Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

För det första. VBR = Variable Bitrate Recording... 😄 Och jag som ser mycket WÄRZ om dagarna ser rätt mycket encodningar med VBR. VBR är helt enkelt överlägset. Den drar ner kvaliten när det inte behövs hög kvalitet, tex vid tystnader eller perioder då det är simpel vågformsdata. När det istället behövs hög kvalitet ökar den kvaliten. Detta resulterar i att en VBR-MP3a låter väldigt mycket bättre än en som är encodad med CBR, med samma filstorlek. VBR tar dock en jävla tid att komprimera till, vilket gör att jag aldrig någonsin pallar komprimera mina WAVs i VBR. Plus att man måste re-encoda VBR-material för att kunna streama det.

Kan dessutom tilläggas att DVD-filmer använder sig av VBR.

Postat
För det första. VBR = Variable Bitrate Recording... 😄 Och jag som ser mycket WÄRZ om dagarna ser rätt mycket encodningar med VBR. VBR är helt enkelt överlägset. Den drar ner kvaliten när det inte behövs hög kvalitet, tex vid tystnader eller perioder då det är simpel vågformsdata. När det istället behövs hög kvalitet ökar den kvaliten. Detta resulterar i att en VBR-MP3a låter väldigt mycket bättre än en som är encodad med CBR, med samma filstorlek. VBR tar dock en jävla tid att komprimera till, vilket gör att jag aldrig någonsin pallar komprimera mina WAVs i VBR. Plus att man måste re-encoda VBR-material för att kunna streama det.

Jo jag är medveten om hur VBR och CBR fungerar. Vart nyfiken varför

man så sällan stöter på det när det skall vara så bra. Men det beror altså på att ingen orkar coda till VBR?

Postat

Jo jag är medveten om hur VBR och CBR fungerar. Vart nyfiken varför

man så sällan stöter på det när det skall vara så bra. Men det beror altså på att ingen orkar coda till VBR?

Jag antar det. Men jag ser VBR-MP3or rätt ofta. 50/50 ungefär.

Postat

Ett litet tillägg: För nedladdning (som i Demoforumet här) är vbr alldeles ypperligt, medan cbr endast duger för att strömma ljud - som exempelvis nätradiostationer baserade på mp3.

Alla nya kodare har stöd för vbr. Även aac/mp4, utom den som finns inbyggd i iTunes. Dock ska deta enligt rykte vara på väg att ändras om det inte redan har gjort det i den senaste versionen. Har inte kollat på ett tag.

Personligen använder jag aldrig cbr. Den kvalitet man får genom vbr är klart värd den extra tid det tar att koda.

Postat

kan också tillägga att även bärbara mp3-spelare kan ha vissa problem med vbr. Min JOS-MP100 spökade till tidsräkningen rätt ordentligt när man använde vissa vbrkodade filer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.