Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har nu hållt på med Cubase ett år och mastrat i Cubase i försök att få låtar som har bra tryck,klar ljudbild och fyllighet.

Jag jobbar hårt med min mix först så den är bra så att inte mkt behövs göra när det kommer till mastering.

Men trots det så låter det grumligt fast jag försöker öka diskanten på Eq och sänka ner basen.

Lyssna och dräm till med kommentarer,resultat finns på http://www.myspace.com/basementstars

sången kan vara boven i dramat då jag är ingen sångare*skratt nä men det låter ingen bra att mastra i Cubase.

Så frågan är?Kan man mastra i Cubase och få bra resultat eller måste man köpa masterings plugin?

Edit:

Små tecken i rubriken, tack.

Redigerat av Hellpig
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Det går fint att göra mastring i Cubase med gott resultat.

Postat

Att mastra är i sig är en vetenskap. Prova någon mastringsplugg kanske typ Ozone?. Den är enkel och man kan snabbt få ett gott resultat. Multibandskompressor, enhancer, exciter kan vara värt att laborera med.

Du kan till exempel med en exciter skapa mer diskant i mixen utan att det låter ansträngt som det kan göra när du använder en vanlig EQ.

Det positiva är att dina öron "säger ifrån" och du vet åt vilket håll du vill med mastring/mix, bara det kan vara jäkligt svårt.

Lycka till och ge inte upp. Det tar lång tid att jobba och lära sig mastering, annars skull ju ställen som Cutting Room inte finnas.

Postat

Hej!

Intressant frågeställning. Det där med mastering är/kan vara en skog som man kan gå vilse i flera gånger om. Jag tror att man lär sig genom att lyssna massor och sakta men säkert skjuta in sig på vad man tycker fungerar.

Jag håller f n på att mastra egenproddat material och använder till stor del Cubase egna inbyggda prylar (även om många fnyser föraktfullt åt det 😉). Cubase gör jobbet helt klart (bl a gillar jag maximizern) men jag upplever att den där slutgiltiga "skjutsen" får i alla fall JAG av T-RackS 3. Först då upplever jag att hela låten sitter som en smäck.

Även +1 på Gilberts inlägg.

Men som sagt; man lär sig genom att lyssna, öva och lyssna igen.

Lycka till med lyssnadet och masteringen.

Mvh

/CHAE

Postat
Att mastra är i sig är en vetenskap.

Lika mycket som att spela gitarr är en vetenskap.

Prova någon mastringsplugg kanske typ Ozone?. Den är enkel och man kan snabbt få ett gott resultat.

Så mycket för vetenskap.

Postat (redigerat)

Ozone är ju ett sätt att göra det på om man inte har kunskapen och prylarna för att göra en proffsig mastering.

Sen kan ju du Valle tycka precis vad du vill (couldnt care less) om Ozone. Det var ju inte riktigt Valles tyckande kring Ozone frågan handlade om.

Konstigt att när någon frågar en fråga så verkar de flesta vilja hjälpa och svara på den frågan. Andra tycker att trådarna ska användas för att munhuggas och visa att "jag är minsann så duktig så jag befattar mig inte med såna saker som Ozone tex". Varför ens svara i tråden. Tycker du att din kritik mot mig hjälpte hjälpte Basementstar som startade tråden?

Redigerat av mickestrang
Postat (redigerat)

Nej, det var inte "onödigt" alls... du t.om. gav mig delvis "rätt". Hursomhelst, jag blir så här "onödig" när nya förmågor frågar om mastring och de alltid bemöts med vilseledande skitsnack om "vetenskap", "särskild expertis", etc... bara för att i nästa sekund göra förvirringen total med att rekommendera en plugg som snabbt fixar ett bra resultat.

Och jag säger det jag sagt förut:

Har man lärt sig att mixa så är steget till att kunna mastra inte alls långt ifrån! Mastring är inget annat än "färdigställande av produktion"; sista arbetsmomentet; slutbehandling av en färdig mix... Och verktygen som används i mastring skiljer sig inte på ett alltför överdrivet sätt från de som används vid tracking/mixning. Det är bara den gamla skolan av skuldbesatta "vetenskapsmän" som vill hävda att mastring är lika oumbärligt idag som det var på 70-, 80 och 90-talet.

