Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

skulle vilja ha hjälp med hur man mixar vocals 😏

Annons
Postat
skulle vilja ha hjälp med hur man mixar vocals 😏

Tänker du på effekter och sådan?

Testa dig fram. Kompressor kan behövas, lek med eq:n för att hitta ett ljud du tycker är snyggt. Testa reverb, delay. Och varför inte prova att dubba rösten, dvs spela in flera versioner på varandra?

Postat

Till att börja med heter det "sång" på svenska. Till att fortsätta med finns det massor med trådar om det, så du kan uppenbarligen inte ha sökt mycket på forumet.

Postat (redigerat)
skulle vilja ha hjälp med hur man mixar vocals 😛

kompressor. Hur mycket den ska pressa beror på vilken musikstil och sångare (vissa sångare kan inte hålla en någorlunda jämn volymnivå till mikrofonen).

Sång är typ det krångligaste tycker jag. Eq:a upp lite för att få det att skära igenom. Hur du ska eq:a beror mest på vilken mic. På min shure sm7b skär det överlägset bäst igenom på 1,6 khz, på min neumann tlm103 så skär det igenom bäst på 3,5-4,5 khz. Och sen brukar jag höja lite runt 6-8 khz.

Sen nåt litet reverb brukar jag ta, och sätta väldigt lågt på "time". Desto högre du sätter det värdet desto längre bort blir ljudet, och tvärt om blir motsatt effekt (under 1 sekund för att det ska låta lära står i The "Mixing Engineers manual"). Brukar sätta wet på ca 5-10% på vanlig sång, om du ska ha nån mega stor effekt så kanske du ska ha mer, men det blir inte bra om man dränker sång i för mycket effekter, om man inte har det fullständigt under kontroll såklart.

Redigerat av hwasser
Postat
Till att börja med heter det "sång" på svenska.

Jag säger konsekvent "lead-sång". Är det också något som sticker i de lillgamla öronen?

Postat (redigerat)
Jag säger konsekvent "lead-sång". Är det också något som sticker i de lillgamla öronen?

Inte så farligt. Allra värst är när folk säger "vokaler".

För att tillföra nåt till diskussionen kan jag ju säga att jag själv brukar gilla att inte komprimera sång så hårt, det låter ofta himla trist. Jag parallellkomprimerar oftast huvudsakligen, och slätar bara till de högsta topparna med insertad kompressor (eller om de är väldigt få med automatiserad volym).

EDIT: Och hellre delay än reverb om det inte är ett väldigt minimalistiskt arrangemang.

Redigerat av Dingbats
Postat
kompressor. Hur mycket den ska pressa beror på vilken musikstil och sångare (vissa sångare kan inte hålla en någorlunda jämn volymnivå till mikrofonen).

Sång är typ det krångligaste tycker jag. Eq:a upp lite för att få det att skära igenom. Hur du ska eq:a beror mest på vilken mic. På min shure sm7b skär det överlägset bäst igenom på 1,6 khz, på min neumann tlm103 så skär det igenom bäst på 3,5-4,5 khz. Och sen brukar jag höja lite runt 6-8 khz.

Sen nåt litet reverb brukar jag ta, och sätta väldigt lågt på "time". Desto högre du sätter det värdet desto längre bort blir ljudet, och tvärt om blir motsatt effekt (under 1 sekund för att det ska låta lära står i The "Mixing Engineers manual"). Brukar sätta wet på ca 5-10% på vanlig sång, om du ska ha nån mega stor effekt så kanske du ska ha mer, men det blir inte bra om man dränker sång i för mycket effekter, om man inte har det fullständigt under kontroll såklart.

Men sedan beror det på karaktären på sången oxå. Vissa har pipigare röst, andra dovare osv osv.... på hur man ska mixa den. 😑

Jag är grön på området när det gäller mixning men har kommit fram till att det bästa är att mixa med öronen. 😑

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.