Jump to content
Annons

Inköp av kompressor

evilrocker

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Så ja då var det dags att jaga nya prylar igen, lagom tid efter man lärt känna sin fatso.

Nu är jag på jakt efter en stereokompressor för masterspåret. Behöver nödvändigtvis inte

gå att tracka med.

Har funderat SSL X-Rack Buss comp i en mynx och även a-designs Nail.

Sen har det tagit helstopp i skallen, har letat som fan. Någon som vet om ssl'en färgar något?

Fatson färgar ju hur mycket man vill så kanske inte behöver så mycket mer färg...

Budget, maximus ca 18,000kr.

Redigerat av evilrocker
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Nja pluggar vill jag inte ha fler, har mer än jag behöver och vill ha.

Ja BC1 har jag kollat på också... fan skulle vilja prova dom först!

Säkert någon butik som har och kan låna ut.

Har du provat UAD? 😊

http://www.uaudio.com/products/software/4kbc/index.html

http://www.uaudio.com/products/software/neve33609/index.html

http://www.uaudio.com/products/software/fairchild/index.html

http://www.uaudio.com/products/software/preccomp/index.html

mycket bra buss/masterkompressorer ...

Redigerat av Gilbert
Dela på andra sajter

Nja pluggar vill jag inte ha fler, har mer än jag behöver och vill ha.

Ja BC1 har jag kollat på också... fan skulle vilja prova dom först!

Du har nog svårt att hitta en Masterbus kompressor för det priset om du inte ska ha en klon. Annars som du skrev så A-design Nail kompressorn verkar ju vara grym sen har du även Alan Smart C2

Dela på andra sajter

Fatson passar ju skitbra som masterbuss kompressor. Stäng av tranny och dra ner på värmeparametern så får du en skitbra busskompressor!

Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag var länge på jakt efter busskompressor och prövade en del prylar.

Om det är en SSL du behöver för dina mixar så testa smarten, den är dessutom grym på elgitarrer.

Inte testat TK audio, men en tidig SSL-klon från vintage design, den var lite för "grusig" för mig, speciellt när man drog på mycket make up gain.

SSL hugger lite hårt för mig, så jag prövade en Buzz Audio SOC och tänkte att det skulle bara vara en vanlig optisk kompressor, men blev helt såld.

SOCen är nog den bästa mix OCH tracking-kompressorn jag testat, och då har jag prövat en jävla massa prylar.

Man kan få både extra punch, "vikt" och den breddar lite grann, utan någon egentlig färg. Man kan även komprimera bort attack och verkligen trycka ihop saker om man vill, dessutom är den väldigt tålig mot basinnehåll och "kräks" inte som en SSL.

Saker låter bara riktigt bra genom den. Man kan köra mixar, sång, gitarrer, överhäng, trumbussar, allt genom den.

Nu låter det väl som att jag har nåt med Buzz Audio att göra, men så är det inte. Det var bara längesen jag prövade något så bra, då har jag också andra kompressorer från Urei, Gates, Calrec och UA att jämföra med. Testa buzzen om du kan, den har inte "SSL-klippet" och det där superhårda, men är grym för att "limma ihop" mixar och en fantastisk inspelningskompressor.

Dela på andra sajter

Usch, jag hade precis lyckats komma ifrån mitt senaste anfall av UAD-relaterad GAS.

Sen klickade jag på en av dina länkar och surfade runt på UAD's analoga kompressorer

och kanalstrippar och fick mitt livs återfall...

Tack så mycket, Gilbert! :rolleyes:

Dela på andra sajter

Usch, jag hade precis lyckats komma ifrån mitt senaste anfall av UAD-relaterad GAS.

Sen klickade jag på en av dina länkar och surfade runt på UAD's analoga kompressorer

och kanalstrippar och fick mitt livs återfall...

Tack så mycket, Gilbert! 🙂

Var så god 🙂

post-9550-1275069023_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Du har nog svårt att hitta en Masterbus kompressor för det priset om du inte ska ha en klon.

Du kan hitta otroligt många för det priset.

Jag kan varmt rekommendera dessa.

Tk Audio BC1 Mjuk och härlig, du kan komprimera hårt utan att den "sabbar" soundet.

En beggad API 2500 (en poalre hittade en för 18500:-) Behövs ingen direkt presentation va? 🙂

Drawmer 1968 Denna älskar jag! Används både vid tracking och på masterbussen.

Lycka till!

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

SSL X-RACK STEREO BUS COMPRESSOR får man ju för typ 8000-9000 inkl mynx (racket).

Men den är ju baserad på SSL 9000 XL och jag vet ju inte riktigt vad det innebär. Har själv inte

använt den riktiga 4000k heller men hört folk som använt den på en mix. Är skillnaden stor?

Har bara läst en del om C2 men inget som lockar jättemycket så det står nog mellan en SSL X-RACK STEREO BUS COMPRESSOR

och Nail.

Tk har jag också hört på shootouts men känns som den är lite mesig.

Jag får kika på Buzz

Nopes inga mer pluggar för min del. Jag har waves ssl, en hel del från McDsp, Urs osv... räcker tyvärr, UA lockar mig endast med hårdvara tyvärr, har solo 610 grym!

Och ja jag älskar FATSON, den är grym på alla sätt, men för mig räcker inte riktigt bus-kompressorn i den, den har väl 2:1, jag kör ganska hårt på kompressorn och den används

just nu väldigt mycket för tracking. Men på 2bus agerarer den tapesim med warmth och tranny.

Du har nog svårt att hitta en Masterbus kompressor för det priset om du inte ska ha en klon. Annars som du skrev så A-design Nail kompressorn verkar ju vara grym sen har du även Alan Smart C2
Redigerat av evilrocker
Dela på andra sajter

Tjena Yaleed, ja du vet ju vad för typ av musik jag sysslar med, tror du på Porticon? Hade

inte SSLen varit en sån perfekt aggressiv kompressor för mig?

Porticon 5043 funkar väldigt bra, tycker jag. Det sätter ihop sig bra och ger en snygg ljudbild.
Dela på andra sajter

Tjena Yaleed, ja du vet ju vad för typ av musik jag sysslar med, tror du på Porticon? Hade

inte SSLen varit en sån perfekt aggressiv kompressor för mig?

Jag kanske hinner göra en test till dig i nesta vecka, jag kan köra en fil genom SSL bus comp och en genom 5043, maila mig ett track som du vill jag ska testa på.

Personligen gillar jag båda... =)

Dela på andra sajter

Cool! Jag fixar det imorgon eller på söndag! 😄

Fast vilken SSL comp har du tillgång till? Den enda jag kan tänka mig att köpa just nu

är ju x-rack som är baserad på 9000 xl, den XLogic G Series Compressor är ju baserad på 4000g och kostar ganska mycket mer.

Jag kanske hinner göra en test till dig i nesta vecka, jag kan köra en fil genom SSL bus comp och en genom 5043, maila mig ett track som du vill jag ska testa på.

Personligen gillar jag båda... =)

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.