Jump to content
Annons

Micken uppside down

Recommended Posts

Noumenon (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hur kommer det sig att ma pÄ mÄnga studiobilder ser att sÄngmicken Àr "upp och ner"?

Vad för upptagningsskillnad Àr det?

EDIT: Tydliggjorde rubrik frÄn "SÄng..." /olsberg

EDIT 2: Slog samma trÄdar /Soundborn

Redigerat av Soundborn
Sammanslagning av trÄdar
Annons
  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

kan ju vara för att folk viftar runt med armar och ben nĂ€r de sjunger med inlevelse sĂ„ de inte skada micken 😏

har svÄrt att se att det skulle bli bÀttre bara för att den Àr uppÄner

botten upp Àr i af uppÄner

Postat

Om man inte nĂ„r upp till micken riktigt resulterar det i att man riktar munnen uppĂ„t, och dĂ€rav riktas micken nerĂ„t. 😏

denton (oregistrerad)
Postat

Den hÀr frÄgan kom upp nÀr jag pluggade ljudteknink för nÄgra Är sedan och dÄ var svaret att "en del" tycker att det lÄter annorlunda nÀr micken Àr placerad uppochner. Jag har dÄ inte upplevt nÄgon skillnad.

Postat (redigerat)

Har lÀst nÄnstans (hÀr pÄ forumet?) nÄnting om att vissa komponenter i micken genererar vÀrme som kan va skadligt för nÄn annan komponent, och genom att ha micken uppochner, sÄ stiger vÀrmen Ät "rÀtt" hÄll...

Edit: Har ingen aning om det stĂ€mmer... 😏

Redigerat av android
Postat

Det hÀrstammar frÄn "gamla" rörmikar som mÄr bÀttre av att hÀnga upp och ner....det hade med hur vÀrmen sprider sig, och röret i mikrofonen att göra....

I dagslĂ€get Ă€r det dock nĂ€stan uteslutande en visuell frĂ„ga....det ser helt enkelt fett mkt coolare ut! 😼😏

Sen finns det ju upphÀngningar som man fÀster i taket istÀllet, och det har ju att göra med svÀngrum för armar och ben att göra....

Postat (redigerat)

Som nÄgon redan pÄpekat hÀrstammar det frÄn Rör-micarnas tid dÀr rören vÀrmdes upp sÄ mycket att membranet skulle skadas av vÀrmen och gÄ sönder om man inte hÀngde micen uppochner ...

EDIT: smÄtjaffs

Redigerat av lavrell
Postat

Jag har mÀrkt skillnad vid sÄnginspelning. SÄngen blir mer nasal om micken Àr upp och ner jÀmfört med upprÀtt mick som ger mer bröstklang.

Postat
Jag har mÀrkt skillnad vid sÄnginspelning. SÄngen blir mer nasal om micken Àr upp och ner jÀmfört med upprÀtt mick som ger mer bröstklang.

Det dÀr skulle jag vilja höra ljudklipp pÄ.

Postat

Kan inte det snarare bero pÄ att sÄngaren lutar huvudet lite olika beroende pÄ hur micken Àr monterad...? Eller att man kanske lÀttare sjunger nÀrmare eller lÀngre ifrÄn micken om det en pÄ ett visst sÀtt...?

Jop, jag gissar friskt hĂ€r... 🙂

Postat
Ljudet blir ju upp och ner fattar ni vÀll...

🙁😆

Jamen gör det nÄt dÄ....?

Hmmm.... TÀnkte skoja till det lite mer men kom fram till en seriös frÄga jag funderat pÄ ibland:

Vad innebĂ€r mittenstrecket och "upp och ner-sidorna" man ser pĂ„ en ljudfil? (Ööh, gick det dĂ€r överhuvudtaget att förstĂ„???)

Postat
Vad innebĂ€r mittenstrecket och "upp och ner-sidorna" man ser pĂ„ en ljudfil? (Ööh, gick det dĂ€r överhuvudtaget att förstĂ„???)

Vet inte riktigt om jag fattar dig rÀtt. Men om det Àr pÄ sjÀlva audiofilen du menar sÄ Àr det vÀl hu ljudet svÀnger. Ljud Àr ju luft som rör sig fram och tillbaka och det Àr dessa svÀngningar som Àr ljudvÄgorna om det var det du menade...

/Oskar

Postat
Vet inte riktigt om jag fattar dig rÀtt. Men om det Àr pÄ sjÀlva audiofilen du menar sÄ Àr det vÀl hu ljudet svÀnger. Ljud Àr ju luft som rör sig fram och tillbaka och det Àr dessa svÀngningar som Àr ljudvÄgorna om det var det du menade...

RĂ€tt sĂ„ bra gissat... 🙁

Jo, jag menar sjÀlva audiofilen...

Är dĂ„ saker som Ă€r över strecken (i filen alltsĂ„) förtĂ€tningar i luften och det som Ă€r under förtunningar??

För ljudet rör sig vÀl egentligen inte "fram och tillbaka", eller?

