MelodicMinor (oregistrerad) Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 Här kommer en lite banal fråga kanske, men jag hittar verkligen inte det jag söker efter så here it comes: I typ alla techno/house-produktioner så förekommer en brusande effekt. Hur får man på enklaste sättet fram detta brusljud i Logic? Tycker inte att jag hittar det bland syntharna.. För att få fram vad jag menar så kan ni lyssna på http://www.youtube.com/watch?v=yURLinzgqmQ Det är brusljudet i bakgrunden runt 2:28 som jag vill få fram..
Fertan Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 (redigerat) Typ ? Edit: Lowcut, compressor, boosta highs med eq och automatisera volymen för att få till lite hihat-sound... Kombinera med en hihat, pitcha upp den en skvätt om den är för låg, etc. Edit 2: När jag lyssnade igen, låter som ett par vispar(för slagverk) som körs runt, runt, i övrigt samma behandling som ovan... Skulle väl vara mina första två idéer iaf. Redigerat 27 maj 2010 av Fertan
D200 Postat 28 maj 2010 Postat 28 maj 2010 NÅN av syntarna i Logic, de som nu finns (har inte Logic själv) borde väl ha en brusgenerator eller att en av oscillatorerna har brus förutom vågformerna...? Sen är det väl bara att låta det rulla på och skära lite i botten kanske och ev sidechaina det till kick, virvel eller nåt annat för att få det lite rytmiskt...
Naico Postat 28 maj 2010 Postat 28 maj 2010 Heya! Det är något som heter "White Noise". Finns i dem flesta mjukvaruinstrumenten man känner till. T.ex. Sylenth1, Vanguard, ES2, V-Station osv osv. Lägg in instrumentet, ställ in på White Noise eller någon form av Noise. Man lägger ett highpass filter (dvs. låta diskanten passera genom ett filter). Lägg nu en sidechain-kompressor som svarar på kicken och voilá. Notes är bara en och samma ton igen hela mönstret/stycke. ________ Sådär! Varsågoda! 😑
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.