Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag hade tänkt mig att köpa en mac av något slag.

Jag vill ha möjlighet att kunna spela in musik på ett hyfsat professionellt sätt och jag tänkte använda reason kombinerat med cubase, eventuellt logic.

Så hur bra dator behöver jag? räcker det med en vanlig macbook för runt 10tusen eller är det klokt att köra på en macbook pro? hur mycket kraft behöver jag för att inte datorn ska klappa ihop när jag kör dessa program samtidigt och jag vill heller inte ha några fördröjningar i inspelningen.

Jag har kikat runt lite och insett att det finns en hel del trådar om just detta ämnet. problemet är bara att de är väldigt gamla och jag skulle vilja ha ett färskt svar eftersom marknaden skiljer sig så mycket.

/ Simon

Annons
Postat

Beror lite på hur stora och tunga projekt du ska köra.

Men en macbook räcker ganska långt. Dock skulle jag rekommendera en pro för att ha lite högre i tak, om du nu har råd.

Jag har en gammal modell av macbook pro, 2.16 duo, 3GB RAM osv. Räcker inte längre för mig.

Postat

sen beror det väl lite på vad för ljudinterface man vill köra också. macbooken har väl inte firewire längre?

Postat

Jag behöver inte de allra mest omfattande projektresurserna. men det är ju jobbigt att känna sig begränsad. på min nuvarande dator ( en pc-laptop) krånglar den jag börjar komma upp i omkring 15 spår och jag vill ju gärna ha fler än så..

jag har ett extern ljudkort som heter Line 6 Kb37 med inbyggt midi-klaviatur, vilket jag tänkte använda till mac:en med.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Hej!

Jag hade tänkt mig att köpa en mac av något slag.

Jag vill ha möjlighet att kunna spela in musik på ett hyfsat professionellt sätt och jag tänkte använda reason kombinerat med cubase, eventuellt logic.

Så hur bra dator behöver jag? räcker det med en vanlig macbook för runt 10tusen eller är det klokt att köra på en macbook pro?

Satsa på en Pro för mindre än 2000 kronor tillägg så får du en dator som på många punkter är snäppet bättre än MacBooken.

• 1 månad senare...
Postat

Hörde av en kompis att det skulle komma någon macbook pro och det skulle medföra att de som finns ute nu snart skulle sjunka i pris rejält. andrahandsmarknaden skulle isåfall också öka markant på den här produkten. stämmer det ?

Postat
Hörde av en kompis att det skulle komma någon macbook pro
MBP uppdaterades i april, så nya modell lär dröja till slutet av hösten (lagom för julhandeln).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.