Jump to content
Annons

Kontrollrum/Studio på 12,5 kvadratmeter


Limpan

Recommended Posts

Sprutlackera i flera lager, det blir snyggast. Se till att slipa ordentligt hela tiden då. Hammarlack är till för hammare, yxor och underreden på bilar. Inte för möbler.

Jag vill inte ha en blank fin spraylackad yta, jag vill ha en emaljerad/hammrad yta som det blir med hammarlack... Kul att göra lite annorlunda finish 🙂

Ska testa lite med mina brädbitar, hammarlack verkar ju fästa på det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Målade racken häromdagen:

racken.JPG

Finishen blir lite som man skulle klä in racken i sån där plast-skinn-imiterande-laminat-liknande jox som brukar finnas på gitarrlådor och förstärkare. Tycker det blev bra

rackfinish.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste stoppa suget först!

Måla ett par ggr med utspätt trälim alt. tapetklister!

Det ger en hinna som hindrar att färgen sugs upp.

Dyrare alternativ är att primra men dyrt som attans!

Hammarlack är väl för plåt och stål!?!?!?

Det finns högtalaralack.

Den tål stryk bra.

Vet inte vart du hittar den bara!

Piiiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste stoppa suget först!

Måla ett par ggr med utspätt trälim alt. tapetklister!

Det ger en hinna som hindrar att färgen sugs upp.

Dyrare alternativ är att primra men dyrt som attans!

Hammarlack är väl för plåt och stål!?!?!?

Det finns högtalaralack.

Den tål stryk bra.

Vet inte vart du hittar den bara!

Piiiz!

Hej, tack för tipsen. Hammarlack är för plåt & stål, jag vet. Har målat bilens dragkrok med det bland annat...

Varför använder jag det då? Jo, jag läste på någon sajt om en snubbe som byggde subwoofer-låda och använde hammarlack, enligt honom "satt det som berget" och det var mdf han byggde i. Jag tog en chansning och köpte biltemas hammarlack för mina rack. Resultatet blev bra men jag får se hur pass bra det sitter i längden. Finishen är ju lite kul annars :-P

Kan också nämna att primer & lackfärg inte fanns med på tapeten då det hade blivit för dyrt.

"low-budget is the shit."

Uppdaterar mer senare när skrivbordets överdel har satts på plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ kan ju vara att läggen en slipgrund ovanpå.

Det vill säga om du har möjlighet till det.

Slipa ner slipgrunden en gång och du har en yta som är len som en babyrumpa!

Jag använder det alltid när jag snickrar möbler. Kanon att lacka på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, tyvärr =(

Jag trodde inte det skulle bli så mycket, mina hemmagjorda "mopads" funkar sådär. Undrar om det är bättre att köpa något vettigare, några tips? Ja jag vet att det är lite korkat att sätta dem direkt på racken då det blir värsta resonanslådan rakt under monitorerna :-S

EDIT: att ha dem på stativ bakom racken är ju klart en idé men förstör den gyllene triangeln =) Dessutom skulle jag behöva sätta dem direkt mot sidoväggarna och det är inte optimalt heller.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

helt crazy idé: Hur skulle det bli att hänga monitorerna från taket? Jag vill ha dem i samma placering fast bara nån centimeter ovanför racken så de inte nuddar dem. Finns det några nackdelar med detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tyvärr inga rediga svar, men det där med att hänga monitorerna i luften (likt en omvänd schockmount) har också föresvävat mig (pun ordentligt intended). 🙂

Förresten gissar jag mig till att du kan få problem med resonans även om du inte har direktkontakt. Jag hade flyttat racken.

Redigerat av Janos
Link to comment
Dela på andra sajter

som många andra "hemmastudios" så är utrymmet inte obegränsat och funktionalitet går före ett ultimat akustiskt förhållande. I detta fallet innebär det att racken sitter kvar där de är! Resonansen i dem är inte så stor som jag trodde, speciellt inte efter jag började sätta in rackenheter i den. Då är t.ex min akustiska gitarr som hänger här på väggen en mycket större bov. Där kan man prata om resonanser :-P

Rums-noderna är dock väldigt tydliga i detta rum och jag ska göra mätningar om ett par veckor. Hör redan nu vissa frekvenser som gärna klingar ut lite extra i basområdet. Känns som den axiella noden mellan långväggarna (232cm mellan väggarna) är den som hörs tydligast runt 75hz och dess övertoner. Funderar lite om jag ska bygga egna basfällor eller kanske satsa på ett par Varitune V-4 från Svanå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bara dragit fram och satt ett ynka eluttag? =)

Haha, nejdå. I det lilla rummet sitter totalt 6 dubbeluttag infällt i väggarna samt framdragit till racken är två grendosor med överspänningsskydd med 8 uttag vardera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag lånar tråden men hur har du gjort padsen som du har under dina monitorer?

