Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag köpte en sprillans ny CD för några dagar sedan. När jag kom hem lassade jag in den i laptopen för att göra mp3-or av låtarna. I samband med det lyssande jag på låtarna och det lät förjävligt, Mediaplayer hade stora problem med att spela CD:n.

Därefter lyssnade jag i stereon och där lät det bättre, men inte riktigt rätt.

Så jag tog och kollade på wav-filerna mha Audacity och såg då genomgående följande mönster:

4623177387_a591e2f1bb_o.jpg

Nu är jag ju kass på det här med mastring, men är det verkligen lyckat att det ser ut så här? Klipp är iaf. jag rädd för.

Annons
Postat

Att det ser ut sådär är inget konstigt idag!

Kolla om du har eq:n igång i din mediaplayer. Idag är all musik super limiterad så det inte finns utrymme för att ens sätta på eq:n i iphonen har jag märkt, det bara digitaldistar.

• 3 månader senare...
Postat

Finns det något enkelt sätt att i efterhand runda av de hårda klippen?

Jag orkar inte lyssna på CD:n med alla dessa klipp, och det är synd tycker jag för det är en del bra låtar.

Postat
Nu är jag ju kass på det här med mastring, men är det verkligen lyckat att det ser ut så här?

nej inte alls lyckat enl min mening

men tyvärr inte alls ovanligt idag

Postat

Finns det något enkelt sätt att i efterhand runda av de hårda klippen?

Jag orkar inte lyssna på CD:n med alla dessa klipp, och det är synd tycker jag för det är en del bra låtar.

Tyvärr - digitaldist får du inte bort, utan det består av en rad samplingar med full amplitud och det ursprungliga innehållet har då försvunnit och kan inte återskapas.

Du kanske kan få det något bättre om du går in och ritar om vågformen på alla ställen där det klipper, men resultatet kommer nog att låta ungefär lika ändå, eftersom innehållet är förstört.

Som andra redan har sagt, så är detta ett symptom i den rådande "loudness-war" hysterin, så det är inte ovanligt att det förekommer på köpta skivor trots att det strider mot allt förnuft att göra så. 😠

Postat

Mutter... Jag mejlade bandet och påpekade att min skiva lät illa med klipp och digital dist, då ville de skicka mig en ny.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.