henk2055 Postat 23 maj 2010 Anmäl Dela Postat 23 maj 2010 Hej! Jag har lite problem med den inbyggda mixern i Superior drummer 2.0. Jag tycker nivåmätarna är så himla slöa och konstiga och jag har väldigt svårt för att se om en enskild kanal går i toppen och klipper. Vanligtvis brukar det ju detta framgå på något sätt genom att en röd lampa tänds eller att mixern på något annat sätt talar om att nivån har gått i taket, men detta verkar ju inte finnas i SD2. Ni som använder denna annars utomordentliga plugg. Har ni nånsin känt av detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lars XLN Audio Postat 24 maj 2010 Anmäl Dela Postat 24 maj 2010 Det behövs ofast inte peakmätare inne i pluggar, du har i princip obegränsat med headroom ända fram till din slutgiltiga masterregel i ditt musikprogram. Du kan t ex höja en kanal 50 dB och sen sänka 50 dB på mastern så får du samma resultat! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 24 maj 2010 Anmäl Dela Postat 24 maj 2010 (redigerat) Det behövs ofast inte peakmätare inne i pluggar, du har i princip obegränsat med headroom ända fram till din slutgiltiga masterregel i ditt musikprogram.Du kan t ex höja en kanal 50 dB och sen sänka 50 dB på mastern så får du samma resultat! Gäller detta även ”fixed point” (till skillnad från ”floating point”)? EDIT: Hittade troligtvis svaret själv: "With Pro Tools and other fixed-point systems, the story is quite different. Pro Tools runs on Digidesign's proprietary TDM hardware, which has a 24-bit-wide, time-domain multiplexed bus. The program uses 48-bit double-precision, fixed-point math, so each signal inside the mixer uses up two TDM channels, or multiplexing time slots, to travel over the TDM bus. Things get pretty complicated trying to figure out exactly what Pro Tools' meters are telling you, but Digidesign reserves a number of bits above 0 dBfs for headroom. As in native systems, channel clip indicators show that the signal will clip if it is sent to a DAC (as opposed to showing that it is clipping internally). On the other hand, the clip indicator of a master-fader strip does show actual clipping. It's possible, though not easy, to clip this output — a loud film mix with a lot of channels might be able to do so. Pro Tools LE complicates the situation further because it is a native system and uses a 32-bit floating-point engine. The metering is complicated in LE, but two key meters — the prefader-channel meter and the final master-fader output meter — are 24-bit fixed; therefore, clipping really means clipping. To suit LE's floating-point engine, most RTAS plug-ins use 32-bit floating-point math. That makes the use of RTAS plug-ins in a TDM system a little messy, because the signals need to be converted between the two representations." http://emusician.com/tutorials/max_headroom/ men det vore ändå kul med en kommentar från Lars. Redigerat 24 maj 2010 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.