Det såldes som inlägg till en sån där förvaringsväska som typ denna:http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162473891

det är alltså för att skära ut fack i och är i skumgummi-liknande matrial. Lite hårdare än liggunderlag som annars sjunker ihop rätt bra under monitorer. Vet inte deras vibrationsdämpande egenskaper, men det verkar funka rimligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Första mätningen gjordes idag. Har i princip inga absorbenter uppe än utöver två små fyrkantiga porösa absorbenter vid sidan om monitorerna. Problemfrekvenserna som jag ser i REW är samma som jag själv har hört genom att bara lyssna förutom några dippar som jag inte tänkt på tidigare.

basfrekvenser.jpg

Det jag mest är orolig över är en utsläckning vid 110hz vid sweetspot. Testade köra 110hz med tongenerator: Sätter jag huvudet längre fram mellan monitorerna hörs tonen väl, likaså om jag backar ut en bit. Ställer jag mig upp så hörs den också bättre.

Kanske får flytta bak monitorerna ändå så de hamnar strax bakom racken och sätta dem på stativ, för jag märkte att utsläckningen förflyttades längre fram när jag tryckte bak monitorerna en bit. Några som har några idéer? Flyttar jag bak monitorerna så kommer ju rackens överdel vara en stor reflekterande yta som säkert kommer ge mig utsläckningar i andra frekvenser. Vad tror ni, akustik-experter? 😉

Såhär ser det ut hos mig just nu:

workplace.jpg

Vill ni kolla i rew-filen så finns den att ladda ner här: http://dl.dropbox.com/u/4870654/nov29.mdat

Tack för all feedback!

Link to comment
Dela på andra sajter

testa med att med olika placeing av monitorena och se om det dippen ändra sig, närmre sidoväggarn, högre/lägre, längre fram/bak.

mät med en monitor och micken ska va vinklad 70-80grade(90 grder är upp mot taket och 0 mot högtalarens acoustic axis).

det spelar dock inte så stor roll för bas frekvenser.

http://www.gearslutz...ic-ceiling.html

kollade på filen:

tidiga reflektioner som är starka, stark refketion 27,8ms (9,5meter) förmodligen från barke väggen.(på ETC kruvan)

rt20 såg ganska jämn ut. men som sagt, mätresultatet kan variera beroende på hur micken är riktad. så det kan hända att det är mindre starke reflektioner och jänare rt än det värkligen är i rummet. så du bör nog göra ny mtning med micken riktad mer upp mot taket.

kollade vattenfall: stående våg(mode frekvens) 37hz, 67hz och ca 160hz. dipen(111hz) är sbir problem dvs har med högtalar placering att göra

läs här om du inte redan gjort det:

http://forum.studio....ed-fuzzmeasure/

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

adrumdrum: Tack för respons. Jag ska göra ny mätning så snart jag kan med endast en monitor och rikta micken som föreslagits. Förhoppningsvis får jag alltså då mer korrekt resultat i hela registret, inte bara basfrekvenserna?

Ska exprimentera med högtalarplaceringen och se om jag kan få bukt med dippen.

Kommer snart fler mätningar, och då även utan sub för jämförelse. Mina monitorer börjar skära vid 45hz så modala frekvensen runt 35hz kommer antagligen inte bli lika stark.

Link to comment
Dela på andra sajter

helt crazy idé: Hur skulle det bli att hänga monitorerna från taket? Jag vill ha dem i samma placering fast bara nån centimeter ovanför racken så de inte nuddar dem. Finns det några nackdelar med detta?

Skulle inte detta kunna vara ett alternativ?

http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Fasten-och-montering/TV-konsol-for-vaggmontage-24712/

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte detta kunna vara ett alternativ?

http://biltema.se/sv...gmontage-24712/

Jo, det kan det absolut vara. Kan ju funka. Ska bara hitta rätt högtalarplacering först.

Med monitorerna stående på racken får jag inte bukt med dippen helt, men bästa resultatet är här, dock ser ju dipparna runt 260-280hz inte kul ut heller: ny%20subon.jpg

...och utan subwoofern inkopplad så ser det annorlunda ut, dippen vid 110hz t.ex. Det skumma är att när jag hade båda monitorerna igång så var dippen vid 110hz tydligast med subben påkopplad. Nu när det bara är en monitor så blev dippen tydligast med subben urkopplad. ?

ny%20suboff.jpg

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

om man kollar på den här bilden(som dock visar sorrund) så kan subben stå varsomhälst längs cirkeln i främre tredjedelen av rummet så läng man inte kan höra varifrån den spelar. dock blir det så att cirkeln kommer gå utanför väggarna i mindre rum om man skulle ritta upp det annars blir det för tätt mellan monitorerna. Testa med olika placering med subben åxå.

jag har lyckats bli av med en dip i mitt kontrollrum när jag testat med sub och olika placering. -20db dip som vände till +2db pik med sub.

image004.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

nya REW-filer:

utan subwoofer

med subwoofer

Tycker det är skumt att dipparna runt 100-200hz inte är där knappt när subwoofern är avaktiverad. Har den ett dåligt filter som skapar fasfel måntro? Den ska ha ett aktivt bandpassfilter 30-80hz

EDIT: adrumdrum, tack för tipsen, ska testa flytta subwoofern, dock har jag lite problemet nu att subben kanske måste vara "utanför" rummet nu när jag flyttat bak monitorerna så pass långt.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...