BAH!

EDIT: Ser nu att det inlägg (mickestrang) som jag svarade på är redigerat så när som på allt original-innehåll (och dessutom efterkonstruerat så att det skulle få mig att framstå som att inte vilja annat än "munhuggas", snyggt jobbat, mickestrang), varför mitt svar kan verka irrelevant. Men jag låter det vara ändå.

Redigerat av Valle
Postat
Tycker du att din kritik mot mig hjälpte hjälpte Basementstar som startade tråden?

Ditt vilseledande dravel om vetenskap och magiska pluggar var väl inte heller särskilt givande för trådskaparen.

Däremot bör nog mitt inlägg ovan ( #8 ) vara av särskilt intresse för trådskaparen.

Postat

med hänsyn till trådskaparen kapar jag här. Valle kan tala om hur du fixar Cutting Room soundet

Postat
Ditt vilseledande dravel om vetenskap och magiska pluggar var väl inte heller särskilt givande för trådskaparen.

Däremot bör nog mitt inlägg ovan ( #8 ) vara av särskilt intresse för trådskaparen.

+ Det är inte särskilt svårt att mastra när man väl lärt sig hantera EQ, kompressor, limiter och liknande på ett bra sätt.

Postat
med hänsyn till trådskaparen kapar jag här. Valle kan tala om hur du fixar Cutting Room soundet

Det värsta är att jag känner till några producenter som "kapar" Cutting Room, det är missnöjda miner då dom gjort jobbet, tiden och kunskapen inte vetenskapen har kommit ikapp!

Postat
Har nu hållt på med Cubase ett år och mastrat i Cubase i försök att få låtar som har bra tryck,klar ljudbild och fyllighet.

Jag jobbar hårt med min mix först så den är bra så att inte mkt behövs göra när det kommer till mastering.

Men trots det så låter det grumligt fast jag försöker öka diskanten på Eq och sänka ner basen.

Lyssna och dräm till med kommentarer,resultat finns på http://www.myspace.com/basementstars

sången kan vara boven i dramat då jag är ingen sångare*skratt nä men det låter ingen bra att mastra i Cubase.

Så frågan är?Kan man mastra i Cubase och få bra resultat eller måste man köpa masterings plugin?

Om du tycker att mixarna låter grumligt så bör du inte försöka rädda det i mastringen. Du kommer få mycket bättre resultat om du löser det i mixen. De som säger att "man kan inte polera en bajskorv" har delvis rätt när det kommer till mastring. Du kan göra en dålig mix bättre om du är bra på att mastra. Frågan är bara om det verkligen är en polerad bajskorv du är ute efter?

Postat

Om Valle tycker (och jag håller med) att ditt inlägg är motsägelsefullt och kan förvirra för trådskaparen så är det väl jättebra att han säger det? Eller?

Postat

Jag tackar för era svar och det är som de flesta säger att det är en vetenskap samt vad man tycker låter bra.

Vad som låter som en bra mastering och mix i vissa öron kan låta skit i andras.

Men samtidigt kan det vara bra när man fått det bästa ur cubase interna saker att adda lite plug ins som kan höja resultatet en aning.

Lämna gärna synpunkter på vad ni tycker saknas i mina låtar på myspace förutom en bra sångare=)

www.myspace.com/basementstars och jag behöver mer konstruktiv kritik än ryggdunk=)

Postat

En fråga till!

Så det finns inga som helst hinder i Cubase att få radioklara låtar som har det där klara ljudet om man kan sina saker.

Har fått höra ibland att Cubase har ingen bra ljudupplösning jämfört med logic och Protools.Och att i Logic får man större tryck i låtarna som man försöker få via mix/mastering i Cubase.Men som man får redan bara vid inspelning i logic/Protools.Stämmer det?

Mvh basementstar.

Postat
Så det finns inga som helst hinder i Cubase att få radioklara låtar som har det där klara ljudet om man kan sina saker.

Har fått höra ibland att Cubase har ingen bra ljudupplösning jämfört med logic och Protools.Och att i Logic får man större tryck i låtarna som man försöker få via mix/mastering i Cubase.Men som man får redan bara vid inspelning i logic/Protools.Stämmer det?

Nej.

