KillwithSkill Postat 24 maj 2010 Postat 24 maj 2010 Paul Gray #2 The Pig i Slipknot dog den 24-05-2010 efter att ha tagit en överdos! Detta bekräftas av media. Dock så står det inget på http://www.slipknot1.com/
Valle Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 Har alltid tyckt Slipknot — som band — var intressanta och fantasifulla när det gäller dess image och framträdande och, inte minst, dess något udda konstellation. Men vem var då musikern Paul Gray? Med anledning av hans död skriver någon på Aftonbladet att "Det är en fruktansvärd förlust för musiken"... Var han så inflytelserik?
AnthonyS Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 Har alltid tyckt Slipknot — som band — var intressanta och fantasifulla när det gäller dess image och framträdande och, inte minst, dess något udda konstellation. Men vem var då musikern Paul Gray? Med anledning av hans död skriver någon på Aftonbladet att "Det är en fruktansvärd förlust för musiken"... Var han så inflytelserik? Det är väl en fruktansvärd förlust för musiken så fort en musiker dör?
Valle Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 Det är väl en fruktansvärd förlust för musiken så fort en musiker dör? En förlust är det definitivt! För dig, för familjen, för vännerna, för fansen, för kollegorna... Men för musiken?
pikzel Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 Har alltid tyckt Slipknot — som band — var intressanta och fantasifulla när det gäller dess image och framträdande och, inte minst, dess något udda konstellation. Men vem var då musikern Paul Gray? Med anledning av hans död skriver någon på Aftonbladet att "Det är en fruktansvärd förlust för musiken"... Var han så inflytelserik? De återger ju bara vad Matt Nyberg i Facecage sa. Men visst är det väl en stor förlust för musiken, Gray var som sagt med och startade Slipknot som har påverkat metalscenen väldigt mycket.
Valle Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 Men visst är det väl en stor förlust för musiken, Gray var som sagt med och startade Slipknot som har påverkat metalscenen väldigt mycket. Mmm, jag har också kunnat dra en slutsats om att det är en uppfattning... Men jag känner nästan inte till något alls om någon av de enskilda medlemmarna i Slipknot, och inte heller mycket om den nu bortgångne Gray. Som jag sa ovan: En förlust är det definitivt! För dig, för familjen, för vännerna, för fansen, för kollegorna... Men för musiken? Att en musikers död är en "fruktansvärd förlust för musiken" är ju inte direkt en skitsak, och Gray var uppenbarligen mycket "större" än jag någonsin kunnat föreställa mig. Jag har helt enkelt missat något här — och jag är nyfiken.
AnthonyS Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 Mmm, jag har också kunnat dra en slutsats om att det är en uppfattning... Men jag känner nästan inte till något alls om någon av de enskilda medlemmarna i Slipknot, och inte heller mycket om den nu bortgångne Gray. Som jag sa ovan: En förlust är det definitivt! För dig, för familjen, för vännerna, för fansen, för kollegorna... Men för musiken? Att en musikers död är en "fruktansvärd förlust för musiken" är ju inte direkt en skitsak, och Gray var uppenbarligen mycket "större" än jag någonsin kunnat föreställa mig. Jag har helt enkelt missat något här — och jag är nyfiken. Han var ju en av grundarna oc Slipknot, och även om jag inte uppskattar deras musik varken på platta eller live, så har de ju påverkat metalscenen ordentligt.
Overkill Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 Han var ju en av grundarna oc Slipknot, och även om jag inte uppskattar deras musik varkenpå platta eller live, så har de ju påverkat metalscenen ordentligt. Men det är väl ändå skillnad på att ha inflytande på musiken i form av sitt eget spelande eller i en mer kollektiv form som band? Det är väl snarare Slipknot som band än han som basist som haft någon påverkan på metalscenen.
