Jump to content
Annons

Vilket hade du valt?


Recommended Posts

Hej.

Jag har efter mycket om och men gjort mitt val när det gäller ljudkort, ordern ligger i luften och jag har fått kalla kårar...

Ni som har benkoll på detta:

Om ni har 5-7 loppor i fickan, vill ha 2 in/ut, MIDI, gärna rack... Vilket av följande 5 ljudkort hade DU valt och varför?

› Focusrite Liquid Saffire 56/Focusrite Saffire Pro 40 (ca 4500-6500:-)

› Apogee Duet (ca 4500:-)

› PreSonus Firestudio/PreSonus Firestudio Tube (6000-7000:-)

(Ja, ännu en tråd om detta... Men det är ju sånt här vi ska prata om på forumet väl..?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För stabilitet, kvalitet och praktiska funktioner hade jag valt Apogee.

Däremot är den, som Gilbert påpekar, betydligt dyrare än sina konkurrenter.

Dessutom saknar den midi in och ut. Så du får i så fall komplettera med ett separat midi-interface (typ klaviatur som ansluts via USB).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Eller om du bara behöver två in/ut + Midi:

http://www.m-audio.com/products/en_us/Audiophile192.html

Har själv Delta 1010 och är nöjd med det. Kortet har funnits länge på marknaden och har riktigt stabila drivrutiner. Tyvärr görs inte så jättemycket PCI-kort nuförtiden trots att PCI faktiskt är det bästa alternativet för lägst CPU-last.

Skulle jag valt någon av de tre du nämnt så kanske Focusrite Saffire 56

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Praktiska funktioner? Förutom hjulet vilka tänker du på då?

har du använt duet eller har du bara läst om det?

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

För stabilitet, kvalitet och praktiska funktioner hade jag valt Apogee.

Däremot är den, som Gilbert påpekar, betydligt dyrare än sina konkurrenter.

Dessutom saknar den midi in och ut. Så du får i så fall komplettera med ett separat midi-interface (typ klaviatur som ansluts via USB).

+1 om du verkligen bara behöver 2 in/ut och använder Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag har efter mycket om och men gjort mitt val när det gäller ljudkort, ordern ligger i luften och jag har fått kalla kårar...

Ni som har benkoll på detta:

Om ni har 5-7 loppor i fickan, vill ha 2 in/ut, MIDI, gärna rack... Vilket av följande 5 ljudkort hade DU valt och varför?

› Focusrite Liquid Saffire 56/Focusrite Saffire Pro 40 (ca 4500-6500:-)

› Apogee Duet (ca 4500:-)

› PreSonus Firestudio/PreSonus Firestudio Tube (6000-7000:-)

(Ja, ännu en tråd om detta... Men det är ju sånt här vi ska prata om på forumet väl..?)

Jag håller med Gilbert - vad gör Dueten i din lista?

Jag har använt Duet i drygt 1,5 år, och har fortfarande kvar det när jag vill

linea in lite gitarr eller micka upp något lite snabbt. Men man ska veta

att Dueten är väldigt begränsad. Den gör det den gör väldigt bra,

men den gör inget mer. Stort plus dock för bra preamps och omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Vad gör Dueten i din lista"... "Stort plus dock för bra preamps och omvandlare"...

Kanske därför? 😄

Inte för att låta som en surkuk, men får väl förtydliga 1a posten då ingen hittills egentligen svarat på frågan...

Jag har gjort MITT val.

Om ni har 5-7 loppor i fickan, vill ha 2 in/ut, MIDI, gärna rack... Vilket av följande 5 ljudkort hade DU valt och varför?

För att sammanfatta det hela: Vilket av följande FEM ljudkort hade DU valt, om det räcker med 2 in/ut för dig? Vilket tycker du själv du får mest ljudkort för pengarna av följande FEM ljudkort (ljudmässigt, preamps, omvandlare, överskådlighet, övriga funktioner osv)? Vilka för- och nackdelar tycker du finns för respektive ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där!

