Jump to content
Annons

Hur ändra tempo på loop från VST-instrument?

Recommended Posts

Lasse Larsson (oregistrerad)
Postat

Hur ändrar jag tempot på en loop som inte är en wav-fil? I Cubase egen VST Sound Collection Vol. I hittar man bl.a. ett gäng loopar som är 100 resp. 120 bpm. Hur ändrar jag enklast tempot på de looparna? Ska jag försöka göra om dem till en audio-fil och sedan ta ut hitpoints eller finns det något enklare sätt?

Disclaimer: Jag har sökt men vet inte riktigt vad jag ska söka efter och därför frågar jag. Ber om ursäkt om det är en vanligt förekommade fråga.

Annons
Postat
Hur ändrar jag tempot på en loop som inte är en wav-fil? I Cubase egen VST Sound Collection Vol. I hittar man bl.a. ett gäng loopar som är 100 resp. 120 bpm. Hur ändrar jag enklast tempot på de looparna? Ska jag försöka göra om dem till en audio-fil och sedan ta ut hitpoints eller finns det något enklare sätt?

Disclaimer: Jag har sökt men vet inte riktigt vad jag ska söka efter och därför frågar jag. Ber om ursäkt om det är en vanligt förekommade fråga.

Personligen skulle jag köra audiospåret. Dumpa ner dem och stretcha. Om de har starka transienter kan du prova med hitpoints och klippa upp med dem. Den manövern gör jag sällan själv, men det finns en option för att klippa vid varje hitpoint (eller var det vid varje marker? ...minns aldrig).

Postat

Om det inte är WAV, vad är det då för format på filen?

Den måste väl gå att använda om den ligger i VST Sound-mappen och är en loop??

Postat
Om det inte är WAV, vad är det då för format på filen?

Den måste väl gå att använda om den ligger i VST Sound-mappen och är en loop??

Jag vet inte filformatet och har ingen mapp som heter VST Sound. Det är alltså en preset i HALionOne. Under drums finns instrumentet/trumsetet (eller vad man nu ska kalla det) "SR 100 BPM Loop" Det består av massa loopar utlagda över klaviaturen. Om jag trycker ner en tangent spelas en loop, och jag vill alltså kunna ändra tempot enkelt. Eller något så när enkelt... Men jag kan ju prova att göra en audiofil av det och timestretcha.

Postat

Antingen så gör du så och timestretchar eller så ändrar du tempot i Cubase innan och exporterar den klar som Wav och sen använder den i ditt projekt genom att bara importera den...

Funkar inte tempot du använder då? Om ditt projekt ligger i 120 bpm tex så följer ju looparna tempot?

Postat

Jag ska testa lite i helgen. Jag kan behöva öva på timestretch... Eftersom jag är rookie så gör jag antagligen nåt enkelt fel. Det har hänt förr.

Postat

Det funkade fint med exportalternativet! Nu börjar det svänga så smått. Tack för hjälpen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.