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Om man vill lÀspa som sir vÀs sÄ kan en riktad mikrofon vinna pÄ att sitta upp ner, riktad mot tungan och lÀpparna, snett uppifrÄn. Men nu menar ni vÀl stormembranare dÀr membranets plats Àr detsamma.

Sen tycker jag det Àr skönt nÀr man spelar in och har rummet fullt av utspridda instrument, musiker och riggar, att ha mickarna i en stÀllning frÄn taket.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

disposition? vad Àr skillnad mellan position och disposition?

captain nemo (oregistrerad)
Postat

RĂ€tt sĂ„ bra gissat... 🙁

Jo, jag menar sjÀlva audiofilen...

Är dĂ„ saker som Ă€r över strecken (i filen alltsĂ„) förtĂ€tningar i luften och det som Ă€r under förtunningar??

För ljudet rör sig vÀl egentligen inte "fram och tillbaka", eller?

Jo - det Àr precis vad det gör.

TÀnk dig ett högtalarmembran - vad det gör Àr att vibrera fram och tillbaka i den frekvens som tonen utgörs av. Dessa rörelser fram och tillbaka skapar förtÀtningar och förtunningar i luften framför - blÄs och sug om man sÄ vill.

Dessa ljudvÄgor fortplantas sedan med ljudets hastighet framÄt, men tappar i energi ju lÀngre frÄn högtalaren de kommer p g a friktion och förluster.

/nemo

Postat (redigerat)
Hur kommer det sig att ma pÄ mÄnga studiobilder ser att sÄngmicken Àr "upp och ner"?

Vad för upptagningsskillnad Àr det?

EDIT: Tydliggjorde rubrik frÄn "SÄng..." /olsberg

Den enda anledningen till att man ska ha mikrofonen uppochner Àr om det Àr en stormembrans kondensatormik av rörkaraktÀr, eftersom vÀrmen som uppstÄr i rörförstÀrkningen stiger sÄ Àr det inte bra om den gÄr rakt in i membranen. HÀnger den dÄ upp och ner sÄ Àr ju membranen under rörförstÀrkaren.

SĂ„ nu vet ni 😆

EDIT: sĂ„g att det svaret redan var skrivet....sorry!! 🙁

Redigerat av Fredster
Stinkey (oregistrerad)
Postat

Det ser ju sĂ„ jĂ€vla COOOOOLT ut. R'N'R Ă€r femtio procent musik och trettio procent attityd resterande tjugo Ă€r poser. đŸ˜‰đŸ˜±đŸ˜„

Postat

Uttryckte mig lite luddigt kanske. Om man placerar micken sĂ„ att man sjunger rakt in i den sĂ„ Ă€r det nog ingen störrre skillnad pĂ„ upp eller ner... đŸ˜± Det jag tĂ€nkte pĂ„ var om man inte vill att sĂ„ngaren ska sjunga direkt pĂ„ membranet p.g.a av för stark röst (eller nĂ„gon som har starka puffljud). DĂ„ kan man höja micken lite över munnen, dĂ„ Ă€r uppochner placering bra, eller strax under munnen, dĂ„ passar upprĂ€tt bĂ€ttre. NĂ€r man har dessa placeringar kan man fĂ„ lite annan karaktĂ€r pĂ„ sĂ„nginspelningen. Ingen annan som har mĂ€rkt det?

Postat

Jag brukar ha micken upp Ä ner men jag har dÄ inte mÀrkt om det blir bÀttre men jag fÄr ÀndÄ till hyffsat bra ljud. Om det beror pÄ att micken Àr upp Ä ner Àr mycket möjligt.

....ja det kan ju bero pÄ att jag stÄr pÄ huvudet nÀr jag sjunger.

Min frÀmsta anledning Àr iallafall att det blir mer utrymme och slippa ha den dÀr förbannade mickkabeln runt fötterna. KÀnns luftigare pÄ nÄgot vis + att det ser coolt ut.

😉

Postat

Kan det inte vara sĂ„ enkelt att en del sĂ„ngare stampar takten nĂ€r de sjunger och stampet fortplantar sig i mickstativet om man har det pĂ„ golvet ?!?!? 😉

Postat

Kommentar till föregÄende talare:

-Mickstativet stĂ„r alltid pĂ„ golvet oavsett hur micken Ă€r upphĂ€ng i det eller huruvida man stampar i golvet eller inte... 😉

Postat
Kan det inte vara sĂ„ enkelt att en del sĂ„ngare stampar takten nĂ€r de sjunger och stampet fortplantar sig i mickstativet om man har det pĂ„ golvet ?!?!? 🙂

Jag har inte mÀrkt att det brukar gÄ in sÀrskilt mycket frÄn min taktstampande sÄngerska... De dÀr upphÀngninganordningarna Àr vÀl till för att isolera micken frÄn vibrationer, etc.

Postat

Jag Àr rÀdd att miken ska trilla rakt ner i golvet, hur gör ni?

trycker fast det som fan? 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.