Och med vilken motivering..?

Tja, om vi börjar med de önskemål som ställdes i början av tråden:

* Rack

* Midi I/O

* Två preamps

Utöver detta:

Ytterligare 6st preamps!

Totalt 20 I/O (inkl. ADAT och S/P-DIF).

Två st hörlursförstärkare med individuell volymkontroll.

DSP-mixer.

Alla I/O balanserade (till skillnad från Duet …).

Link to comment
Dela på andra sajter

(massa text)

Kanon! Tack för det.

Mycket lull lull alltså 😄

Anledningen till att Duet är med på listan är just för att jag hört att preamparna och AD/DA-omvandlar'n ska vara så "otrooooligt" bra. Men de är kanske precis lika bra i Focusrite och PreSonus (när vi snackar denna prisklass alltså)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon! Tack för det.

Mycket lull lull alltså 😄

Anledningen till att Duet är med på listan är just för att jag hört att preamparna och AD/DA-omvandlar'n ska vara så "otrooooligt" bra. Men de är kanske precis lika bra i Focusrite och PreSonus (när vi snackar denna prisklass alltså)?

Även om AD/DA-omvandlarna är liiiiite bättre (på pappret …) hos någon enhet så brukar denna skillnad vara försumbar när man räknar in hela kedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att Duet är med på listan är just för att jag hört att preamparna och AD/DA-omvandlar'n ska vara så "otrooooligt" bra. Men de är kanske precis lika bra i Focusrite och PreSonus (när vi snackar denna prisklass alltså)?

Svårt att generalisera. Jag använder PreSonus mickpreampar och A/D-omvandling relativt ofta. Prisvärda saker. Däremot uppskattar jag inte deras lösning på mjukvarumixer.

Detsamma med Focusrite. Upptäckte dessutom av en slump att Saffire 56 har olika fördröjning för de olika analoga ingångarna. Blir lätt lite opraktiskt om man vill spela in flera signaler för samma ljudkälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upptäckte dessutom av en slump att Saffire 56 har olika fördröjning för de olika analoga ingångarna. Blir lätt lite opraktiskt om man vill spela in flera signaler för samma ljudkälla.

”Liquid Pre-amp”-teknologin och är inget man kommer undan om man väljer att nyttja detta men frågan är om det fortfarande blir en delay om du väljer ”Flat (Default)” som preamp för dessa ingångar?

Link to comment
Dela på andra sajter

”Liquid Pre-amp”-teknologin och är inget man kommer undan om man väljer att nyttja detta men frågan är om det fortfarande blir en delay om du väljer ”Flat (Default)” som preamp för dessa ingångar?

Jepp. Till och med om du väljer line.

Flat är förresten det enda läge jag skulle överväga att använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju därför man vänder sig till forum för att få svar av folk med personliga erfarenheter!

Läsa sig till specar kan vem som helst göra, men specar håller ju aldrig i slutändan p.g.a. mjukvaran!

Är också ute efter ett nytt bra firewire ljudkort, med många in, rack monterat, Hi-Z inputs... men blir inte klok på något!

Alla korten verkar ha flaws på ett eller annat sätt, är det inte preamparna, så är det mjukvaran o.s.v.

Själv verkar det luta mot RME FF800, då det verkar vara det enda som får bra recensioner överallt, o alla pratar om hur bra totalmix är, men ingen beskriver riktigt varför totalmix mjukvaran är bra!

Har hittils kört:

Creamware PulsarII, grymt ljud, grymt tänk, grymma instrument... men faaaan va ostabilt!

M-Audio 1010, missnöjd med ljudkvalitet. Platt som faaaan! men riktigt stabila drivers

M-Audio Firewire Audiophile, missnöjd med ljudkvalitet. Platt som faaaan! men riktigt stabila drivers

Motu 828, euuugghhh, aldrig Motu igen... de verkar ha ett gäng riktig kinesutvecklare för mjukvaran (även om de är amerikanska)!

