Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har under sommaren tänkt spela in ett fåtal låtar mest för skoj skull. Det är lite alternativ rock med stort gitarr och trumljud.

I dagsläget har jag en Studio Project B1:a och tanken är att utöka sortimentet. Jag vill ha så mycket som möjligt för pengarna och frågar därför efter råd på vilka mickar ni tycker jag ska utöka med. Tanken är ju att kombinera B1:an med två/tre ytterligare som det går att spela in gitarr likväl trummor! (jag vill inte skaffa ett helt trummmicksett)

Budget: Några tusenlappar (lägger ju gärna dom på begagnatmarknaden istället för nya)

Annons
Postat

En B1:a till (så har du ett par för överhäng) och en dynamisk t ex MD421 eller SM57 om föregående är för dyr för din budget.

Hägglund (oregistrerad)
Postat

Du får 3st SM57 för samma pengar som en MD421 kostar men 421:an är i en klass för sig.

Men SM57 är för den skull ingen dålig mick utan används flitigt på hög nivå.

Postat

Kanske komplettera med en B3 i stället för en extra B1. Det är samma mick, men med möjlighet till att ställa olika karakteristiker. Kan vara användbart för att kunna göra olika sorters stereouppmickningar.

Ett par Line Audio CM3:or är aldrig fel - eller om budgeten tillåter, ett par Oktava MK012.

Postat

Jag hänger på både Hägglund och Claes, sm57 eller 421 för stärkare/virvel etc, sm57 funkar även dunder för "skrikigare" sång, tycker den tar eq/comp bättre för det än LDC's. Ska du köra trummor kan ju bonham vara något, komplettera med en till B1, 57 eller 421 för virvel och en baskaggemic, typ Beta 52 eller AKG D112 - som du även kan köra på bascabs. CM3 och MK012 för akustisk gitarr eller OH, för bonhammetoden brukar dock LDC's rekommenderas...

Ungefära priser för de som räknats upp:

57 - 1000;-

421 - 3000;-

B1 - 1100;-

Beta 52 - 1800;-

D112 - 1500;-

CM3 - 1000;-/st

MK012 - 3000;-/par

Postat

Många bra svar.

Tänkte faktiskt också på idén med en B3:a som man antingen kan köra samma inställning eller ändra till en helt annan för att få bra effekt på ljudet.

Det blir nog två stycken SM57 också! Billiga på blocket ju!

Jag har inte hört talas om bonham metoden, däremot Glyn Johns metoden (http://www.blaxploitation.com/drums/) Tror ni det funkar med en SM57 vid baskaggen?

Postat

jag slår defenetivt ett slag för (som tidigare också nämnts) CM 3 orna... HÄR kan du lyssna på hur en inspelning med tre st. CM3or kan låta (två stråk+1 sträng)

Tror t.o.m. att dom kostar 895 kr/st... I mitt tycke vansinnigt bra pris.

Postat
Många bra svar.

Tänkte faktiskt också på idén med en B3:a som man antingen kan köra samma inställning eller ändra till en helt annan för att få bra effekt på ljudet.

Det blir nog två stycken SM57 också! Billiga på blocket ju!

Jag har inte hört talas om bonham metoden, däremot Glyn Johns metoden (http://www.blaxploitation.com/drums/) Tror ni det funkar med en SM57 vid baskaggen?

Det gör det...får EQ en del sedan...får du ju även med en 421:a på kaggen!

Detta är gjort med en Shure 57:a på kagge och en No-namemik snett över virvel!

https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;hl=myzterious

Hägglund (oregistrerad)
Postat

Jag varnar dig för att köpa SM57 på blocket då det finns mycket falska kopior i omlopp. Köp hellre nya SM57:or från seriösa återförsäljare då de ändå är så pass billiga i inköp.

Postat
finns mycket falska kopior i omlopp.

japp

se till att det är en SHURE SM57 å inget annat - inte shur-e eller liknande skit

finns framförallt inga garantier för att man får det man tror

Hägglund (oregistrerad)
Postat
Hägglund (oregistrerad)
Postat
Postat
😕

underbart omslag

Hehe, fan vilken nördfaktor...då var det kul och helrätt...tyvärr så hör jag efteråt att ljudet på kaggen inte är så jäkla kul heller.

Jag får liksom revidera om och säga...det går att få en SM-57:a att låta bra! 🙂

Kuk ska man ha! 😎

Postat
japp

se till att det är en SHURE SM57 å inget annat - inte shur-e eller liknande skit

finns framförallt inga garantier för att man får det man tror

Precis, jag har 2 stycken AV-JEFE 1900ND...vet inte om dom är bra, har inte testat men dom "sägs" ska låta som Shure SM-57.

Ingick i ett mixerköp!

Det finns många "outers" därute!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.