Dingbats Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 Jag har tänkt på en grej. Den ultimata klichén inom all musik måste vara att den tar slut. Alla musikstycken som någonsin har framförts eller spelats in har ett slut. Hur originell och nyskapande man än är, så kommer man till den ofrånkomliga punkt där man tvingas göra det som redan gjorts av alla andra musiker, avsluta stycket. Det känns så... gjort. Jag skulle vilja skapa ett musikstycke som inte har något slut. Det får heller inte upprepa sig, för att bara sätta på en oändlig loop är ju i praktiken detsamma som en början och ett slut, bara att det tas om och om igen. Det får inte heller finnas någon slump inblandad, utan stycket har en förutbestämd gång som är likadan varje gång. Det kan säkerligen lösas på flera sätt; det för mig mest uppenbara är någon form av rekursiv algoritm som samplar den senaste minuten och spelar upp den i förändrad form på något vis. Jag skulle också vilja skapa ett musikstycke som aldrig börjar. För att skapa diskussionsunderlag kan jag ju ställa frågan: Kan ni komma på några fler klichéer av samma magnitud?
AnthonyS Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 Jag har tänkt på en grej. Den ultimata klichén inom all musik måste vara att den tar slut. Alla musikstycken som någonsin har framförts eller spelats in har ett slut. Hur originell och nyskapande man än är, så kommer man till den ofrånkomliga punkt där man tvingas göra det som redan gjorts av alla andra musiker, avsluta stycket. Det känns så... gjort. Jag skulle vilja skapa ett musikstycke som inte har något slut. Det får heller inte upprepa sig, för att bara sätta på en oändlig loop är ju i praktiken detsamma som en början och ett slut, bara att det tas om och om igen. Det får inte heller finnas någon slump inblandad, utan stycket har en förutbestämd gång som är likadan varje gång. Det kan säkerligen lösas på flera sätt; det för mig mest uppenbara är någon form av rekursiv algoritm som samplar den senaste minuten och spelar upp den i förändrad form på något vis. Jag skulle också vilja skapa ett musikstycke som aldrig börjar. För att skapa diskussionsunderlag kan jag ju ställa frågan: Kan ni komma på några fler klichéer av samma magnitud? Att skapa ett musikstycke som aldrig börjar fungerar inte. Eftersom musiken i sista änden är ett resultat av samma energi som producerat allt omkring oss kan den också spåras tillbaka till alltings början. Om du då skulle hävda att musikstycket du presenterar för oss har spelats för alltid skulle det ändå alltid gå att spåra start- punkten för musikstycket tillbaks till tid=noll. Att skapa ett stycke som aldrig upprepar sig om som håller på i evighet borde inte vara så svårt. Exempel: CDEFGAB följt av föregående sekvens med en adderad repetition av varje ton, alltså: CCDDEEFFGGAABB följt av den sekvensen med en adderad repetition av varje ton, alltså CCCDDDEEEFFFGGGAAABBB osv, med antalet upprepningar av varje ton hela tiden ställt till <föregående rad+1> och antalet gånger sagda algoritm upprepas ställt till <mot oändligheten>. Du får dock problemet att mönstret upprepas; D kommer efter C, E kommer efter D osv. men det är nog ofrånkomligt. Det tar inte särskilt lång tid innan alla toner har följt på varandra i samtliga kombinationer. Du skulle kunna lösa problemet med musikstycket som aldrig börjar eller slutar genom att aldrig skriva/framföra det. Vi närmar oss då filosofins gränsland, men tesargumentationen håller. Musikstycket existerar, men det har aldrig börjat spelas (har således ingen början) och eftersom det aldrig har börjat spelas tar det heller aldrig slut. Typ.