Har spanat på:

Presonus Firestudio, väldigt skiftande omdömen

Focusrite Liquid Saffire 56, väldigt skiftande omdömen

TC Electronic StudioKonnekt 48, stabilitets issues och övriga buggar

RME FF800, inga direkta nackdelar, men heller inga goa effekter o.s.v. vad jag kan läsa mig till, dessutom är det långt ifrån nytt!

Någon som kört och har personliga rekommendationer på ovanstående ljudkort, eller något annat märke av motsvarande kvalitet?

Kör PC, så Apogee är ingen möjlighet.

Mvh

Mikael

P.S. ursäkta HiJackningen av tråden, men det kändes onödigt att starta ytterligare en "Vilket ljudkort skall jag ha" tråd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju därför man vänder sig till forum för att få svar av folk med personliga erfarenheter!

Läsa sig till specar kan vem som helst göra, men specar håller ju aldrig i slutändan p.g.a. mjukvaran!

Är också ute efter ett nytt bra firewire ljudkort, med många in, rack monterat, Hi-Z inputs... men blir inte klok på något!

Alla korten verkar ha flaws på ett eller annat sätt, är det inte preamparna, så är det mjukvaran o.s.v.

Själv verkar det luta mot RME FF800, då det verkar vara det enda som får bra recensioner överallt, o alla pratar om hur bra totalmix är, men ingen beskriver riktigt varför totalmix mjukvaran är bra!

Har hittils kört:

Creamware PulsarII, grymt ljud, grymt tänk, grymma instrument... men faaaan va ostabilt!

M-Audio 1010, missnöjd med ljudkvalitet. Platt som faaaan! men riktigt stabila drivers

M-Audio Firewire Audiophile, missnöjd med ljudkvalitet. Platt som faaaan! men riktigt stabila drivers

Motu 828, euuugghhh, aldrig Motu igen... de verkar ha ett gäng riktig kinesutvecklare för mjukvaran (även om de är amerikanska)!

Har spanat på:

Presonus Firestudio, väldigt skiftande omdömen

Focusrite Liquid Saffire 56, väldigt skiftande omdömen

TC Electronic StudioKonnekt 48, stabilitets issues och övriga buggar

RME FF800, inga direkta nackdelar, men heller inga goa effekter o.s.v. vad jag kan läsa mig till, dessutom är det långt ifrån nytt!

Någon som kört och har personliga rekommendationer på ovanstående ljudkort, eller något annat märke av motsvarande kvalitet?

Kör PC, så Apogee är ingen möjlighet.

Mvh

Mikael

P.S. ursäkta HiJackningen av tråden, men det kändes onödigt att starta ytterligare en "Vilket ljudkort skall jag ha" tråd!

Jag tror det är svårt att bli besviken på ett RME-kort ... Så länge det har de funktioner du behöver så kan jag varmt rekommendera RME.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nästan samtliga nya interface har ju limiters på ingångarna, samt en massa annat nice som kompressorer, EQ o.s.v. som ju inte belastar CPU'n, FF800 verkar ju sakna allt lulllull. Och dessutom är den ju snart 5 år gammal! Även om det låter bra, så känns det som det borde komma en ersättare när som helst... och det gör att man inte riktigt vill lägga pengarna bara!

Någon som sitter på ett FF800 här? Och vill dela med sig av erfarenheter. Vilka punkter skulle ni radda upp på minussidan?

Ett annat interface som är intressant är SonicCore Xite-1 är ju helt grym, men det är ju så att Sonic Core är f.d. Creamware... och det är issues med programvaran, inge 64bit stöd ännu, kommer nästa månad (som de sagt i snart 14månader!)

Mvh

Mikael

Redigerat av DiMoose
Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan samtliga nya interface har ju limiters på ingångarna, samt en massa annat nice som kompressorer, EQ o.s.v. som ju inte belastar CPU'n, FF800 verkar ju sakna allt lulllull. Och dessutom är den ju snart 5 år gammal! Även om det låter bra, så känns det som det borde komma en ersättare när som helst... och det gör att man inte riktigt vill lägga pengarna bara!