Vallhagen Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 Men det är väl ändå skillnad på att ha inflytande på musiken i form av sitt eget spelande eller i en mer kollektiv form som band? Det är väl snarare Slipknot som band än han som basist som haft någon påverkan på metalscenen. Tja, säg inte det. Nu kan inte jag heller Slipknot, men om den här killen är jämförbar med Steve Harris i Iron Maiden, eller föralldel Phil Lynott (RIP), så förstår åtminstone jag saknaden.
pikzel Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 Men det är väl ändå skillnad på att ha inflytande på musiken i form av sitt eget spelande eller i en mer kollektiv form som band? Det är väl snarare Slipknot som band än han som basist som haft någon påverkan på metalscenen. Blir inte det lite som att säga att Zlatan inte har inflytande på fotbollsvärlden i form av sitt eget spelande, utan i en mer kollektiv form som lag? Gray var med och bildade ett band som förändrade musiken, inte unikt och ingen världssensation, men utan tvekan viktig. Det ska väl sägas att jag inte vet mer om honom än så, och jag sörjer inte direkt hans bortgång, men jag förstår att någon kan uttala sig så om honom. Däremot kan man ju fråga sig varför vi diskuterar en recitation av Aftonhoran. En annan fråga, tycker ni det är tragiskt att han dog av en överdos, eller levde han sitt liv till fullo?
Egghuvud Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 Svårt att se hur missbruk skulle kunna ha något med att "leva sitt liv till fullo". 38 år käns också lite väl kort även om det var ett intensivt liv. Killen hade väl haft svårigheter tidigare med både sprit och droger om jag inte minns fel. Synd iallfall, fast han blir säkert ersatt och Slipknot lever nog vidare.
Overkill Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 Blir inte det lite som att säga att Zlatan inte har inflytande på fotbollsvärlden i form av sitt eget spelande, utan i en mer kollektiv form som lag?Gray var med och bildade ett band som förändrade musiken, inte unikt och ingen världssensation, men utan tvekan viktig. Det ska väl sägas att jag inte vet mer om honom än så, och jag sörjer inte direkt hans bortgång, men jag förstår att någon kan uttala sig så om honom. Däremot kan man ju fråga sig varför vi diskuterar en recitation av Aftonhoran. En annan fråga, tycker ni det är tragiskt att han dog av en överdos, eller levde han sitt liv till fullo? Säg såhär: Jimmy Page i Led Zeppelin har haft stor påverkan på musiken både som sig själv som gitarrist och som medlem av Led Zeppelin. Har Paul Gray haft någon påverkan på musiken som sig själv som basist eller som medlem av ett band (och vem som startade vad är skitsamma)? Menar inte att förringa hans insats, men för att ha haft något inflytande på musiken som basist krävs mer än att bara ha varit på rätt plats och hamnat i ett inflytelserikt band.
Valle Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 Däremot kan man ju fråga sig varför vi diskuterar en recitation av Aftonhoran. ... sa han/hon och slängde in en fråga som han/hon tyckte var viktigare, men som inte är något annat än brist på respekt gentemot den avlidne. Vem är du (och jag) att spekulera i huruvida Gray "levde (...) sitt liv till fullo"?
AnthonyS Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 Säg såhär: Jimmy Page i Led Zeppelin har haft stor påverkan på musiken både som sig själv som gitarrist och som medlem av Led Zeppelin. Har Paul Gray haft någon påverkan på musiken som sig själv som basist eller som medlem av ett band (och vem som startade vad är skitsamma)? Menar inte att förringa hans insats, men för att ha haft något inflytande på musiken som basist krävs mer än att bara ha varit på rätt plats och hamnat i ett inflytelserikt band. Fast då måste vi ställa oss frågan hur stort inflytande Jimmy Page hade haft som gitarrist om han aldrig varit med i något band. Förmodligen betydligt mindre, hur bra han än må vara. Såna resonemang är oerhört svåra.
pikzel Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 ... sa han/hon och slängde in en fråga som han/hon tyckte var viktigare, men som inte är något annat än brist på respekt gentemot den avlidne. Vem är du (och jag) att spekulera i huruvida Gray "levde (...) sitt liv till fullo"? Är det bristande respekt att diskutera en annan människas livsstil? Varför måste vi ha den här puritanistiska synen på livet och döden?
KillwithSkill Postat 25 augusti 2010 Trådstartare Postat 25 augusti 2010 Slipknot släpper en live-DVD http://www.slipknot1.com/news Gött att det rör lite på sig! Fan inte lätt för dom!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.