Dingbats Postat 27 maj 2010 Trådstartare Postat 27 maj 2010 Att skapa ett musikstycke som aldrig börjar fungerar inte. Eftersom musiken i sista änden är ett resultatav samma energi som producerat allt omkring oss kan den också spåras tillbaka till alltings början. Om du då skulle hävda att musikstycket du presenterar för oss har spelats för alltid skulle det ändå alltid gå att spåra start- punkten för musikstycket tillbaks till tid=noll. Jag vet. Och därför kom jag också till den slutsats som du skriver här: Du skulle kunna lösa problemet med musikstycket som aldrig börjar eller slutar genom att aldrigskriva/framföra det. Vi närmar oss då filosofins gränsland, men tesargumentationen håller. Musikstycket existerar, men det har aldrig börjat spelas (har således ingen början) och eftersom det aldrig har börjat spelas tar det heller aldrig slut. Jag trodde det var klart ur min formulering, men jag var nog för koncis. Det största problemet blir paradoxen att man svårligen kan hävda att man har skrivit stycket om det inte innehåller några ljud, medan just det är nödvändigt för att det inte ska ha en början. Att skapa ett stycke som aldrig upprepar sig om som håller på i evighet borde inte vara så svårt. Exempel: CDEFGAB följt av föregående sekvens med en adderad repetition av varje ton, alltså: CCDDEEFFGGAABB följt av den sekvensen med en adderad repetition av varje ton, alltså CCCDDDEEEFFFGGGAAABBB osv, med antalet upprepningar av varje ton hela tiden ställt till <föregående rad+1> och antalet gånger sagda algoritm upprepas ställt till <mot oändligheten>. Det är en enkel lösning, men lite tråkig. Det kanske kan kombineras med min idé om återsampling av tidigare ljud (som inte behöver vara just den senaste minuten, intervallerna och samplingarnas längder kan variera regelbundet).
therocker Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 Du skulle kunna lösa problemet med musikstycket som aldrig börjar eller slutar genom att aldrigskriva/framföra det. Vi närmar oss då filosofins gränsland, men tesargumentationen håller. Musikstycket existerar, men det har aldrig börjat spelas (har således ingen början) och eftersom det aldrig har börjat spelas tar det heller aldrig slut. Typ. Påminner mig om höjden av ineffektivitet ☺️
aROCKER Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 Jag har tänkt på en grej. Den ultimata klichén inom all musik måste vara att den tar slut. Alla musikstycken som någonsin har framförts eller spelats in har ett slut. Hur originell och nyskapande man än är, så kommer man till den ofrånkomliga punkt där man tvingas göra det som redan gjorts av alla andra musiker, avsluta stycket. Det känns så... gjort. Jag skulle vilja skapa ett musikstycke som inte har något slut. Det får heller inte upprepa sig, för att bara sätta på en oändlig loop är ju i praktiken detsamma som en början och ett slut, bara att det tas om och om igen. Det får inte heller finnas någon slump inblandad, utan stycket har en förutbestämd gång som är likadan varje gång. Det kan säkerligen lösas på flera sätt; det för mig mest uppenbara är någon form av rekursiv algoritm som samplar den senaste minuten och spelar upp den i förändrad form på något vis. Jag skulle också vilja skapa ett musikstycke som aldrig börjar. För att skapa diskussionsunderlag kan jag ju ställa frågan: Kan ni komma på några fler klichéer av samma magnitud? Oj, hur hittar du alla droger Dingbats...den här verkar tung!? Starta med fade in fade out som bara en hund kan höra så är det klart! Seså, marsch tillbaks till pipan!
Dingbats Postat 27 maj 2010 Trådstartare Postat 27 maj 2010 Jag kom på ytterligare en variant på musikstycket som aldrig börjar. Musik består av ljud som består av svängningar, dvs. förändringar i lufttryck. Man kan tänka sig att man reducerar ett musikstycke till en enda punkt; man tar bort tidsdimensionen. Då får man ett konstverk ("musikstycke" vore fel ord) som består av ett lufttryck och inget mer. Det är en konstform som förhåller sig till musiken som fotografiet förhåller sig till filmen. Det är dock inte längre musik, då musik per definition är dynamisk. Jag ser framför mig människor med påsar med olika lufttryck runt huvudet: 208,5 kPa, 49,33 kPa, eller motsvarigheten till mainstream-musik, 101,3 kPa.
AnthonyS Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 Jag kom på ytterligare en variant på musikstycket som aldrig börjar. Musik består av ljud som består av svängningar, dvs. förändringar i lufttryck. Man kan tänka sig att man reducerar ett musikstycke till en enda punkt; man tar bort tidsdimensionen. Då får man ett konstverk ("musikstycke" vore fel ord) som består av ett lufttryck och inget mer. Det är en konstform som förhåller sig till musiken som fotografiet förhåller sig till filmen. Det är dock inte längre musik, då musik per definition är dynamisk. Jag ser framför mig människor med påsar med olika lufttryck runt huvudet: 208,5 kPa, 49,33 kPa, eller motsvarigheten till mainstream-musik, 101,3 kPa. Fast tar vi bort tidsdimensionen kan vi aldrig betrakta det. Då är vi åter på filosofisk mark: finns saker vi inte kan se/höra/känna...
