Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Logic 9.

Jag har ett "intressant" problem när jag väljer bus som output; ljudet blir bara i mono.

Jag har 2 spår med pukor, panorerade vänster/höger, som jag sedan styr ut till Bus 2 (Stereo), men lik förbaskat blir det bara mono. Har provat att lägga på stereo-eq på bussen, men det hjälper inte. Väljer jag däremot stereo output på pukspåren, så kommer ljudet mycket riktigt i vänster/höger.

Hmmm...Några förslag?

Annons
Postat
Logic 9.

Jag har ett "intressant" problem när jag väljer bus som output; ljudet blir bara i mono.

Jag har 2 spår med pukor, panorerade vänster/höger, som jag sedan styr ut till Bus 2 (Stereo), men lik förbaskat blir det bara mono. Har provat att lägga på stereo-eq på bussen, men det hjälper inte. Väljer jag däremot stereo output på pukspåren, så kommer ljudet mycket riktigt i vänster/höger.

Hmmm...Några förslag?

Skickar du dem till bussen med send? Jag vet inte hur det är i nian, men i Logic 7 så kan man i alla fall inte senda i stereo, det blir mono. Du får outputta till bussen om du vill ha stereo.

Postat (redigerat)
Nope, inte via send, men tack i alla fall.

är det verkligen en stereobus?

det ska vara 2cirklar under channelstrippen och inte en/tryck på cirkeln så ändras den

eller menar du att du endast får ut en sida av stereospåret(h eller v) oavsett hur du panorerar på originalspåren

edit: mono ska ju höras på båda sidor

Redigerat av spass
Postat

Jo, det är en stereobus, vilket gör det hela mystiskt.

Jag hör allt (trummorna) i mono, fast jag skickar signalen till en stereobus.

Postat

Meeen! Du måste ju ändå panorera vänster och höger på return !!! 😄

Postat
Jo, det är en stereobus, vilket gör det hela mystiskt.

Jag hör allt (trummorna) i mono, fast jag skickar signalen till en stereobus.

kan du göra en skärmdump på mixern

• 1 månad senare...
Postat

Är du säker på att det blir mono eller ser det bara ut så när du spelar in. Jag hade precis samma problem men jag hörde klart att det var stereo fast det såg ut som mono när jag spelade in. Efteråt när jag kollade ljudfilerna så var de i stereo precis så som jag ville ha dem.

I mitt fall var kopplingen så här:

Kontakt spelar stråk ljud, 3 artikulationer till 3 stämmor, sammanlagt 9 spår. Varje stämma fick en egen buss som output. Sedan skapade jag 3 ljudspår i stereo som hämtade input från bussarna. När jag tryckte rec så såg det ut som att det spelades in i mono men det lät som stereo och efter inspelningen både såg och hörde jag att ljudfilerna var i stereo ändå.

Jag använder Logic 8

Postat

Tack för alla svar; problemet löst.

Man känner sig lite "blåst" nu, men det fanns visst en plugin på bussen som var mono..... 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.