Någon som sitter på ett FF800 här? Och vill dela med sig av erfarenheter. Vilka punkter skulle ni radda upp på minussidan?

Jag ser det som något positivt att man inte betalar för något som man inte använder ändå. Något som man först kan tycka är negativt med FF800 är att den inte har någon analog volymkontroll för utgång 1&2 (eller 3-8 heller för den delen) men när man tänker efter så är det logiskt för dels så har troligtvis köparen av ett FF800 redan en volym ösning och dels så vore det troligtvis oergonomiskt att ha volymen på FF800 då den säkerligen kommer sitta rackad. Återigen, man betalar inte för något i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som sitter på ett FF800 här? Och vill dela med sig av erfarenheter. Vilka punkter skulle ni radda upp på minussidan?

Bara minussidan? :rolleyes:

Minus: Den har mickgain på framsidan som man vill komma åt. Vore smart att kunna justera den via mjukvara istället, så slapp den interfacet stå framme. Å andra sidan finns en kompetent monitorlösning i mjukvaran som jag önskar vore hårdvara istället. Så det är both ways. Lite snyggare användrgränssnitt på mjukvaran har inte varit fel heller. RME har arbetat vidare med Totalmix och inkluderat effekter till Fireface UC. Skulle vara smidigt om de även kunde lägga till fler renodlade mixfunktioner som mute-grupper, fasvändning etc. Skulle förenkla när man lägger upp monitormixar. Men vilket ljudkort har det. Nu är jag extremt kräsen. 🙂 En annan sak jag kom att tänka på häromdagen är att det vore riktigt smidigt om man kunde styra totalmix via midicontroller.

Plus: Stabilt, bra ljudkvalitet, goda expansionsmöjligheter (upp till 26 analoga in per fireface 800). Och visst följer det med extra lull-lull, men till skillnad mot andra tilverkare är det riktigt vettiga smp funktioner. Högimpedansingången har till exempel en limiter. Det gör att du kan ansluta en bas, gitarr eller ett rhodes och slippa bekymra dig över att något enstaka anslag slår över. Dessutom kan man aktivera en stärkarsimulator på den ingången.

En funktion som jag verkligen uppskattar, men använder otroligt sällan, är möjligheten att justera samplingsfrekvensen i procent. Säg att du ska spela in ett blåsinstrument eller ett piano som ligger några cent fel. Då är det bara att anpassa inspelningen med pitchregeln och voila, instrumentet ligger plötsligt rätt i pitch! Glöm inte att återställa samplingsfrekvensen efter inspelningen är avklarad. 😛

Sedan följer programmet Digicheck med, som mäter och analyserar ljudströmmar i realtid. Här finns flera typer av nivåmätare, goniometer och bitdjupmätare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: Den har mickgain på framsidan som man vill komma åt. Vore smart att kunna justera den via mjukvara istället, så slapp den interfacet stå framme.

Men detta kostar givetvis pengar då du måste ha en digitlstyrd preamp.

Å andra sidan finns en kompetent monitorlösning i mjukvaran som jag önskar vore hårdvara istället.

? Totalmix körs på hårdvaran (DSP i ljudkortet), eller vad menar du?

En annan sak jag kom att tänka på häromdagen är att det vore riktigt smidigt om man kunde styra totalmix via midicontroller.

Det kan man.

Link to comment
Dela på andra sajter

? Totalmix körs på hårdvaran (DSP i ljudkortet), eller vad menar du?

Jag menar att det är osmidigt att kontrollera lyssning/monitor med mus. Det hade varit bättre med fysiska rattar. Och jag är medveten om att jag motsäger mig själv där. Det var lite poängen. 😉

Det kan man.

Kul! Det måste jag kolla upp! Har en Behringer fadercontroller som inte används till något särskilt under tracking. Hade varit smutt att lägga upp mixar med hjälp av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...