nytt. Nu verkar alla nästan enbart ha en massa positivt att säga om Reaper här, skulle någon kunna nämna lite saker som inte är helt klockrena med programmet som funkar bättre i t.ex. Cubase eller Logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder också Reaper. Har gått över från Ableton vilket iofs funkade ok, men jag gillar Reapers inställning till licenser, d.v.s. det finns endast en typ av licens och det är den fulla versionen. Att det bara kostar en spottstyver skadar ju inte heller. ´Var och en får ju så klart göra som de vill, men jag har valt att betala för min licens.

Tycker också att det borde finnas en särskild avdelning för Reaper i forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle någon kunna nämna lite saker som inte är helt klockrena med programmet

hm njaaa

jag har bara tittat lite grann på det å blivit överlag väldiigt impad med tanke på utvecklingsförutsättningarna (även om det var en vegas-ripoff från början)

men hanteringen av bussar känns lite meckig - vill valle vara viktor å kanske upplysa å lära ut lite här?

Link to comment
Dela på andra sajter

kan man skriva noter i reaper,

finns avancerad audio analys, flera mixrar?

sen är det medföljande effekter o instrument

Vad då avancerad audioanalys?

Nej, man kan tyvärr inte "skriva noter" i REAPER och det finns bara en (1) mixer per se — men i det senare fallet går det att konfigurera och spara olika "states" i miljoner olika variationer; t.ex. visa mixern med endast sångspår, visa endast bussar, visa [inte|endast] masterkanal, visa ingenting, visa endast tracks som har ett "V" i namnet/titel, visa kanaler på flera rader etc etc...

Alla DAW:s kommer med en uppsättning effekter som rimligen borde räcka för att färdigställa en (professionell) produktion, detta gäller då även REAPER såsom Cubase. Jag vågar gissa att REAPER till antalet har fler "interna" effekter än genomsnittet, men i kvalité är det vaken bättre eller sämre än någon annan konkurrents "interna" effekter. Och om jag nu ska skjuta in med personligt tycke så håller REAPERS interna pluggar minst lika hög kvalité som vilken motsvarande, komersiell produkt som helst.

Vidare brukar jag resonera så här: Om du är nöjd med din DAW idag, så finns det ingen anledning att uppgradera till REAPER... Vänta tills du tycker att det gått så pass lång tid att du fått "valuta" för pengarna för din nuvarande DAW — därefter går du lugnt och sansat över till REAPER.

kan [installation av Reaper] störa min befintliga installation av Cubase? Vill ju gärna köra parallelt i början....

Det kan jag inte ens i min vildaste fantasi tänka mig!

Nu verkar alla nästan enbart ha en massa positivt att säga om Reaper här, skulle någon kunna nämna lite saker som inte är helt klockrena med programmet som funkar bättre i t.ex. Cubase eller Logic?

Well, idag handlar det nog bara om personliga preferenser. Men i REAPER saknar jag t.ex. en "track inspector" (a la Samplitude och Cubase, t.ex.)... Sedan kommer jag inte på mycket mer, inte så här på rak arm i alla fall. Däremot finns det detaljer som jag tycker är "bättre" i REAPER än t.ex. Cubase, men det får ju bli en annan diskussion.

hanteringen av bussar känns lite meckig - vill valle vara viktor å kanske upplysa å lära ut lite här?

Användandet av send/return-bussar är något jag idag mest förknippar med "sparande" av datorresurser, och själv använder jag det i princip aldrig (mer). Men om du vill förtydliga lite vad du menar med att hanteringen är meckig (jag antar att du tycker att REAPERs tankesätt skiljer sig från vad som bör), så lovar jag att vara viktor! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om du vill förtydliga lite vad du menar med att hanteringen är meckig (jag antar att du tycker att REAPERs tankesätt skiljer sig från vad som bör), så lovar jag att vara viktor! 🙂

kanske inte alls är meckigt

jag har bara kikat lite kort å saknade då funktionen att enkelt lägga in en buss i mixern dit man kunde adressera tracks

fick för mig att man går in i nån mer komplex routing matris för att göra detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har bara kikat lite kort å saknade då funktionen att enkelt lägga in en buss i mixern dit man kunde adressera tracks

fick för mig att man går in i nån mer komplex routing matris för att göra detta?

Nej, fan... Det är mycket enklare än så:

Det finns egentligen inga dedicerade "buss"-kanaler i REAPER, utan varje track kan sända, ta emot, slussa vidare och fan vet allt.

