debatt Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 (redigerat) Det mest fantastiska var att ryssarna hade tagit de typiska ESC-tonföljderna och vänt på dem tvärtom, adderat med smått komiska inslag och ändå fått det till att låta typisk rysk folkmusik. Strålande! Andra gången i världshistorien som jag funderat på att köpa en ESC-låt. Första gången var Per Lucia, italienskt bidrag 1983. Men det har aldrig hänt. Redigerat 30 maj 2010 av debatt
KillwithSkill Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 Jag har bubblat om detta förut... Norges låt i slutet är en total ripoff av låten Anthem. Och må det vara hänt.. Men man undrar hur pass medvetet det var? Men så hittade jag två olika slut på låten via you tube, inget märkvärdig ändring. Det ant sista ackordet så håller dom ut en fjärdedel längre, så att det inte blir exakt som anthem. Jag rippade detta lyssna här: Your browser does not support the HTML5 audio tag Först den första versionen, sen kommer Anthem. Sen kommer den nya versionen på låten där den extra fjärdedelen är med. Började googla eftersom det var så uppenbart och förstår att det är så... http://en.kendincos.net/video-djptddj-didr...hem-chess-.html
Fidden Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 Jodå, det var väldigt likt, men det handlar om en kort ackordföljd och inte någon melodi-ripoff. Själv hade jag bara noterat likheten med queens radio gaga i sångpartiet precis innan likheten killwithskill påvisar. Hörs också den i mp3-filen som länkas ovan, men det handlar bara om två takter och dessutom bara till 50%, så det var inget som upprörde mig direkt. Faktiskt satt jag och tänkte på hur mycket bättre norges låt skulle låtit om Tommy Körberg sjöng den. Speciellt då i de lägre tonerna.
Matthew L Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 Det mest fantastiska var att ryssarna hade tagit de typiska ESC-tonföljderna och vänt på dem tvärtom, adderat med smått komiska inslag och ändå fått det till att låta typisk rysk folkmusik. Strålande! Andra gången i världshistorien som jag funderat på att köpa en ESC-låt. Första gången var Per Lucia, italienskt bidrag 1983. Men det har aldrig hänt. Jag är på din sida debatt. Rysslands låt växte rejält. Georgien & Tyskland var också bra. Även Albanien & Rumänien. Danmark var ju verkligen en mix av Tina Turners "Simply the Best" och "Every breath...". Trist plagiat med andra ord. U®kraina var absolut sämst. Textmässigt påminde det mycket om mina första texter från tonåren vilket alltid är obehagligt att återuppleva... 😉
Glaskatten (oregistrerad) Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 U®kraina var absolut sämst. Ukraina var snarare bäst även om jag kan hålla med om texten var bitvis pinsam, men vilken känsla bruden förmedlade, WOW! Danmark var ett rent plagiat... Tyska tjejen var så sjukt influerad av Lily Allen & Amy Wine"barrel" att det var pinsamt! Och helt klart hade Salem kommit topp 5 bland dessa låtar.
Assar Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 Ukraina var snarare bäst även om jag kan hålla med om texten var bitvis pinsam, men vilken känsla bruden förmedlade, WOW! +99% (texten var totalt pinsam!) Sen gillade jag också ... 😄Klart snyggast den kvällen ...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 (redigerat) +99% texten var totalt pinsam! Inte i jämförelse med de flesta andra texter som framfördes igår... Redigerat 30 maj 2010 av Glaskatten
KillwithSkill Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 Hehehe, vad var det för skitlåt där det satt en snubbe & brud och spelade på varsin flygel. DEN texten är vad man brukar nynna på när man gör narr av gammal 80-tals hårdrock. Sånt som Kiss är experter på. Fire, burning, desire osv.. JÖSSES !
Amis Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 Roligt att se hur några av dem bästa låtarna mals till färs medan några av dem sämsta upphöjs till skyarna 🙂 Nej, jag tänker inte tala om vad för låtar det är 😛 Man kan kanske inte tävla i musik trots allt...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.