Jump to content
Annons

Android Musik App's


Hellpig

Recommended Posts

Well, varför inte? Har precis gått o köpt mig en HTC Legend efter att ha drägglat efter Android ett bra tag (att jag hade en mobil med Windows mobile som fick mig att spontanvomera varje gång jag skulle använda den gjorde inte att jag drägglade mindre). Så, den här tråden är till för att diskutera musikapplikationer till Android. Jag har sett att det finns en del men inte hunnit testa något ännu. Så... diskussionen är öppen.

att_google_android.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Hej, Kul med android =)

Jag har testat lite olika program, främst små sequencers för att enkelt spela in låtidéer och rytmer.

Den mest kompetenta jag hittat som gratis är garanterat Uloops Music Composer Lite.

Stora nackdelen med programmet är att man hela tiden måste synka med deras server, och allt läggs ut på deras sajt som creative commons-licenserade verk. Typ efter varje ändring, innan man kan lyssna på resultatet, måste man trycka på en "spara"-knapp och måste då vara uppkopplad mot internet. Efter den har synkat klart man kan lyssna på det man gjort. Men, förutom det, så är det klart den bästa sequencern med många inbyggda mjukvarusyntar.

uLoops Music Composer är mitt tips, testa det.

EDIT: Andra musikrelaterade program som jag rekommendera:

- gStrings (stämapparat, funkar helt OK)

- Spotify (om du har premium förstås... sen senaste versionen kan den spela lokala filer oxå, den enda musikspelaren jag använder)

- Musical Lite (gratis piano, metronom och "keyboard", tyvärr mest kul ploj då det inte går att spela in i programmet)

- Shazam (sökmotor för låtar, spela in ett litet klipp som du hör t.ex i radion, så letar shazam upp vad låten heter, artist m.m)

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Kul med android =)

Jag har testat lite olika program, främst små sequencers för att enkelt spela in låtidéer och rytmer.

Den mest kompetenta jag hittat som gratis är garanterat Uloops Music Composer Lite.

Stora nackdelen med programmet är att man hela tiden måste synka med deras server, och allt läggs ut på deras sajt som creative commons-licenserade verk. Typ efter varje ändring, innan man kan lyssna på resultatet, måste man trycka på en "spara"-knapp och måste då vara uppkopplad mot internet. Efter den har synkat klart man kan lyssna på det man gjort. Men, förutom det, så är det klart den bästa sequencern med många inbyggda mjukvarusyntar.

uLoops Music Composer är mitt tips, testa det.

EDIT: Andra musikrelaterade program som jag rekommendera:

- gStrings (stämapparat, funkar helt OK)

- Spotify (om du har premium förstås... sen senaste versionen kan den spela lokala filer oxå, den enda musikspelaren jag använder)

- Musical Lite (gratis piano, metronom och "keyboard", tyvärr mest kul ploj då det inte går att spela in i programmet)

- Shazam (sökmotor för låtar, spela in ett litet klipp som du hör t.ex i radion, så letar shazam upp vad låten heter, artist m.m)

Bra tips! Jag vet att Pandora, som enligt var väldigt bra, finns som app till Android. Är dock tveksam till att den funkar om man inte har "rootat" telefonen... sedan kanske mer öppnas upp när den kommersiella delen av Market öppnas för de svenska konsumenterna till hösten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips! Jag vet att Pandora, som enligt var väldigt bra, finns som app till Android. Är dock tveksam till att den funkar om man inte har "rootat" telefonen... sedan kanske mer öppnas upp när den kommersiella delen av Market öppnas för de svenska konsumenterna till hösten?

Jasså ska market öppnas upp till hösten? Det låter ju bra.

Själv kör jag en virtuell android-device i datorn för att komma åt betal-apps.

Ska kolla upp Pandora

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså ska market öppnas upp till hösten? Det låter ju bra.

Det sägs så i alla fall, den borde ju för tusan redan vara öppen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
morgonte (oregistrerad)

Det som stoppar upp utvecklingen av musikappar till android är att det inte går att få ner latency'n. Enligt den här tråden behövs det något liknande Steinbergs ASIO eller JACK på Linux för att man ska kunna typ spela i realtid eller spela in samtidigt som man spelar upp något. Uloops verkar ju schysst, men jag noterar att i den appen sker inget i realtid, man programmerar och sedan lyssnar man.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

För oss som är vana att sitta och skriva låtar i pianorulle-vyn i t ex Cubase, så är Budgerigar klockrent för att sitta och skriva musik "on the fly". 16 kanaler midi-spår, standarduppsättning av instrument, och superenkel och intuitiv editering i klassiskt rutmönster. Det enda jag saknar är att andra taktuppdelningar än de som går att dela med två. Blir lite bökigt när man ska skriva låtar i t ex shuffle, och vill kopiera hela takter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
morgonte (oregistrerad)

Hexler.net har släppt TouchOsc för Android.

"TouchOSC for Android is an application that lets you send and receive Open Sound Control messages over a Wi-Fi network using the UDP protocol."

Alltså kan man få sin android-mobil (iPhone med, för för den delen) att agera kontrollyta till div musikprogram. Kolla in Hexler.net!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en HTC Desire och vill verkligen rekommendera mpodularsynth-appen Jasuto

Kostar lite pengar på market men är värt varenda krona!

Du bygger din egen modularsynth och kopplar in sequencer mm, riktigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej, Kul med android =)

Jag har testat lite olika program, främst små sequencers för att enkelt spela in låtidéer och rytmer.

Den mest kompetenta jag hittat som gratis är garanterat Uloops Music Composer Lite.

Stora nackdelen med programmet är att man hela tiden måste synka med deras server, och allt läggs ut på deras sajt som creative commons-licenserade verk. Typ efter varje ändring, innan man kan lyssna på resultatet, måste man trycka på en "spara"-knapp och måste då vara uppkopplad mot internet. Efter den har synkat klart man kan lyssna på det man gjort. Men, förutom det, så är det klart den bästa sequencern med många inbyggda mjukvarusyntar.

uLoops Music Composer är mitt tips, testa det.

EDIT: Andra musikrelaterade program som jag rekommendera:

- gStrings (stämapparat, funkar helt OK)

- Spotify (om du har premium förstås... sen senaste versionen kan den spela lokala filer oxå, den enda musikspelaren jag använder)

- Musical Lite (gratis piano, metronom och "keyboard", tyvärr mest kul ploj då det inte går att spela in i programmet)

- Shazam (sökmotor för låtar, spela in ett litet klipp som du hör t.ex i radion, så letar shazam upp vad låten heter, artist m.m)

Tjo, skaffade en liten androidmobil igår, en Samsung Galaxy 5.. provade Uloops program, och det var väl lite skoj, men finns det inget annat som påminner mer om Cubases mididel där man kan snabbt skriva ner idéer i pianorolls?

Gillar operativsystemet förövrigt 🙂

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Det finns en app till att prova:

https://market.android.com/details?id=com.holidaystudios.satan&feature=search_result

Det âr ett hobbyprojekt som jag lägger rätt mckt tid på.... det är en sequencer med inbyggda ljudeffekter, softsynthar och samplers.

Det jobbar i realtid så det man gör hörs direkt. Kräver inte nätverk. Klarar wav-filer.

Det är gratis, o ingen reklam... och dessutom open source.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...