Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag ska spela in sång i cubase så läcker alla spår med instrument in på sångspåret och blir inspelad som en svag bakgrund.

Och jag spelar inte in sången med högtalarna på så det är inte högtalarnas ljud som läcker in.

Dock är det inget som hörs tillsammans med musiken,men det är väl en enkel inställning som jag glömt bocka av?

mvh Basementstar

Annons
Postat

Kolla ljudkortets mixer. Musiken från inspelningsprogrammet kanske blandas med mikrofoningången.

Det kan också vara överhörning i den analoga delen av ljudkortet.

Eller så lägger du sång med öppna hörlurar.

Postat

Det här har jag funderat över. Jag har aldrig spelat in sång, men många acapellor jag köpt har musik svagt i bakgrunden. Det gäller även större artister som man vet har riktigt bra utrustning och koll, som t.ex. Freemasons. När man vet att de spelat in sången i ett riktigt bås och har det spåret rent, så kan det väl inte vara svårt att släppa en ren acapella? Är det vanligt att även bättre mixerbord läcker?

Postat
Det här har jag funderat över. Jag har aldrig spelat in sång, men många acapellor jag köpt har musik svagt i bakgrunden. Det gäller även större artister som man vet har riktigt bra utrustning och koll, som t.ex. Freemasons. När man vet att de spelat in sången i ett riktigt bås och har det spåret rent, så kan det väl inte vara svårt att släppa en ren acapella? Är det vanligt att även bättre mixerbord läcker?

om man spelar in musik med bakgrund måste man ju lyssna på bakgrundsljudet genom hörlurar

ljudet från hörlurarna tas upp av mikrofonen och det kommer man aldrig helt ifrån

mixerbord läcker inte om allt är rätt

Postat

Tack som fan,ni är helt grymma och det stämmer nog som Spass säger, att hörlurarna ger ifrån sig ljud som miken tar upp.Inte för att det påverkar mkt kanske?men det tar väl ifrån lite utrymme för större ljudvolym på sången?

Postat (redigerat)

Som någon sa så är det inte helt ovanligt att även kända artister har läck på sången. Ofta är det hörlurarna men det kan även vara så att sångaren känner sig mer bekväm med att stå och sjunga med en dynamisk mikrofon utanför sångbåset och utan lurar. Tex. i kontrollrummet. Kan även vara en stödtagning som spelades in samma rum som kompet men som blev så bra att man behöll den.

Tycker inte man ska oroa sig så mycket om det läcker lite det finns tom. ljudtekniker som tycker att leadsången limmar bättre mot den övriga musiken på detta sätt.

Däremot om man dubbar en lead många gånger så måste man undvika läck så långt som det är möjligt helst helt. För det byggs verkligen upp mycket skit på detta sätt och i synnerhet när man komprimerar hårt.

Läck kan man ibland avhjälpa genom att fasvända bakgrunden gentemot sången och på så sätt få fasutsläckningar men jag har nog aldrig lyckats riktigt bra med denna metod men det beror antagligen mer på mig.

Redigerat av DivineCo
Postat (redigerat)

Hörlurs-läck är vanligt.

Oftast är det inget problem, men i Christina Augileras låt "Beautiful" är det riktigt illa, eftersom hon har en rytm-loop i lurarna men som inte är med i slutmixen. Speciellt i början, riktigt övertydligt när sången kommer in med hörlurs-läck och brus och sedan övertydlig gate som tystar ner så fort hon inte sjunger. Lyssna i början: Beautiful på Spotify

Rikligt med brus på viskande frasen i början "don't look at me" :-P

Redigerat av Limpan
Postat
men det tar väl ifrån lite utrymme för större ljudvolym på sången?

Nope.

Har ingen betydelse vid mixning av låten , volymen kommer inte bli lägre bara för att det är lite läckage i spåret.

När jag ska spela in sång i cubase så läcker alla spår med instrument in på sångspåret och blir inspelad som en svag bakgrund.

Sänk inspelningvolymen på micken , ställ dig närmare eller sjung högre.

Har spelat in några artister som sjunger otroligt svagt ( = Mycket läckage ) fast med bra pitch och karaktär men den kan bli lite trixigt i mixning , men med lite editering är problemet oftast löst.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hörlurs-läck är vanligt.

Oftast är det inget problem, men i Christina Augileras låt "Beautiful" är det riktigt illa, eftersom hon har en rytm-loop i lurarna men som inte är med i slutmixen. Speciellt i början, riktigt övertydligt när sången kommer in med hörlurs-läck och brus och sedan övertydlig gate som tystar ner så fort hon inte sjunger. Lyssna i början: Beautiful på Spotify

Kul, tack för tipset!

Tack det var kul att man inte är ensam. 🙂

Redigerat av drloop
Postat

Tack!! då är jag inte en sucker utan nånting som är vanligt i dyra studios ochså=)Hitfactory here i come!=)

Hörlurs-läck är vanligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.