Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag kommer hyra in mig på en källarlokal i Stockholm.

Har någon erfarenheter vad som gäller om man bygger om och renoverar i en hyrd lokal?

Jag vill undvika att jag lägger ner massa pengar på isolering/akustik och att hyresvärden sedan slänger ut mig.

Är det någon som har vart i liknande situation som kan komma med tips?

Skriva ett kontrakt i stil med att om man blir utslängd inom X antal år, står hyresvärden för vad det kostade att rusta upp lokalen.

Tacksam för hjälp!

MVH Perkulator 😛

Redigerat av Perkulator
Annons
Postat

Om det handlar om en företagslokal/butikslokal eller motsvarande så är reglerna rejält annorlunda om du jämför med en hyresrättslägenhet som hyrs av en privatperson.

Är rätt säker på att hyresvärden behöver rätt så ordentliga skäl för att kasta ut dig om det är en företagslokal, och skulle de göra det ändå tror jag att de blir tvungna att stå för dina ombyggnads/renoveringskostnader.

Postat

Blir nog svårt att få tillbaka några som helst kostnader för ombyggnation i en hyrd lokal såvida det inte står annat i kontraktet. Det blir nog snarare att du skall kunna återställa lokalen vid uppsägning.

Men några saker jag skulle kolla på är:

1. Vilka skäl till uppsägning finns det (reglera i kontraktet annars jordabalken tror jag)

2. Vad står det att lokalen skall användas till? (ack så viktigt för nyttjandet)

3. Vad gäller vid ombyggnation/renovering?

Postat (redigerat)

lite förvirrat här ser jag

när du hyr en lokal av en fastighetsägare för annat än bostad skrivs oftast ett tidsbundet avtal - vanligt är tre år med 9 eller 3 månaders uppsägningstid

både hyrestagaren å hyresvärden kan välja att säga upp avtalet av olika anledningar men det gäller tiden ut

det behövs inga som helst skäl till uppsägningen å om ingen uppsägning inom uppsägningstiden lämnas in så brukar avtalet förlängas med samma tid (tiden kan dock variera från fall till fall)

oftast hyr man en tom lokal som man får göra vad man vill med för sin verksamhet

när man flyttar ut får man oftast ta med sig det man fört in så lokalen blir tom igen i sitt grundskick men det är inte alltid ett krav om det gäller väggar å dylikt

man har oftast (för att inte säga aldrig) inte rätt att få nån ersättning för att man rustat upp en lokal för eget ändamål om kontraktet blir uppsagt

varje enskilt fall kräver sitt enskilda kontrakt med enskilda förutsättningar

lite mer här: http://www.hyrlokal.eu/

http://www.fastighetsagarna.se/

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Jag vet inte vad det är som demonproducenten menar är förvirrat.

Att uthyrning av lokal för verksamhet löper på viss tid är precis som han säger det vanligaste.

Men jag skulle ändå se över de punkterna jag nämnde oavsett. Dessutom är det inte alltid det är så beroende på nyttjande, hyresvärd och område (dvs hyresvärdens framtida prospektering, det händer ibland att de har utrymmen de bara vill "bli av med").

Du måste kolla hur kontraktet ser ut helt enkelt. 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.