Man kan få precis lika bra mixar i Cubase som i Logic / PT / Nuendo /Sonar , man måste bara lära sig hur man kommer dit.

Postat
En fråga till!

Mvh basementstar.

Nej, det är samma ljud som spelas upp i alla program. Det är lika mycket skitsnack som att Mac skulle vara snabbare eller vara bättre på att hantera ljud gentomot PC.

Postat
Lämna gärna synpunkter på vad ni tycker saknas i mina låtar på myspace förutom en bra sångare=)

www.myspace.com/basementstars och jag behöver mer konstruktiv kritik än ryggdunk=)

Lyssnat på låten som heter Lisette och tycker att de olika ljuden låter bra i sig, men att mixen inte håller ihop riktigt. Sången känns tex inte riktigt som om den hör ihop med ljudbilden i övrigt. Ett trick jag brukar använda är att sänka volymen i lyssningen så mycket jag kan utan att ljudet försvinner och avgöra om jag fortfarande kan höra alla instrument tydligt, då brukar jag kunna hitta en schysst balans. I din mix tycker jag tex att sången tar för stort utrymme från helheten, så jag skulle jobba med både volym, frekvens och effekter för att få sången att hitta hem liksom. Basen tycker jag däremot försvinner helt, så den skulle jag försöka plocka fram. Tycker i övrigt inte alls att det är en dålig sångare, baserat på en enda låt.

Postat

Tack Lundberg för din inblick i låten jag har gjort och ditt goda råd som jag ska applicera genast.

Tack alla för den tid ni har lagt att svara och med tanke på att jag har bara jobbat ett år med Cubase.Så ska jag öva mer,lyssna mer och se vart jag hamnar.

Ha det gott ute i värmen!!

Postat

Studio kommer släppa en specialtidning, mixskolan tror jag den hette där dem bla går igenom mixning samt mastring! Kan kanske vara bra å börja med 🙂

Postat

Men trots det så låter det grumligt

?

det låter som du inte alls är så klar som du tror med din mix

Postat (redigerat)

Jag ska ta till mig en massa och sen är jag ingen ljudtekniker som mästrar EQ,Limiter och kompressor.Men jag har iaf läst ut Ljudinspelning for Dummies av Jeff Long.=)

Sen har jag bara hållit på ett år så om fyra år,blir jag självaste Senator D Jimmy Douglass(Timbalands Ljudingenjör)!!=)

Men det kul att höra som ifrån Lundberg vart man ligger nånstans och vad man bör tänka på-

Varför finns det inte idag mera frivilliga mentorer som Denniz Pop som lärde upp Max Martin att bli fullfjädrad?

Tack jag ska kolla in den tidningen...var det senaste nr den kommer i eller som en egen tidning?

Studio kommer släppa en specialtidning, mixskolan tror jag den hette där dem bla går igenom mixning samt mastring! Kan kanske vara bra å börja med 😱
Redigerat av basementstar
Postat (redigerat)
Sen har jag bara hållit på ett år så om fyra år,blir jag självaste Senator D Jimmy Douglass(Timbalands Ljudingenjör)!!=)

😱 Tar nog mer är fyra år att bli lika duktig som Jimmy Douglas eller Dave Pensado eller Chris Lord-Alge eller nån annan av dom stora grabbarna.

Men det är bra att sätta nivån högt...... 😄

ag ska ta till mig en massa och sen är jag ingen ljudtekniker som mästrar EQ,Limiter och kompressor.Men jag har iaf läst ut Ljudinspelning for Dummies av Jeff Long.=)

Kolla även upp Mix It Like A Record. Utmärkt DVD om mixning.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Grymt Tiny ska verkligen kolla upp det!!

Tack så mkt!!

😱 Tar nog mer är fyra år att bli lika duktig som Jimmy Douglas eller Dave Pensado eller Chris Lord-Alge eller nån annan av dom stora grabbarna.

Men det är bra att sätta nivån högt...... 😄

Kolla även upp Mix It Like A Record. Utmärkt DVD om mixning.

Postat

Samtidigt som mixing och mastering är vetenskap ska man väl inte tänka för teoretisk och blint på fakta?musik handlar om att fixa fram en känsla och regler skapar inget nytänk.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.