Jilius Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 (redigerat) lite ideer som kanske kan intressera? http://en.wikipedia.org/wiki/Music_of_the_spheres http://en.wikipedia.org/wiki/String_theory http://213.115.230.97:82/templates/norsted...k.aspx?id=20221 "Fast tar vi bort tidsdimensionen kan vi aldrig betrakta det. Då är vi åter på filosofisk mark: finns saker vi inte kan se/höra/känna... " såklart gör dem det, vi kan bara inte se dem/höra dem/känna dem Redigerat 27 maj 2010 av Jilius
Dingbats Postat 27 maj 2010 Trådstartare Postat 27 maj 2010 Fast tar vi bort tidsdimensionen kan vi aldrig betrakta det. Då är vi återpå filosofisk mark: finns saker vi inte kan se/höra/känna... Naturligtvis kan vi det. Att ta bort tidsdimensionen ur en kontinuerlig ström av data är att reducera strömmen till en statisk datapunkt. Det vill säga i fallet musik: ett lufttryck. Lufttryck kan vi uppfatta.
AnthonyS Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 Naturligtvis kan vi det. Att ta bort tidsdimensionen ur en kontinuerlig ström av data är att reducera strömmen till en statisk datapunkt. Det vill säga i fallet musik: ett lufttryck. Lufttryck kan vi uppfatta. Då missuppfattade jag nog dig. Du menar att man i exemplet skulle känna av ett statiskt ljudtryck från en ensam källa? Lufttrycket kan dock fortfarande spåras till tid=noll, och har således en början, även om det rör sig om en statisk datapunkt. Trots att det är statiskt äger det energimängd, och all energimängd stammar från tid=noll. (Förutsatt att man utgår från tillgänglig bevarad energi, och inte energi från tid=negativ) En ensam punkt som utstrålar förändring i lufttryck (vilket den måste göra för att vi ska kunna uppfatta den med hörseln) kommer att påverka omgivningen i form av en sfärisk rekyl. Således utstrålar den moment, och momentet måste ha en källa? Eller?
AnthonyS Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 lite ideer som kanske kan intressera? http://en.wikipedia.org/wiki/Music_of_the_spheres http://en.wikipedia.org/wiki/String_theory http://213.115.230.97:82/templates/norsted...k.aspx?id=20221 "Fast tar vi bort tidsdimensionen kan vi aldrig betrakta det. Då är vi åter på filosofisk mark: finns saker vi inte kan se/höra/känna... " såklart gör dem det, vi kan bara inte se dem/höra dem/känna dem Ja, det är en av ståndpunkterna i denna eviga diskussion. Finns saker som ingen någonsin sett/hört/känt?
Jilius Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 (redigerat) Ja, det är en av ståndpunkterna i denna eviga diskussion. Finns saker som ingen någonsinsett/hört/känt? finns sakerna som vi dagligen ser? frågor som ställts i alla tider och som förhoppningsvis aldrig kommer sluta ställas Redigerat 27 maj 2010 av Jilius
Dingbats Postat 27 maj 2010 Trådstartare Postat 27 maj 2010 Du menar att man i exemplet skulle känna av ett statiskt ljudtryck från enensam källa? Nej, jag menar att man skulle uppfatta ett statiskt lufttryck i ett rum. Lufttrycket kan dock fortfarande spåras till tid=noll, och har således en början,även om det rör sig om en statisk datapunkt. Trots att det är statiskt äger det energimängd, och all energimängd stammar från tid=noll. (Förutsatt att man utgår från tillgänglig bevarad energi, och inte energi från tid=negativ) Att överhuvudtaget prata om tid när det gäller den här konstformen (observera att det knappast längre kan kallas "musik") är irrelevant, precis som att prata om ett fotografis början och slut. Tid är inte en del av konstverket, till skillnad från musik och film.
AnthonyS Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 Nej, jag menar att man skulle uppfatta ett statiskt lufttryck i ett rum. Att överhuvudtaget prata om tid när det gäller den här konstformen (observera att det knappast längre kan kallas "musik") är irrelevant, precis som att prata om ett fotografis början och slut. Tid är inte en del av konstverket, till skillnad från musik och film. Ja, precis. Jag skrev fel i mitt svar. Ja, fast när du pratar om ett musikstycke som aldrig börjar måste vi ju prata om tid, annars blir ju frågeställningen helt onödig. Då är det ju bara att säga "här är musik" och så var problemet löst. Då är ju musik inte längre utgångspunkt i diskussionen, och då förstår jag nog inte riktigt vad vi pratar om. En ny konstform som kallas "statiskt lufttryck"?
