Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

vet ni någon bra tutorial eller asså hur man får fram den riktiga benassi basen har kollat massa youtube tutorials ba massa skräp låter ju helt sämst. Någon som e bra på detta typ eller vet kanske kan lära mig. Folk säger dte e så enkelt sen när den e klar låter det som hej kom hjälp mig.

Har provat det mästa även dragit in min 4 osc synth och kört asså min synt h jag gjort som även har typ 100 olika saw waveforms. Testade även lägga på sinus waveform för att få djupet men låter inte rätt samt få fram det distande som han gör eh vette fasiken nog svåraste jag provat på. någon hjälp väldigt tacksam om du vet kan du gärna visa ett exempel eller så....

denna basen är det Redigerat av yobare
Annons
Postat

tack fast det är inte det jag e ute efter jag e ute efter mastering eq hur han lägger eq och sånt för att få det synt he typ samma skit allt ihop... Har kört med olika provat och gör även synthar så vet att det e nästan samma sak.

Postat (redigerat)

Inte för att vara den som plockar ner dig på jorden, men det handlar nog mest om övning, och att lära sig vad begrepp som EQ/mastring och att ratta oscillatorer faktiskt innebär. Jag är verkligen inget proffs, men jag försökte - som du - att efterlikna denna bas för flera år sedan och hade även jag mycket problem. Mycket ligger i effekterna runt synthen skulle jag säga, dvs. att EQ/komprimera/lägga rätt reverb osv. Ingen lätt match. Men på YouTube finns flera bra tutorials skulle jag vilja påstå. Och vill du VERKLIGEN kopiera ljudet för att öva kan du ju sampla hans kick, hihat och clap. Då får du verkligen den ljudbilden 😉

BTW: Läs gärna igenom dina egna inlägg innan du postar. Korrekt kommatering, meningsbyggnad och stavning underlättar om man läser en fråga 🙂

Redigerat av johle
Postat

Vad fan, nu trodde jag att inlägget handlade om att Benny Benassi hade kollat alla tutorials på tuben.

Det finns förmodligen ingen tutorial som visar hela steget till en exakt kopia av Benassi-soundet inklusive mix och mastering. Lägg upp exempel på vad du lyckats åstadkomma, och säg vad du själv tycker saknas så kan vi hjälpa dig att fylla i luckorna.

Postat

får det inte ens låta normalt asså shit skojar inte detta suger kan någon hjälpa mig så e du snäll.

Postat
kan någon hjälpa mig så e du snäll.

Enkelt.

1. Du har ingen bra lyssningmiljö

2. Du har inga bra högtalare

3. Du är inte tillräckligt erfaren på mixning

4. Du har inte skickat dina låtar till mastring eller gjort mastring själv

Postat

Detta var vad jag gjorde nyss inte tillräckligt nära heller. Långt ifrån benassi Något saknas typ det dirty eller asså lite dist eller något som får dte låta sjukt tungt. Vet inte vilken effekt som man kan andvända =) Det låter väll ok men inte tillräckligt nära. Om ni vet och har lust kan ni väll hjälpa =) tack på förhand.

Superbenassi_test.mp3

Postat

jo men det jag saknar e du vet det där feta ljudet som benassi har det sprakar mer elelr typ mer dist chorus eller vad det är har provat lagt på dom men får dte låta skumt istället :/ hmm annars e den ok...

Postat
Detta var vad jag gjorde nyss inte tillräckligt nära heller. Långt ifrån benassi Något saknas typ det dirty eller asså lite dist eller något som får dte låta sjukt tungt. Vet inte vilken effekt som man kan andvända =) Det låter väll ok men inte tillräckligt nära. Om ni vet och har lust kan ni väll hjälpa =) tack på förhand.

För mycket högpassfilter på basen, de djupa bastonerna är borta.

Alternativt behåll synten du har och låt den stå för "knorren" i basljudet. Sedan dubbar du med en mjuk och dämpad syntbas som får bidra med djupa toner.

Postat

kan posta flp filen om någon kunde visa lite hur ni menar 🙂 men fattar det där med sidechain men har redan sidechain på elelr ducking 🙁 hehe men gjorde inte från compressorn =) men tack för all hjälp.

• 2 veckor senare...
Lemanic (oregistrerad)
Postat

Eller så använder du 3osc med presetet "Nasty". Samma bas, faktiskt!

Postat
Enkelt.

1. Du har ingen bra lyssningmiljö

2. Du har inga bra högtalare

3. Du är inte tillräckligt erfaren på mixning

4. Du har inte skickat dina låtar till mastring eller gjort mastring själv

Kom igen piccazzo, chilla lite haha..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.