Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Läste en väldigt intressant tråd borta på det där amerikanska forumet. Där analyserar de olika pluggar för att se hur de påverkar ljudet frekvensmässigt.

Tyvärr hör jag till dem som inte förstår alla de tekniska detaljerna så jag tänkte kolla med er mer kvalificierade.

Analysen av pluggen går till så att man skickar en sinuston på 910 hz genom pluggen de ska analysera och sedan sätter de en voxengo SPAN(frekvensanalysator) efteråt för att se vad som händer.

Resultaten de kommit fram till är att många av de kända pluggarna(waves b.l.a) genererar väldigt mycket omuskaliska övertoner medans vissa gratispluggar är nästan helt rena och generar mer musikaliska övertoner.

Dessa omusikaliska övertoner gör så att ljudet blir otydligare. kanske inte hörbart men om man använder många plugins i ett projekt så borde det bli skillnad.

Detta är alltså i stort vad som kommit fram i tråden over there

Några frågor på det?

Kan det verkligen vara så här enkelt att mäta pluggar?

Och om detta är ett bra sätt att mäta.....borde inte jättar som waves sett detta?

EDIT: Ber om ursäkt för eventuella otydligheter och dåliga förklaringar. Hoppas jag får vara kvar på forumet om det blir strängare kunskapsregler 😉

Redigerat av MattiasA
Annons
Postat
borde inte jättar som waves sett detta?

vad säger att detta inte just är grejen dom vill ha?

kalla det "sound/värme/analogkänsla" eller whatever som säljer

Postat
vad säger att detta inte just är grejen dom vill ha?

kalla det "sound/värme/analogkänsla" eller whatever som säljer

Det kan ju vara så.

Men hårdvaran som de emulerar genererar ju inga sådana toner vad jag har förstått.

Men för att nå dit med mjukvaran så måste man kanske smutsa ner ljudet.

Postat (redigerat)

Nu är det ju inte så mycket musik som består av en ren sinus. Komplexa ljud genererar även korsfrekvenser.

Att tala om musikaliska och omusikalska övertoner känns lit fel då.

Åke

Redigerat av ake
Postat

nej självklart inte men rent tekniskt så händer ju samma sak. Men sen är det ju andra faktorer som påverkar mer än bara frekvensspektrat.

Och det känns väldigt kasst om det det där analoga försäljningsknepet endast är sura övertoner.

Postat

Nu har jag inte läst din länk Gilbert..

Men allt jag skriver här är bara utdrag jag läst på gearslut tråden(svensk tolkning).

Postat
ach so?

Q:4- some hardware devices can be cranked and we love the way they distort the sound. Do you think some developers are using aliasing intentionally to emulate that effect?

A:Analog hardware doesn't alias, so having aliasing doesn't emulate anything.

Stämmer detta??

Det är ändå en tillverkaren av ett(en??) rätt känd plugin som säger detta.

Jag är helt dum i huvudet på sånt här

Postat
Q:4- some hardware devices can be cranked and we love the way they distort the sound. Do you think some developers are using aliasing intentionally to emulate that effect?

A:Analog hardware doesn't alias, so having aliasing doesn't emulate anything.

svaret säger bara att aliasing inte är metoden

var hittar du att orginal hårdvaran inte genererar några "omusikaliska övertoner"?

Postat (redigerat)
svaret säger bara att aliasing inte är metoden

var hittar du att orginal hårdvaran inte genererar några "omusikaliska övertoner"?

Jag trodde det var aliasing . omusikaliska övertoner alltså 🙂

jag vill bara lära mig

Redigerat av MattiasA
pme (oregistrerad)
Postat
Jag trodde det var aliasing . omusikaliska övertoner alltså 😎

Vikning som det heter på svenska är ett sätt att få omusikaliska övertoner. Men inte det enda. Det var ett ganska stort problem i början av digital audio hantering. Men

med dagens teknik så är det ganska lätt att trycka ner effekten ordentligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.