Så, om du t.ex. vill att Track 8 ska ta emot signal från Track 1 så är det enklaste att helt enkelt köra "drag and drop"-metoden — DVS, vänsterklicka någonstans i övre delen av Track 1 ("Track Send"-området), håll nere musknappen, dra och släpp över Track 8... Sådärja.

Visst, sedan kan du ju öppna "routing"-matrisen för att skapa än mer avancerade signalflöden, men ovanstående är det absolut enklaste (och förmodligen vanligaste) användningssättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, ni som testat SX3 och Reaper: Vad tappar jag om jag går över till Reaper.

Funkar mina pluggar och VSTi i Reaper?

Vilken upplösning kan man jobba i?

Hur fungerar bouncing (audio mixdown) i Reaper?

Har Reaper något skoj som SX3 saknar förutom den smart routingen förstås som nämnts?

Mvh// Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

[1] Vad tappar jag om jag går över till Reaper.

[2] Funkar mina pluggar och VSTi i Reaper?

[3] Vilken upplösning kan man jobba i?

[4] Hur fungerar bouncing (audio mixdown) i Reaper?

[5] Har Reaper något skoj som SX3 saknar förutom den smart routingen förstås som nämnts?

1. Du "tappar" inget. Du snarare vinner på det, då REAPER är mer "utvecklat" och anpassat till idag än vad SX3 är.

2. Ja.

3. Technical stuff

4. Du kommer att bli positivt överraskad.

5. Jag skulle vilja säga så här: Det du saknar i SX3, finns garanterat i REAPER (förutom s.k. staff).

Testa istället och bilda dig en egen uppfattning på direkten: Download REAPER

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Valle!

Kanonbra och tydligt svar. Låter jäkligt intressant med Reaper måste jag säga. Ska kolla om plånboken vill samma sak som jag.

Mvh//Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, fan... Det är mycket enklare än så:

Det finns egentligen inga dedicerade "buss"-kanaler i REAPER, utan varje track kan sända, ta emot, slussa vidare och fan vet allt.

Så, om du t.ex. vill att Track 8 ska ta emot signal från Track 1 så är det enklaste att helt enkelt köra "drag and drop"-metoden — DVS, vänsterklicka någonstans i övre delen av Track 1 ("Track Send"-området), håll nere musknappen, dra och släpp över Track 8... Sådärja.

Visst, sedan kan du ju öppna "routing"-matrisen för att skapa än mer avancerade signalflöden, men ovanstående är det absolut enklaste (och förmodligen vanligaste) användningssättet.

ok ☺️

får ta å kolla det nån gång

jag tycker ett av dom coolaste grejerna är att du kan installera hela programmet på ett usb å ta med dig vart du går

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick det med min förstärkare 😛 har inte pysslat något med det eftersom den inte verkade hitta något ljud intag eller något. Dock så gick det att spela in med audicity. Får väl testa det mer sen när jag har skaffat ny el gitarr xD

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis installerat Reaper på min Mp3-spelare, verkar funka fint. Det blir förstås lite segt att jobba mot den, men funkar gör det. Ska installera hemma på min stationära och se vad det går för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder också Reaper. Jag gillar att det är smidigt att arbeta med och att forumet är så bra, det är lätt att få hjälp. Dock finns det inte lika mycket tutorials och guider som till andra DAWs, eftersom inte lika många använder Reaper. Det är väldigt konfigurerbart, vilket kan vara både bra och dåligt, beroende på vad man gillar. Jag tycker dock att grundinställningarna fungerar fint.

De har lite speciell syn på hur man editerar ljud, då de inte har en separat wave-editor, utan denna är inbyggd i själva track editorn. Jag gillar också att man kan göra snabb MIDI-editering genom själva track-editorn, istället för att gå in i MIDI-editorn. Att programmet är portabelt är också skönt, då man kan ta med sig det på en USB-sticka och få samma inställningar/kortkommandon och liknande på flera datorer.

Det var ett tag sedan jag använde Cubase nu (och jag har aldrig använt det intensivt) men en sak jag älskade från början med Reaper var att man inte hade separata spår för MIDI, audio, bussar och liknande, utan att man kunde blanda hur som helst. Jag tycker det är lite synd att det inte finns notskrift i Reaper, men å andra sidan gillar jag inte notskriften i Cubase heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...