Dingbats Postat 27 maj 2010 Trådstartare Postat 27 maj 2010 En ny konstform som kallas "statiskt lufttryck"? Ja, precis. Jag lyckades spåna ifrån det ursprungliga ämnet lite.
therocker Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 En ny konstform som kallas "statiskt lufttryck"? Ett statiskt lufttryck går väl knappast att uppfatta?? Det är väl förändringen av trycket vi hör eller känner.....
AnthonyS Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 Ja, precis. Jag lyckades spåna ifrån det ursprungliga ämnet lite. Jag förstår. Ja, varför inte. Frågan är om inte vår mänskliga perception kommer ha svårt att uppskatta något (ljud) utan början och slut. Om vi kan förstå, liksom. För oss har ju all sinnesstimuli en naturlig början och ett slut. Men det vore intressant. Då närmar ju musiken sig bildkonsten, d v s ett intryck, på sätt och vis utan början och slut, som är beständigt under hela den tid vi väljer att utsätta våra sinnen för konstverket i fråga. Det är i allra högsta grad tänkvärt.
Dingbats Postat 27 maj 2010 Trådstartare Postat 27 maj 2010 Ett statiskt lufttryck går väl knappast att uppfatta?? Det är väl förändringen av trycket vi hör eller känner..... Man kan uppfatta det, men inte som ljud. Om lufttrycket i rummet du sitter i ändrades till 900 kPa skulle du känna dig aningen trängd, till exempel.
AnthonyS Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 Ett statiskt lufttryck går väl knappast att uppfatta?? Det är väl förändringen av trycket vi hör eller känner..... Nej, det är helt sant. Bra poäng. Eller jo, uppfattas kan det, men det blir nog i form av smärta eller bara tryckkänsla i öronen. Kanske avsågs i själva verket en svängning? Fast då blir det en ton. Och framför allt, då blir tidsaspekten återigen central. Däremot kan vi uppfatta det med hjälp av tiden före vi utsatte oss för stimuli, och ha den som referens när vi värderar det nya intrycket. En teknik hjärnan använder en hel del, inte minst när det kommer till ljud.
therocker Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 Man kan uppfatta det, men inte som ljud. Om lufttrycket i rummet du sitter i ändrades till 900 kPa skulle du känna dig aningen trängd, till exempel. Ja men det är ju förändringen man känner, sen blir det ju statiskt ihoptryckt liksom. Och du skulle ju ha ditt lufttryck i små påsar på huvudet?? (som väl blir ganska stora vid alltför höga tryck)
Dingbats Postat 27 maj 2010 Trådstartare Postat 27 maj 2010 Ja men det är ju förändringen man känner, sen blir det ju statiskt ihoptryckt liksom. Ja, man skulle känna det som ett tryck helt enkelt. Inget konstigt med det. Och du skulle ju ha ditt lufttryck i små påsar på huvudet?? (som väl blir ganska stora vid alltför höga tryck) Ja, vadå?
therocker Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 Ja, man skulle känna det som ett tryck helt enkelt. Inget konstigt med det. Ja, vadå? Okej då, men det lär blir problem när du anmäler ditt verk (lufttryck) till STIM. Får du ersättning varje gång någonting genererar ditt lufttryck?
Dingbats Postat 27 maj 2010 Trådstartare Postat 27 maj 2010 Okej då, men det lär blir problem när du anmäler ditt verk (lufttryck) till STIM. Får du ersättning varje gång någonting genererar ditt lufttryck? Stim har såklart ingenting med saken att göra, eftersom det inte är ett musikaliskt verk. Som jag sa, den här konstformen förhåller sig till musik som fotografi förhåller sig till film.
Jilius Postat 28 maj 2010 Postat 28 maj 2010 Vilket larv. Skriv en hit istället. vilket trams, skapa musik ist 😛
Lejnoss Postat 28 maj 2010 Postat 28 maj 2010 Haha jag kom att tänkta på detta när jag läste denna tråden 😛 : http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=2178938
aROCKER Postat 28 maj 2010 Postat 28 maj 2010 vilket trams, skapa musik ist 🙂 Nix, en HIT, klart mycket svårare och gläder fler! 😛
therocker Postat 28 maj 2010 Postat 28 maj 2010 Haha jag kom att tänkta på detta när jag läste denna tråden 🙂 : http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=2178938 Hahaha, snacka om lång låt 😛 Stycket inleddes 2001 med ett och ett halvt års tystnad, och senast det byttes ton var 2006. I helgen flyttade man alltså på tyngderna som håller nere tangenterna på den medeltida kyrko-orgeln i Halberstadt. Konserten kommer att vara klar år 2639. Tanken med stycket att det ska stå som en motkraft till nutidens hets och stress. Undrar vad en biljett till konserten kostar? 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.